Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

okå! takk for innspill!:)

Får se om jeg forandrer på bitterhumlen.

oppskriften min per dags dato er:
5.00 kg Pilsner (2 Row) UK (2.8 EBC)
0.50 kg Cara-Pils/Dextrine (5.0 EBC)
0.50 kg White Wheat Malt (5.0 EBC)
35.00 g Hallertauer Mittelfrueh [4.32 %] - Boil 60.0 min
20.00 g Citra [12.00 %] - Boil 10.0 min
30.00 g Citra [12.00 %] - Boil 0.0 min
1.0 pkg California Ale V (White Labs #WLP051) [35.49 ml]
1.0 pkg California Ale V (White Labs #WLP051) [35.49 ml]
30.00 g Citra [12.00 %] - Dry Hop 5.0 Days

noen tanker?

mads
 
Hei.

Skal i gang med mitt 2. brygg. Blir en Belgisk blond ale. Satser friskt å prøver meg på en ekstrakt utgave av denne
http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=5561.0. Har kun utstyr for ekstrakt brygging nå, all grain får komme senere :)
Har noen spørsmål rundt gjær og mengde.

I dette innlegget
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18404.0.html
ble det snakket om starter osv. Trenger jeg virkelig dette? Kan jeg ikke bare kjøpe flere rør med WLP550?
Er starter egentlig bare å kultivere gjæren for å få opp mengden gjær celler og er mer kostnadseffektivt enn å kjøpe flere rør?
BeerBrew kom fram til at jeg trengte 291,2 milliarder gjær seller uten en starter. Vil ikke det si ca 3 rør?


Planen for ølet er laget i BeerBrew og ser slik ut. Tar gjerne i mot tips og råd.


Malt
Extra light dry Extract    3,9 kg, 65,0 % IBU
Clear Candi Sugar        0,3 kg, 5,0 % IBU
Pale Malt                      1,5 KG, 25,5 % IBU
Caramel/Chrystal Malt  0,3 KG, 5,0 % IBU

Homle
Northern Brewer        70 G, 16,2 IBUs
East Kent Goldings      33 G, 2,0 IBUS
Saaz                          33 G, 0,7 IBUS
Cascade                    33 G, 1,0 IBUS

Div
Irish Moss 5 g.
Koriander 2 g.
Muligens noe appelsinskal (10g?)

Gjær
3X WLP550 Belgian Ale eller Wyeast 1214 Belgian Ale ACTIVATOR xl 125 ml

Brygge planen.

Starte med å varme opp 8,3 liter vann til 68 grader
Hive i maltpose med knust Pale malt og Chrystal malt. La dette godgjøre seg i 30 min og opp med malt posen.

Kok opp og hiv i
Extract, candi og Northen Bewer.

Etter 45 min
Inn Med East Kent Goldings

Etter 50 min
Inn med Irish Moss

Etter 55 min
Inn med Saaz og Cascade.

Etter 60 min.
Ferdig.

Overfør vørter konsentraten til gjæringstank.
Topp med 19 l vann som er ferdig kjølt.
Inn med gjær (ved 18 grader) og la stå i 30 dager i 18 - 19 grader.
Over på flaske med 6-8 gram sukker per liter rørt ut i 0,5 l vann.

Etter BeerSmith2 så skal jeg da få
Est Original Gravity 1,064
Bitternes (IBUs) 20,1
Color 10,5 EBC
Est ABV 6,5

Håper noen kan hjelpe en nybegynner.
 
Det er bare å kjøpe mange nok rør. Seinere i karrieren kan du gjøre det billigere.

EDIT: Gå inn på mrmalty, og tast inn volum og OG så får du svaret på hvor mange rør du trenger.

EDIT 2: les litt mer om brygging av Blonde for du setter i gang dette. Gjæringen er mer krevende enn det du legger opp til.
 
Hei.

Takker for svar.
mrmalty ga meg samme svar som beerbewer gjorde. Trenger 3 rør med gjær hvis jeg ikke skal bruke starter.
Men går for WLP500 i stedet for WLP550.

har lest meg opp på Blonde, men finner ikke så mye om gjæringsprosessen bortsett fra denne
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,2636.msg19225.html#msg19225
Hoofdvergisting 6 dagen 19-21 °C (tot 1019)
Lagering 5 dagen 18-20 °C ( tot 1014)
Rijping bij 2-6 °C

Dette blir vel ca oversatt til
Gjæring i kar i 60 dager i 19-21 grader.
Lagring i 5 dager i flaske i 18-20 grader.
Og så i kjøleskap i 2-6 grader ????

Fint hvis noen kan gi meg noen tips her.
 
Jeg vet ikke hvilken temperaturkontroll du har. Du kan fint la den starte gjæringen på mellom 18-21 grader. Den kommer til å stige et par grader av seg selv om du ikke har noe kjøling til den. Det er helt fint. Den kan ligge på et par og tjue, evt stige litt etter 3-4 dager med gjæring. Et par grader forskjell på temperaturen merker du.

Skal du ha et lettdrikkelig og leskende øl med litt av den "belgiske smaken", er det fint å holde den under 22 grader. Dersom du vil ha mer utpreget smak gjærer du noen grader høyere. Da blir det mer av denne bananaktige smaken. Noe høyere enn det så kan det bli kvalmt å drikke mange øl.

Vår blond vant nettopp en konkurranse og den gjæret startet vi på 18 grader og lot stige til 23 i løpet av 3-4 dager. Etter 6 dager var den ferdig, men den fikk stå en uke til før vi flasket den. Vi har har noen ganger dratt den ned til 1-2 grader i noen uker, men jeg er suikker på om det har påvirket smaken. Den har dog blitt klarere fortere.

Kanskje noen av de mer erfarne kan svare deg bedre :)


Lykke til!

Elling
 
frode78 skrev:
Hei.

Takker for svar.
mrmalty ga meg samme svar som beerbewer gjorde. Trenger 3 rør med gjær hvis jeg ikke skal bruke starter.
Men går for WLP500 i stedet for WLP550.

har lest meg opp på Blonde, men finner ikke så mye om gjæringsprosessen bortsett fra denne
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,2636.msg19225.html#msg19225
Hoofdvergisting 6 dagen 19-21 °C (tot 1019)
Lagering 5 dagen 18-20 °C ( tot 1014)
Rijping bij 2-6 °C

Dette blir vel ca oversatt til
Gjæring i kar i 60 dager i 19-21 grader.
Lagring i 5 dager i flaske i 18-20 grader.
Og så i kjøleskap i 2-6 grader ????

Fint hvis noen kan gi meg noen tips her.

Velkommen til forumet.

Det ser ut som om du har satt deg inn i dette  ;)

Jeg synes fremgangsmåten din ser fin ut jeg, gjæringen er vel ikke så grusomt krevende annet enn at du bør prøve å holde en jevn temperatur under gjæringen. Starte på 18-19 grader gjerne og heller la den stige til oppimot 22 grader etter noen dager
om du liker litt mer fruktighet. Belgiske gjærtyper kan vel bli ganske fenoliske om man lar de gjære hardt ut fra starten.
 
Jeg er på jakt etter et PH-meter og en temperaturmåler til bruk i bryggingen. Jeg har søkt litt på ebay og får ekstremt mange treff på begge deler. Er det noen her inne som kan anbefale et bra termometer og PH-meter?

termometeret ønsker jeg det skal være mulighet til å sette på probe, samt muligheten til å kunne stikke ned i mesken.
 
Eg tenkte å lage en variant av belgisk blond. Etter å ha surfa Beercalc og sett opp mot malt/humle/gjær-lageret mitt vil eg prøve følgande:

Planlagt 23 l til gjæring

Pilsner Malt 5 kg
Munich Malt 1 kg
Carahell EBC 25 0,5 kg
Mørk kandis 0,5 g

Northern Brewer 7,80% 40 gr 1 time koketid
Fuggle 5%                  20 gr      15 min koketid
Fuggle 5%                 20 gr 5 min koketid

Belgisk overgjær (frå Bratberg)

Tar i mot kommentarer med takk.

Et teknisk spørsmål: Korleis tilsetter eg kandis?
 
I slutten av koken eller etter en ule i gjæringsdunken, da kokt opp med litt vann og kjølt ned. Første alternativ er enklest og funker, andre alternativ gir gjæren mer motivasjon til å fullføre jobben sin.
 
Hei
Har lyst til å lage en Leffe Blonde og har sett litt på denne oppskriften fra homebrewtalk men aner ikke om den er noe lignende, noen som har peiling?

Statistics
Volume: 20 liters
Boil Volume: 24 liters
OG: 1064
BG: 1054
FG:
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 12 EBC (Golden)
Bitterness: 22 IBU
BU/GU: 0.34
Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 4200 g
Munich Malt 20 EBC 20 EBC 450 g
Biscuit Malt 50 EBC 50 EBC 150 g
Melanoidin Malt 69 EBC 100 g
Dextrose 0 EBC 300 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Styrian Golding 4.0% alpha 38 g 60 minutes
Saaz 2.8% alpha 20 g 30 minutes
Fermentation
Yeast: WLP530 Abbey Ale
Fermented at degrees C for 30 days.
Comments:
Kok 90min , sukker siste 15min
Rune
 
Jeg har brygget en versjon fra Brewing classic styles som ble bra. Dog ikke en direkte klone.

Øllet ble litt mørkere og en noe mer utpreget belgisk gjærsmak enn originalen. Denne skal allikevel i følge oppskrift være lysere enn den du referer til.
 

Vedlegg

  • IMAG0077.jpg
    IMAG0077.jpg
    1,7 MB · Sett: 558
  • IMAG0078.jpg
    IMAG0078.jpg
    1,3 MB · Sett: 534
  • IMAG0079.jpg
    IMAG0079.jpg
    1,3 MB · Sett: 516
Runel77 skrev:
Hei
Har lyst til å lage en Leffe Blonde og har sett litt på denne oppskriften fra homebrewtalk men aner ikke om den er noe lignende, noen som har peiling?

Statistics
Volume: 20 liters
Boil Volume: 24 liters
OG: 1064
BG: 1054
FG:
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 12 EBC (Golden)
Bitterness: 22 IBU
BU/GU: 0.34
Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 4200 g
Munich Malt 20 EBC 20 EBC 450 g
Biscuit Malt 50 EBC 50 EBC 150 g
Melanoidin Malt 69 EBC 100 g
Dextrose 0 EBC 300 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Styrian Golding 4.0% alpha 38 g 60 minutes
Saaz 2.8% alpha 20 g 30 minutes
Fermentation
Yeast: WLP530 Abbey Ale
Fermented at degrees C for 30 days.
Comments:
Kok 90min , sukker siste 15min
Rune

jeg har denne på bryggelista  mi :) Etter tilbakemeldingene på hombrewtalk tror jeg denne er fin :)
 
Jeg bruker:
4000g Pale
200g München
200g Aroma
200g Bisquit
100g Wheat
200g Brown Candy Sugar

5g Magnum på 60
20g Celeia på 15
15g Celeia på 1

OG 1054

WLP 530

Jeg pleier å gjære litt lavere, ønsker du like mye banan som i Leffe Blonde bør du la temp stige fritt på slutten, helt oppunder 28 grader.
 
Utan at eg sjekka direkte om der står noko om dette i boka, så hadde ikkje ville lagt ut scanna sider av ei bok. Har med opphavsrettar å gjere.

N.d.g. oppskrifta frå homebrewtalk så tenker eg at du absolutt bør bytte ut melanoidinmalten med aromamalt. Smaken du får herifrå er heilt nydeleg og ganske typisk belgisk. Kan hende bør du opp på rundt 5 %. Ideelt sett bør du også velge belgisk pils sjølv om kontinental pils vil funke fint.

Post gjerne erfaringar  :skitbra:
 
Heisann :) i dag flasket jeg mitt andre brygg. En petit blonde.

Vedrørende dette har jeg et par nybegynner spørsmål.

Smakte på ølet, det smakte litt beskt men luktet definitivt øl. Ikke vond lukt som i ipa'n jeg laget første gang.
Har nå satt flaskene til karbonering i 14 dager og lurte på om beskheten er normal rett fra gjæringskaret?
Jeg antar at smakene vil utvikle seg under lagring og karbonering.


Mvh

Bendik
 
Den som venter får se  :)
Blir helt sikkert stor forskjell etter karboneringen  og kjølig lagring  :biersmile:
 
Tenker du besk som i bitter? Jeg har opplevd øl rett fra gjæringskar som mer bitter enn etter karbonering.
 
Bitter er nok ordet ja :) kjølte ned en prøve og den var fullt drikkendes, flatt uten kullsyre men absolutt drikkende. Så bitterheten vil nok bli bedre med modning.


Mvh

Bendik
 
Tilbake
Topp