Belgisk inspirert oppskrift

Søtsmaken nå kan godt komme av at primingen ikke har gjæret helt ut. La det stå noen dager til, sett en flaske i kjøleskapet et par timer og smak igjen. Slattes ikke sikkert det blir helt ille! Gi uansett ikke opp. Akkurat dette med kullsyre/utgjæring er noe mange sliter litt med i begynnelsen av bryggekarrieren sin.

Jeg skal langt i fra gi opp. Dessuten har jeg fortsatt en halvgod følelse på dette brygget. FG 1010 tyder vel på at det har gjæret ned tilstrekkelig?

1010 er i alle fall ikke unormalt høyt. med maltekstrakt + sukker og belgisk gjær er det ikke alltid godt å si, men det virker som om utgjæringen har vært helt fin!

Da smakte jeg på en flaske 9 dager etter tapping. Må jaggu si at brygget ikke ble så ille. Fryktet et søtt kvalmt kliss, men der tok jeg heldigvis skammelig feil.
Brygget var helt klart etter 9 dager i romtemperatur. Kullsyrenivået var perfekt, passe med skum på toppen av glasset og rikelig og langvarig bobler i selve øllet.
Selv om smaken bar preg av at brygget ikke er tilstrekkelig lagret må jeg si følgende: Fruktig! Fremtredende fruktig aroma og smak(skyldes gjæren skulle jeg tro?). Lett syrlig men frisk. Maltsmaken var langt i fra dominerende. Det som trakk ned var en nokså fraværende ettersmak. Dette har sikkert med at humlemengden var liten og i tillegg ble dårlig utnyttet pga bryggemetoden med konsentrert vørter og påfyll av vann. Konklusjonen må bli på et så tidlig tidspunkt: Et lettdrikkelig, fruktig og friskt øl som passer en varm sommerdag såvel som foran peisen, et øl kvinner og hvermansen kan like, en god tørsteslukker....

Jeg er rett og slett meget fornøyd, men vil gå for litt høyere IBU ved neste korsvei.

Må avslutte med å takke alle her inne som har bidratt med å svare på mine dumme spørsmål og gitt meg uvurderlig bistand i denne prosessen.
Kan ikke si annet SKÅL!!! nå som jeg i denne skrivende stund tømmer resten av glasset og konstanterer at brygget faktisk har sin virkning etter en hard dag på jobb. Sofaen neste ;D

Jeg har også nylig brygget et lignende brygg, bare en god del sterkere. Finner dessverre ikke oppskriften igjen  :-[

Ihvertfall, mener å huske at det hadde et beregnet OG på ca 1080, og det har kommet ned på en FG på 1010 (tror det var en halv eller hel kilo sukker med i spillet). Så da fatet jeg ølet. Siden dunken står på et sted der vi kan høre gjærlåsen også om natten erstattet jeg den med en propp papir, i hele 3-4 uker. Det så ikke ut til å ha påvirket ølet negativt, og ved omtapping til fat smakte det ganske så godt :p

Mer følger etter karbonisering og lagring :)

Tilbake
Topp