Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Det kommer an på hvor "belgisk" preg du vil ha. For en klassisk belgisk pale, med nedtonet inntrykk av gjær, vil jeg anbefale WLP515 (opphav hos De Koninck), ønsker du et litt fenolisk preg er WLP550 (Achouffe) fin, og om du er ute etter øl med balanse mellom estere og fenoler er WLP530 (Westmalle) et godt valg.
 
Tenkte jeg skulle prøve å lage noe i denne retningen, men sliter litt med å vite hvilke ingredienser jeg skal bruke.
(Skal i samme slengen si at jeg sliter med å oversette malt-variantene en får opp i beercalc.dk med utvalget i eks. Bryggselv. Hva er hva?)

Kan noen hjelpe meg med en enkel oversikt over hva jeg skal putte i brygget for å få til det jeg vil?
Mengder finner jeg ut via beercalc.dk. og jeg skal brygge på maltekstrakt!
 
Ble så tørst på belg-ish blond at jeg bare må få laget en fort som rakkern, laget en belgisk pale ale med T58 for en tid tilbake, og det var ikke så galt det. Oppskrifta ser vel helt ok ut? Snaut med humle kanskje? Hvilken gjær vil dere anbefale?



Blonde Stock Style: Belgisk Blond Brewer: Runar Stock

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1052
FG: 1008
Alcohol: 5.8 % by vol.
Colour: 12 EBC (Golden)
Bitterness: 22 IBU
BU/GU: 0.42

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 3000 g
Wheat Malt 3 EBC 1000 g
Biscuit Malt 50 EBC 50 EBC 150 g
Cane Sugar (light) 20 EBC 200 g

Mash schedule: 64 degrees for 60 minutes, 78 degrees for 10 minutes.

Hops
Nugget 13% alpha 8 g 60 minutes
Saaz 3.6% alpha 10 g 30 minutes
Saaz 3.6% alpha 20 g 15 minutes

Fermentation
Yeast:

Comments:
 
Jeg har brukt WLP 530- Abby ale til blonde og trippel og må si den gir en fruktig, frisk og litt syrlig smak. Likte den så godt at jeg har latt den fått en ekstra runde med blonde, selv om jeg hadde tenkt å kassere den. Den gjærer godt ut, men heftig! Siste blonde gikk over tre ganger, selv med åpent lokk, så blow off h. er å anbefale :biersmile:
 
Hei .

lenge siden innlegget , men jeg har brukt mye blanchè  tørrgjær til Belgisk Blonde.
med stort hell :)
 
Skal brygge i dag, og valget falt på en Blond.
Liker Brewdog sin Trashy Blond så tenkte jeg skulle freshe opp min litt, planen er som følger:

Malt:
4      kg       pilsner
0.5   kg       hvete
0.25 kg       aromatic
0.25 kg       munich
0.5   kg       farin

Humle:
15g             Northenbrewer  10.5%  90 min
30g             golding                 5.1%   15 min
20g              zaas                     4.1%     5 min
20g              zaas                     4.1%     0 min  (tilsettes under kjøling ved 80 grader)

Meske på 67 grader i 75 min, meske ut på 78 grader.
Koke i 90 min.

Gjærer med safebrew T-58

Brygger på en Bratsberg kompaktbrygger.

Hva tror folket om denne kreasjonen?

Vurderer å tørrhumle den med 10 g Cascade, sikkert ikke typeriktig men det er jo så godt....
Så skal det nevnes att jeg har fått meg ett ganske imponerende helskjegg over vinter'n så forventningene til dette brygger er store...
 
Brygget står på dunk, blei litt forandring i humlinga så den virkelig skulle bli Zaas'y..

Humle:
15g             Northenbrewer  10.5%  90 min
30g             golding                 5.1%   15 min
20g              zaas                     4.1%     5 min
48g              zaas                     4.1%     0 min  (tilsettes under kjøling ved 80 grader)

Spent på resultatet.. noen prøvd no lignende?
 
Planlegger å brygge en saaz blonde(ish) litt senere i dag og har et par spørsmål.

Blir dette en Blonde(ish)?
Er det greit med saazhumle?

Har rundt 75% eff

2500 gram maris otter
2500 gram pilsner
500  gram hvete
200  gram caragold

20 gram perle 60 min
50 gram saaz 15 min
50 gram saaz  3  min

Regner med å få ca 24 liter til gjæring.
 
Hei,
Følgende har skjedd:
For en 10 dager siden tappet jeg en blonde med OG 1075 over på gjæringsdunk
For 3 dager siden var den kommet ned til 1020, tilsatte så litt sukker for å få igang gjæringen igjen
Nå er den nede i 1012, noe vits med mer sukker for å presse FG enda mer?

Litt på siden spørsmål: Vurderte å pitche ny gjær, hva er fremgangsmåten da?
Tar jeg å tapper over på et annet kar, tilfører oksygen og pitcher?

Håkon
 
Tror ikke sukker hjelper. øk temperaturen og beveg forsiktig på gjærkaret for å få gjæren i suspensjon igjenn. Tror ikke det hjelper med ny gjær.
Hva var mesketemperatur, tid etc.
 
Å tilsette sukker for å få ned FG er egentlig litt misforstått, all den tid man med å legge til mer sukker også teknisk sett øker OG i ølet. Og tilfør for all del ikke oksygen til ølet nå. Da ender du opp med oksidert og ødelagt øl.
 
Gahr skrev:
Å tilsette sukker for å få ned FG er egentlig litt misforstått, all den tid man med å legge til mer sukker også teknisk sett øker OG i ølet. Og tilfør for all del ikke oksygen til ølet nå. Da ender du opp med oksidert og ødelagt øl.


Man øker OG ja, men man får produsert mer alkohol. Har det noen effekt på smaken å tilsette sukker? Regner med gjæra spiser "alt" ?



HansKr
 
Ikke som løsning på nåværende problem, men for å unngå tilsvarende.

Nevner atter en gang at jeg fikk langt bedre utgjæring da jeg begynte å bruke akvariepumpe.
Nok gjær er selvsagt en annen side av denne skaen.
 
Tilbake
Topp