Belgisk Ale

tenkte jeg skulle prøve meg på en belgisk ale i helgen, og kunne trengt en second opinion på oppskriften jeg har satt sammen fra noen med litt mer kontroll på sakene  :biersmile:

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1059
FG:
Alcohol: 5.9 % by vol.
Colour: 14 EBC (Amber)
Bitterness: 19 IBU
BU/GU: 0.32

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 4500 g 78%
Munich Malt 20 EBC 400 g 7%
Carabelge 37 EBC 200 g 3%
Farin                         500 g 9%
Aroma Malt 150 EBC 200 g 3%

Hops
Hallertauer Mittelfruh 5% alpha 30 grammes 60 minutes
Saaz 2.8% alpha 25 grammes 30 minutes
Saaz 2.8% alpha 15 grammes 10 minutes

Fermentation
Yeast: WLP575 Belgian Style Ale yeast Blend

Det ser vel bra ut det. Jeg er litt usikker på hvilken stil du sikter på eller om det bare er generisk belgisk. Utfra OG og abv ser det ut til at du sikter mot en FG på 1.014
Det er bare å kjøre på, så får du smake det for å se om det er verd å gjenta eller modifisere oppskriften.

Anders Christensen skrev:
Det ser vel bra ut det. Jeg er litt usikker på hvilken stil du sikter på eller om det bare er generisk belgisk. Utfra OG og abv ser det ut til at du sikter mot en FG på 1.014
Det er bare å kjøre på, så får du smake det for å se om det er verd å gjenta eller modifisere oppskriften.

generisk belgisk er nok en passende beskrivelse  ;D
er ute etter en litt "maltete" ale med belgisk karakter og mild humlesmak.

har verken prøvd aroma eller carabelge malt før, så de blir spennende å se hvordan den ender opp.

Huub skrev:
Det ser bra ut. Hva er meskeskjemaet? Og gjæringstemperatur?
:biersmile:

mesker vanligvis 40 grader i 10 min, 65 grader 75 min og 78 grader 10 min.
gjærer i stuetemp, ca. 20 grader  ;)

Huub skrev:
Hvor mye tid bruker du for å komme deg til 65 °C? Antar at du går gjennom proteinrest ved oppvarming?

har aldri tatt tiden, men har heller aldri hatt problemer med "vannete" øl, så jeg skulle tro at det går fort nok til at det ikke går gjennom proteinrest.

skal huske å ta tiden når jeg brygger neste gang  :)

brygger nå, og det tok 20min å varme opp fra 40 til 65 grader, så den går nok gjennom en proteinrest med dette meskeprogrammet.
om det er negativt eller positivt vet jeg ikke, men De Forenede Håndbryggere anbefaler uansett dette meskeprogrammet med modifisert malt i speidel-erfarings PDF'en, så helt feil blir det nok ikke  ;)

Tilbake
Topp