Belgisk inspirert oppskrift

Hei likesinnede ølhunder...

Jeg er rykende fersk på forumet såvel som i ølbryggingens edle kunst. Jeg har foreløpig bare ett eneste brygg på samvittigheten, og det var attpåtil et ølsett fra Coopers: Real Ale + ekstra spraymalt.
Allikevel ble jeg såpass overaskende fornøyd med resultatet at jeg helt klart må prøve meg på et til. Real Alen er dessuten så og si konsumert... 8)

Pga utstyrsmangel blir mitt neste brygg et ekstraktbrygg, men uten å involvere noe ferdigsett.
Jeg var en tur i Belgia i våres og ble ikke rent lite forelsket i deres Leffe Blond som er en lys ale med en alldeles herlig krydret ettersmak. Leffe Ales forekommer forøvrig i flere varianter og alkoholstyrker.
Dermed har jeg latt meg inspirere til å forsøke et brygg i retning belgisk ale. Vet at dette selvsagt kan slå alle veier, men har lekt litt med tanken på en oppskrift bastert på ekstrakt:

3 kg lys spaymalt
1 kg medium spraymalt
1/2 kg crystal malt, belgisk type

Brewers gold pellets - til bitterhet
Tettnager pellets  - til aroma

Wyest XL 1388 - Belgian strong ale

Satser på oppimot 25 liter ferdig brygg.

Noen som har kommentarer til oppskriften, om dette i det hele tatt kan bli velsmakende, eller om visse modifikasjoner absolutt bør utføres?

Takker for svar... :skaal2:
 
Hei og velkommen til forumet!

Jeg mener å ha lest at Wyeast 1388 er en slags Duvel-gjær som gjærer heftig i begynnelsen for så å ta det veldig rolig med resten. Det vil nok sikkert gå, men du kan også prøve andre gjærsorter, alt etter behov og tilgjengelighet. Som crystal kan man gjerne prøve noe av de lysere sorter, som caramalt. Mengden er grei nok. Sats på ikke for stor bitterhet, Leffe Blond er heller ikke så bitter, kanskje mellom 15 - 25 IBU og ikke mer.

Brygg i vei, smak og nyt!  :biersmile:
 
Belgiske blond ale skal vel gjæres ut ganske kraftig, så du kan helt sikkert bytte ut godt og vel et halvt kilo spraymalt med vanlig hvitt sukker (det er det de bruker i Belgia). Ellers vil nok den oppskriften din bli litt vel søt og fyldig. Du kan kanskje bytte ut krystallmalten med biscuit eller aromatic også, som vil gi en søt maltaktig aroma, men oppleves som tørrere i ettersmaken.
 
Leffe Blond er jo temmelig søt og fyldig, i forhold til sterk ale som Duvel. Altså, oppskriften vil nok gjøre fint til en Leffe Blond-aktig øl, men ikke til en tørr ale.
 
Takk for kjappe og gode svar... :ilike:

SKal vurdere andre typer belgisk inspirerte gjærsorter...

Sukker?? sier du det? Trodde hvitt sukker var fy fy i ethver brygg...

Jeg ønsker å oppnå et litt over middels alkoholsterkt brygg, derfor mengden spraymalt, og la humlens bitterhet balansere søtsmaken.

Noen som har forslag til mengden humlepellets som bør benyttes?
 
Jeg har ikke smakt Leffe, men jeg husket at det sto en oppskrift på «Lefty Blond» i Brewing Classic Styles, og tenkte den sikkert var nær nok, siden den hadde tatt navnet derfra. Den bruker 0,65kg sukker, 3,5 kg flytende pilsner-maltekstrakt og 0,45 kg flytende hvetemaltekstrakt, pluss 227 gram aromatic. Kun bitterhumle (hallertau) til 24,5 IBU. Wyeast 1214. Med ekstrakt må du nesten bruke en del sukker for at et såpass sterkt øl ikke skal bli tjukt, men uansett: det er ikke noe fy-fy å bruke sukker i sterkt belgisk øl. De bruker det selv, men jeg har ingen anelse om det gjelder for Leffe.

Her er noen nyttige tips om gjæringen av ølet.
 
Ser Vin og bar har et produkt som kalles Brew Enhancer. Er en blanding av malt og dextrose. Kan kanskje dette også være et alternativ til sukker?
 
Brew Enhancer er bare et poeng hvis du brygger ølsett, men da erdet egentlig like greit å bytte ut deler av det eventuelle sukkeret med spraymalt i stedet. Men, er det viktig å understreke at belgiske ales som oftest inneholder sukker i en eller annen form som en del av de ekstraktgivende ingrediensene (gjelder ikke belgiske pale ales og witbier). Dette fordi man ønsker øl med god utgjæring og tørr finish. Her er det et poeng å understreke at det er forskjell mellom et søtt øl og et øl med sødme. Et søtt øl har gjerne relativt høy FG, mens et tørt øl med god utgjæring godt kan ha mye sødme, f.eks. i form av karamellsmak, uten at det er direkte søtt. Det nevnte Leffe Blond er et slikt eksempel. Det er ikke søtt i den forstand at det smaker sukkersøtt, men har en definitiv sødme i munnen, men en tørr avslutning. For å få til dette, er det ofte påkrevet å bruke sukker som en del av oppskriften. Det er med andre ord ikke noen grunn til å være "redd" for sukker i øl. Sukkerets dårlige rykte (hvis det egentlig lever ennå) kommer først og fremst fra at det har vært vanlig å bruke store mengder sukker i dårlige ølsett, sett som uansett ofte har inneholdt dårlig maltekstrakt og ikke minst dårlig gjær. Ikke nødvendigvis sukkerets feil at de har blitt dårlige, med andre ord. Men, det er ikke nødvendigvis bra å bruke sukker i alle øltyper. Øl med lav OG trenger som oftest malten for å få nok fylde.
 
Takk for opplysende svar.

Jeg kommer nok til å bytte ut ca en 1/2 kg av den lyse spraymalten med sukker basert på de gode rådene jeg har fått her inne.

Jeg er fortsatt noe usikker med hensyn bruk av humle. Noen som har noen synspunkter på humlemengde til bitterhet og aroma?
 
Da var ingrediensene i hus

Fikk bare tak i 30 gram Brewers gold pellets - noen som vet om dette er tilstrekkelig til et 25 liters brygg?

Endte også opp med Hoparoma tabeletter til aroma. Noen som kjenner til bruken av disse? Står at en halv er nok til 50 liter.

Til slutt et gjærspørsmål. MÅ man lage starter til Wyest XL 1388 ? Og hvordan går man best frem i såfall?

Takker for svar
 
Hvorvidt 30 g Brewers Gold rekker til 25 liter eller ikke, avhenger av alfasyreinnholdet i humlen. Siden de fleste belgiske øl ikke er særlig bitre, er det store sjanser for at det er nok. Aromatabletter har jeg aldri brukt, hvordan ser de ut? Om disse funker, avhenger her av øltype og hvor mye effekt de gir. I de fleste belgiske øl trenger man lite humlearoma.

Starter:

Størrelsen på starteren avhenger av hvilken OG brygget skal ha, og hvilken mengde øl man skal brygge. I ditt tilfelle ville jeg i alle fall ha laget en på to liter. Bruk uansett 100 g lys spraymalt per liter starter. Kok starteren i 15 minutter, kjøl den ned til 20 °C og hell i gjæren. Dekk tuten på flasken du lager i med aluminiumsfolie og rist den så ofte du kan. Det er viktig at flaske og værske er sterilt. Å få ting sterilt er selvsagt umulig hjemme, men flasken bør være rengjort med starsan eller liknende, eller så bør man koke i samme beholder som man gjærerer starteren i (erlenmeyerkolber er det beste til slikt). Det siste er det ideelle. Men, om du er rimelig fersk i gamet, kan du selvsagt sløyfe starteren, og bruke en enkelt pakke. Det er bedre å gjøre det enkelt, og kanskje ende opp med litt lite gjær, enn å være unøyaktig og få en infisert starter!
 
Takker for svar. Da satser jeg på en 2-3 liters starter. Steriliserer ei 5-liters kanne, modifiserer på en gjærlås og steriliserer den kanna med klor. Det burde funke. Skal man la starteren gjære helt ut, eller tilsette mens prosessen er på topp?

Ang aroma tabeletter fant jeg dette:

"Hop Aroma Tablets

Cascape Hop Aroma Tablets are a great new product that allows you to get wonderful hop aroma, easily without all the hassles of dry hopping. Just drop 1-2 tablets into 5 gallons of finished beer, let dissolve, carbonate and bottle as usual"

http://www.leylandhomebrew.com/item1610.htm
 
Med en starter på 3 liter ville jeg ha latt den gjære helt ut, satt den i kjøleskap et par dager for at gjæren skal få bunnfelle, dekantert, og pitchet inst mulig av "starter-ølet". Da slipper du at selve starteren tynner ut ølet. Med en starter på to liter ville jeg ikke nødvendigvis dekantert, men hvis stareren er laget med kontinuerlig lufting (på magnetrører), ville jeg har gjort det. Du trenger forresten ikke gjærlås på starteren. aluminiumsfolie er bra. Hvis du bruker magnetrører er det et poeng at man skal få inn luft hele tiden, så da er det påkrevd ikke å bruke gjærlås hvis man ønsker full effekt.

Hvis det er Cascade du har i form av tabletter, ville jeg ikke ha brukt dem i det hele tatt. Cascade er ikke rett humletype å bruke i et belgisk øl. Om du skal lage en belgisk blond, kan du like gjerne sløyfe smaks- og aromahumle.
 
Da aktiverte jeg Wyest-gjær posen i går. Dessverre viser det seg at jeg blir sittende fast på jobb i kveld, så jeg må vente til i morgen ettermiddag med å tilsette gjære i starteren.
Noen som vet om det har noen negative konsekvenser at gjæra blir stående såpass lenge?

Takker for svar
 
Øyvind R skrev:
Da aktiverte jeg Wyest-gjær posen i går. Dessverre viser det seg at jeg blir sittende fast på jobb i kveld, så jeg må vente til i morgen ettermiddag med å tilsette gjære i starteren. Noen som vet om det har noen negative konsekvenser at gjæra blir stående såpass lenge?

Det er ikke noe problem. I verste fall sprekker posen. Jeg ville ikke ha bekymret meg nevneverdig for det. ;)
 
Da ble det laget en starter i går kveld. Ca 3 liter vann og ca 300 gram DME ble kokt opp og tilsatt steril 5 liters kanne med gjærlås. Etter avkjøling ble gjæra tilsatt. Kanna står i romtemperatur.

I dag tidlig var det ikke tegn til liv i kanna, muligens litt skum på toppen, men gjærlåsen var dau (om den ble skikkelig tett da 8))
Hvor lang tid kan det ta før starteren er i gang? Tenkte å starte bryggingen i løpet av helgen hvis alt går i orden med gjæra.
 
Noen ganger tar det litt tid, det avhenger av hvor fersk/livlig gjærene er. Rist på dunken og skjekk om det skummer. Det er forøvrig ingen vits i å ha gjærlås på startere. Folie holder lenge. Da får du dessuten inn litt luft hver gang du rister starteren, noe som er bra for gjæren.
 
Takker, da fjerner jeg gjærlåsen når jeg kommer hjem, så får vi se. Starter nok forberedelsene til brygget i kveld, og om alt går som det skal, blir det brygging i morgen eller søndag tenker jeg :kool:
 
Da min bedre halvdel forlot hjemmet i går kveld bestemte jeg meg for å lage brygget. Det ble litt hastverkpreget, men med tanke på en samboer med sterke  fobier for kliss som malt osv på kjøkkenbenken, så av husharmoniske årsaker satte jeg i gang.

Følgende ble gjort:

På forhånd var en gjærstarter av i pk Wyest XL 1388, 3 liter vann og 300 gram lys DME laget. Denne hadde bare stått i 24 timer, men det bruset heftig oppi kanna, så jeg satset på at gjæra hadde formert seg noe.

30 liters gjæringsspann ble rengjort og sterilisert med et spesialmiddel fra Vin og Bar og deretter tilsatt 12 liter vann fra dusjen. Dette pga mangel på større kjele enn 10 liter.

½ kg cystalmalt ble grovhakket i en foodprocessor ble puttet i en humlepose og "minimesket" i 2 liter 60-65 graders vann i 30 minutter.

Deretter kokte jeg opp 3 liter vann i en 10 liters kjele og tilsatte 30 g Northern brewer pellets og 10 g Brewers gold pellets som ble kokt tilsammen i 60 minutter.

Crystalmalt-mesken ble tilsatt sammen med 2,5 kg lys og 1 kg medium spraymalt i tillegg til 600 g sukker. Dette ble kokt i 15 minutter før jeg lot 10 g Brewers gold humle-pellets trekke i blandingen i ca 5 minutter.

Vørteren ble tømt direkte oppi gjæringsbøtta som ble påsatt lokk og satt til kjøling. Når den var avkjølt ble hele gjærstarteren på 3 liter ristet godt og tømt oppi bøtta. Blandingen ble rørt kraftig med en sterilisert sleiv og påsatt lokk. Tilsammen ble det ca 26 liter brygg, litt i overkant, men jeg beregnet nok litt feil da jeg tilsatte ingrediensene.

Påfølgede morgen ploppet det som besatt i gjærlåsen. Nå etter ca 24 timer har det roet seg noe, og plopper ca 1 gang annenhevert sekund.

Hele bryggingen ble noe hastverkpreget så det hadde vært artig med tilbakemeldinger fra dere proffer ang feilene som jeg etter all sannsynlighet har gjort 8)

Noen som vet sånn ca hvor lang tid en slik blanding trenger på å gjære ut?

takker for feedback
 
Øyvind R skrev:
Da min bedre halvdel forlot hjemmet i går kveld bestemte jeg meg for å lage brygget. Det ble litt hastverkpreget, men med tanke på en samboer med sterke  fobier for kliss som malt osv på kjøkkenbenken, så av hushamoniske årsaker satte jeg i gang.

takker for feedback

Du ønsket feedback . . .  Og det beste rådet jeg kan gi er:  DU MÅ IKKE LA DEG BLI KUET AV FRUEN ! ! ! !  [size=6[move][/move]pt] (Det kunne jeg skrive med store bokstaver fordi konemor er vekke i helgen ;-) )[/size]
 
Tilbake
Topp