Belgisk hveteøl Wit

Honning i øl høres mer digg ut enn det virkelig er, IMHO...
Hehe, er du misnøgd? Jeg tenker helt klart å blande den litt. Itte bare honningøl, men bittelitt honning aroma og muliggens litt smak i en øl. Tørr itte satse helt på en rein honningøl til bryllup. Prøvd å laga mjød med mjødurt og alt detta, så det får nok holde.
 
Tørr nesten påstå at lys Cara malt gir mer honningpreg enn honning, du kan evt. prøve med en blanding


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hehe, er du misnøgd? Jeg tenker helt klart å blande den litt. Itte bare honningøl, men bittelitt honning aroma og muliggens litt smak i en øl. Tørr itte satse helt på en rein honningøl til bryllup. Prøvd å laga mjød med mjødurt og alt detta, så det får nok holde.

Har du hatt oppi noe mer en mjødurt i mjøden du har satt? Har du holdt på med å lage mjød før denne batchen? Spør fordi jeg har plukket en del mjødurt i dag som jeg skal tørke med tanke på å sette mjød.
 
Har du hatt oppi noe mer en mjødurt i mjøden du har satt? Har du holdt på med å lage mjød før denne batchen? Spør fordi jeg har plukket en del mjødurt i dag som jeg skal tørke med tanke på å sette mjød.
Brukte endel mjødurt ja. Den setter helt klart en finfin smak. Jeg har allerede laga et par batcher med mjød, men aldri brukt honning i øl. Brukt mjødurt i øl og det blir bra!
 
Endte opp me følgende maltbase:

1.20 kg Pale Malt, Maris Otter 36.6 %
1.20 kg Wheat, Torrified 36.6 %
0.44 kg Munich Malt (17.7 EBC) 13.4 %
0.44 kg Vienna Malt (6.9 EBC) 13.4 %

Det ble en knallsuksess. Kun 2,9 % styrke på ølet, men fortsatt et tydelig maltbidrag og flott munnfylde.
 
Noen som har denne eller vil prøve seg på denne?

Sendte mail til mikkeller, men svaret var sparsommelig:

Hey Anders

Thanks for your mail, and thank you for showing interest in Mikkeller.

When we do the Vesterbro wit we use pale malt, unmalted wheat and some amber malts
The hop is citra
Finaly we add some lemon peel in the end of the proces.

Good luck with the brewing

Lasse - Mikkeller
 
Mulig noen har skrevet det tidligere, men har lest at man kan ta ut appelsinskallet før gjæring, mens andre har det i under gjæring. Hva er å foretrekke? Det første?
 
Jeg har i ettertid, etter at jeg nå har satt 4-5 batcher med en Wit med hylleblomst og fersk koriander, oppdaget at det er korianderfrø og ikke fersk koriander som skal i kokekaret. Dette er fordi at det i oppskrifta sto bare "koriander". Jeg dro den konklusjonen siden jeg bruker mye fersk koriander sånn ellers på kjøkkenet, og lite korianderfrø. Men ja, er klar over at smaken er noe forskjellig.

Men dette er i alle fall et av mine favorittøl, og den ferske korianderen (blader og stilker) setter ingen usmak. Men kanskje jeg må prøve med korianderfrø neste gang?
 
Hei.

Kan noen komme med litt tilbakemeldinger på hva de tror om denne oppskriften?

Jeg ser for meg sødmen og hvete smaken fra wit og crystal malt sammen med sjokolade fra kakao nibs, appelsin skall og mandarina bavaria humlen vil gi en god øl!


fredsol.jpg
 
For meg ser det ut til at det er lite kakaonibs. Lagde selv en Milk Stout med nibs før jul.. da brukte jeg 500 gram nibs på 50 liter. Du trenger kanskje ikke fullt så mye, men 50 gram på 23 liter er i minste laget etter min mening.
 
For meg ser det ut til at det er lite kakaonibs. Lagde selv en Milk Stout med nibs før jul.. da brukte jeg 500 gram nibs på 50 liter. Du trenger kanskje ikke fullt så mye, men 50 gram på 23 liter er i minste laget etter min mening.
Takk for tilbakemelding! Jeg har null erfaring med kakao nibs, men lest en del og funnet masse forskjellige svar på hva som er "mye"! Men jeg har jo 50 gram til koking og 50 gram som "tørrhumling".
Når og hvordan brukte du det? Kun koking?
Røstet du nibsen før du brukte den? I så fall, akkurat hva gjorde du? I stekeovnen på en eller annen temp på en hvis tid bare? :)
 
Det bar første gang jeg brukte nibs også.. Så var usikker. Jeg røstet de i 5 minutter på 150 grader. Det er mye fett i de, så de blir fort varme.. Deretter fikk de 24 timer i bourbon.. Kun for sikkerhetens skyld. Deretter dumpet jeg alt i gjærkaret etter stormingen.

Ingenting i kok altså.

For noen år siden hadde jeg Valhrona kakaopulver i kok på en Porter... Det ble helt jævlig. Dog ikke sikkert det var kun kakaopulverets feil..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei!

Jeg tenkte å lage en wit med WLP530.

Weissbier regnes jo for å vært best når det er ferskt, men hvordan er det med Wit?
Wit brygget med wit-gjær har jeg lite erfaring med, men andre belgiske jeg har laget med wlp530 har trengt litt tid på flaske før de er på høyden (blonde f.eks).

Jeg har bare 3-4 uker fra bryggedag til servering av dette ølet. Er Wit da en dårlig ide? Bedre å bruke WLP400 en 530?

Planen var å gjære WIT med wlp530 på ca. 20 grader for at det ikke skal bli for fruktig. Vil gjæringstemperaturen påvirke behovet for lagring/modning?

På forhånd takk.
 
Min erfaring med WLP530 tilsier ikke at du får et øl på høyden etter 4 uker. Jeg kan heller ikke se for meg at den vil kunne lage en spesielt wit-aktig wit :) Med WLP400 på 20 grader så er du i mål med knallandes god wit på 4 uker.
 
Jeg tror en wit med wlp530 kan bli riktig godt, om enn ikke helt typeriktig. Har lest og hørt om flere som har gjort det.

Men du bekrefter det jeg mistenkte; at fire uker blir lite for den gjæren. Da blir det nok wlp400 istedenfor.
 
Tilbake
Topp