Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Uff, jeg føler meg litt på hoggestabben nå....

Jeg bør vel kansje pådra meg litt mer erfaring en det jeg har før jeg går ut å anbefaler noe. Men jeg har brygget denne noen ganger nå og det har blitt veldig godt. Både iht min smak og de sleipe jævelene av noen kompiser som drikker opp det jeg har.....

Det er jo nesten i fra den kloke boken i fra nøgne ø (måtte deres barn bli store og sterke) I tillegg har jeg tusket  til meg litt i fra Garh.
Tror jeg.

23 liter

4 kg pils
780 g hvete
260 g kara lys

Wlp 400.

Mesk:
15 min  53 grader
45 min  65 grader
15 min  72 grader

Kok
90 min.
Aurora 15 g 90 min
Saaz 33 g 0 min
Bobek 33 g 0 min
Cascade 33 g 0 min.

OG 1050
FG. 1010

Startet på 18 grader og justert opp en grad i døgnet til 22.

Gjæren 14 dager.

Vannvittig godt!

Håper dere ser på det som et forsøk på et posetivt innspill :)
 
Noen som har forslag til alt, humle? Morro å prøvd noe annet.
Har tittet litt på andre oppskrifter men noen har sikkert noe snadder på lur.
 
Frode Granli skrev:
Uff, jeg føler meg litt på hoggestabben nå....

Jeg bør vel kanskje pådra meg litt mer erfaring en det jeg har før jeg går ut å anbefaler noe. Men jeg har brygget denne noen ganger nå og det har blitt veldig godt. Både iht min smak og de sleipe jævelene av noen kompiser som drikker opp det jeg har.....

Det er jo nesten i fra den kloke boken i fra nøgne ø (måtte deres barn bli store og sterke) I tillegg har jeg tusket  til meg litt i fra Garh.
Tror jeg.

23 liter

4 kg pils
780 g hvete
260 g kara lys

Wlp 400.

Mesk:
15 min  53 grader
45 min  65 grader
15 min  72 grader

Kok
90 min.
Aurora 15 g 90 min
Saaz 33 g 0 min
Bobek 33 g 0 min
Cascade 33 g 0 min.

OG 1050
FG. 1010

Startet på 18 grader og justert opp en grad i døgnet til 22.

Gjæren 14 dager.

Vannvittig godt!

Håper dere ser på det som et forsøk på et posetivt innspill :)

Denne skal testeshar brygget noen blonde nåveldig populær hos kone og venner.
 
Hei !

Satte en Blonde for litt over to uker siden, og hadde sett for meg at den skulle være klar for tapping nå.
Det er den imidlertid ikke. Det "plopper" fortsatt ganske ivrig, og det ligger gjærskum på toppen.

Jeg antar dette er normalt, og at den da fortsatt har noe å spise på..

Vi har imidlertid et problem. Vi har ikke mulighet (På grunn av reisevirksomhet) til å få tappet før neste tirsdag.
Er det da en god idé å stikke om til nye gjæringsdunker i dag, for at ikke sedimentene får sette for mye smak på ølet?
Vil vi miste mye av gjæren på vei over i de nye karene, slik at det ikke vil være nok gjær til å gjære ut resterende sukker?

Ølet er gjæret på ca 21 grader
Gjærtype: WLP 400
OG: 1.062

Takker så mye for svar!
 
Nei, har ikke gjort det.
Skulle i går, men var tom for star-san.
Tenkte uansett at det ikke var så viktig. Den er jo tydeligvis fortsatt på nedadgående.
 
JEG hadde latt den stå. Har hatt en IPA stående i nermere syv uker i samme pøs med godt resultat.
Den var nok trolig hardere humlet enn en blonde, men hadde latt den stå likevel.
Har du ikke Star San kan du kanskje koke prøvetakingsutstyret?
 
Ja det var lenge.
Hadde trolig samme følelse som damene kan ha når de har gått tre uker over tiden med baby i magen  :)
 
Jeg flasket nettop en nø blonde med wlp400 etter tre ukers gjæring på 21oC.  Den smakte helt fint!  Gjæret ned til 1.010, passet på å riste og skvalpe på bøtta noen ganger.

Skulle ikke tro at tre til fire uker er noe problem.

E.
 
Jeg hadde samme problem med en Blonde.
Den ploppet fortsatt i gjærlåsen og det var skum på toppen,men FG var 1.005 så jeg flasket den uten problemer :)
 
Da måler jeg FG og ser hva den står i.
Uansett vil jeg ikke tro det skulle skade å stikke den om, hvis jeg likevel må vente en uke med tapping?
 
Hei. Kokte du humlen (aurora) i 90 min? Er nybegynner i de oppskriftene jeg har sett starter humlekok fra 60.
Hvordan ble resultatet av denne?
 
Ja hadde i humlen på 90 min. Det skal vist ikke ha så fælt mye å si etter hva jeg har lest.
Jeg har brygget denne flere ganger. Blir veldig godt synes vi. :)
 
Knut N. skrev:
Hei. Kokte du humlen (aurora) i 90 min? Er nybegynner i de oppskriftene jeg har sett starter humlekok fra 60.
Hvordan ble resultatet av denne?

Jeg ser for meg at Galaxy eller Mosaic kunne passet fint som 'late-additions' på denne. De er fruktige humler som kan passe fint med såpass lyst øl.
 
Tilbake
Topp