Beersmith

Har lagt inn noen oppskrifter i programmet som er på 50l. Da får jeg opp at jeg skal benytte alt ifra 5-7 pakker gjær. Mår vi har btygga har vi brukt 1pakke pr 20-25l øl. Hva er riktig?? (tørrgjær)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.756781,5.453251
 
Jeg bruker også beersmith og brygger 50 liter.
Hvis du går inn på "Yiest starter" står det nede til høyre "dry yiest if no starter" denne pleier det å stå 3 pakker på 50 liter hvis du ikke har veldig høy OG.
Under liquid yiest - "yiest packs without starter" der får jeg ofte opp 6-7 pakker.
Det en starter-kalkulator i denne siden som påvirkes av 1) hvor mange pakker flytende gjær du starter med 2) hvor gammel gjæren er 3) hvor stor starteren er.
Viktig å legge inn rett dato på gjæren, defaulten ligger ivertfall hos meg mange måneder tilbake slik at du ikke tror du må bruke 5 pakker gjær i en starter på 7 liter hvis du har fersk gjær:)
 
Ok takk for tips. Vi brygger etter Leif Stana sitt prinsipp med silkorg i kokekar.  Kva type mash profil bør eg velge da? Må kanskje lage ein egen? Pleier alltid å kjøre 1 stegs mesking.
Koker opp det vannet vi skal ha ca 55L, mesker på 65-67 (ca 1time) Skyller i ca 1 time på 78C. Heise opp korg med malt og tilsette ein 10 - 15L alt etter kor mykje som er dampa vekk. Igjenom malten før vi fjerner korga.
 
Kommer an på hvor fyldig du vil ha ølet (mesketemperatur).

Ligger inne flere for enstegsmesking.
 
Jeg bruker samme utstyr som deg, som Odland sier legger du opp meskeprofil etter hva slags øl du ønsker.
Det er ingen problem å kjøre flerstegsmesk på dette utstyret, du bare varmer opp underveis, du finner en mash profil som beskriver at det brukes en varmekilde i meskekaret og ikke bruker kokende vann til å øke tempen med, her kan du legge inn "rise time" etter hvert som du får en ide om hvor lang tid dette tar i ditt tilfelle.
Jeg har funnet ut at det er lurt å sirkulere litt når temperaturen økes slik at du fordeler varmen jevnt i silkorga og kokegryta.
Ellers er det viktig å legge inn en ordentlig utstyrsprofil.
 
Velger feks BIAB Full Body (skal lage ein litt sterk juleøl). Da står mashout til 10 min time. Er det skylling de mener her? Trudde at ein skulle skylle i 60min på 78C ??
 
Terassebryggeriet baserer seg på et litt spesielt prinsipp som beersmith ikke har som default. Sirkuleringen som vi driver med i en time kommer i tillegg til evt mashout fordi det er en type sparging som ikke beersmith bryr seg om, beersmith foreslår at du skal bruke kanskje 23 liter vann til å skylle med, i stedet for å skylle med så mye rent vann sirkulerer vi i en time før vi sparger med 10 - 15 liter rent vann. Dette blir ivertfall ganske nært det de kaller for contineus sparge (tror jeg), når det står 10 min mashout betyr det at du skal øke temperaturen på mesken og holde denne tempen i ti min før du heiser opp korga før du begynner å sirkulere.
Temperature mash 1 step er en profil som beskriver et hovedsteg og en utmesk på den måten du kommer til å gjøre det, nemlig å varme direkte på mesken.
 
Tilbake
Topp