1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Belegg på varmeelement

En tråd i 'Speidel Braumeister' startet av Mikael PI, 2 Mar 2014.

1. Mikael PI

Mikael PI
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Verkar som om jag fått nått slags belägg på elemten och "blinget" har liksom försvunnit  :(. Har använt stoutrens från petit, men det kommer int av. Har någon något annat medel/metod som funkar?

2. Pedal

Pedal
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har brukt gryteskrubb/stålull av rustfritt stål. Hugsar ikkje kva det vert kalla på fagspråket. Hugsar berre benevnelsen som er litt diskriminerande og som ikkje egnar seg på trykk :yes:
    Det går bra, men du må gå litt forsiktig til verks. Belegget er ganske lett å fjerna. Brukar det ikkje kvar gong, men eg har ein følelse av at det set ned effekten på elementa om det får utvikla seg.
    Som sagt, litt forsiktig. Kan fort verte riper i veggene på Speidelen om du er uforsiktig.

3. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Har du prøvd å varme opp stoutrens-løsningen til 80C og la det stå over natten?

4. Morten K. Agerup Myhr

Morten K. Agerup Myhr
    Expand Collapse
    Registrert bruker

...eller vanlig, billig oppvaskmaskinpulver (Naturlig nok ikke tabletter med skyllemiddel...).

5. Rune Alm

Rune Alm
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ecolab har et produkt som er fantastisk. Før het det Asepto Booster, nå tror jeg det heter Ecolab AC 20. Dette brukes som grovrens på melkeanlegg et par ganger i året. Kjørte dette stoffet på Speidelen min som var rimelig nedgrodd etter 20 brygg, og den ble helt som ny uten skrubbing.
    AK maskiner (landbruksforretning) selger dette.

6. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da er du på Fauske eller Rune ?

7. Rune Alm

Rune Alm
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, problemet her i området er at det er på Mo eller Sortland. Og et annet problem er at jeg tror de har gått over til 20 literskanner.
    Men den gode nyheten her i området er at jeg har bestilt flere 20 literskanner fra grossist i Bodø, og da kan jeg helle over på mindre flasker til nærmiljøet.

8. Håkon

Håkon
    Expand Collapse
    Dommer

Kokende vann og bakepulver gjør susen. Bobler svært så vær forsiktig

9. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Flott, men hvordan er dett stoffet mot kobber/messing, formoder at det mot RF ikke er noe problem.

10. Hauglia

Hauglia
    Expand Collapse
    Registrert bruker

For å rense speidelen så brygger man da krydderøl med mye apelsin og sitron..

Noen ganger skjønner jeg meg ikke på dere  :biersmile:

Ole Mørkved liker dette.
  11. Rune Alm

Rune Alm
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oddvar, det er jo bare å prøve. Skal komme bortom med litt når jeg får.

12. Mikael PI

Mikael PI
    Expand Collapse
    Registrert bruker

da ska jag pröva det nu...

13. Mikael PI

Mikael PI
    Expand Collapse
    Registrert bruker

körde upp ca 30l @ 80c i 60min med 270ml stoutrens, motsvarar ca 1% av volym. Fick av belägget med en skuresvamp. Meskekaret stod uppi också för en liten rengöring. Ser mycket fint ut nu =)

14. ToreAmundsen

ToreAmundsen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bruk PBW eller PWB hva nå det heter. Vidundermiddel. de selger det på Bryggselv. Du tar varmtvann i kjelen (max temp fra kranen). tar oppi en teskje. Kjører pumpa en 20 minutter ++ .
    Så har du BLING BLING uten å løfte en finger.

NB NB! Du kan ikke bruke soda eller ligende på Speidelen. Men du kan Bruke Krystallsoda på glass/erlenmeyerkolbe. Like magisk.

15. Mats Thu

Mats Thu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvorfor skal man ikke bruke soda i speidel? Pga messing i pumpehus?

16. katla

katla
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Pumpehuset er ikkje i messing - det er i bronse.... (eller bronsje som dei ofte seier i sportssamanheng)

17. Easybrew

Easybrew
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg fyller til over varmeelementenr, men jeg bruker 2-3 spiseskjeer og lar det stå nokre dager. Men er det nok med 1 tsk altså.. I såfall vil jo pbw vare mye lenger..

Easybrew

18. Hannaas

Hannaas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tipper at noen fra markedsavdelingen skrev anbefalt dosering på PBW-boksen. Det fungerer i hvertfall utmerket med mye tynnere løsning.

19. Easybrew

Easybrew
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, da skal jeg prøve med mye mindre :)

Easybrew

Del denne siden