Jeg har prøvd meg på en belgisk blonde. Etter 14 dagers gjæring hadde jeg tenkt å tappe på flasker en av de nærmeste dagene, men etter å ha smakt på den i dag er jeg i tvil. Den har en stram aroma av grønne epler og skikkelig overmoden frukt, fiken kanskje. Jeg tror ikke ølen er ødelagt, den blir sikkert drikkendes, men ikke spesielt god er jeg redd.
Ølen er en belgisk blonde gjæret med WLP540 "Abbey IV". Den har nå stått i 14 dager og gjæret på 26 grader (det var ikke planlagt at den skulle ha det så varmt, men sommeren kom akkurat når denne ble brygget). Den har gjæret fra 1060 til 1014. Etter 2 dager tilsatte jeg 0,5 kg vanlig hvitt sukker rørt ut i litt vann.
Kan jeg gjøre noe for å redusere de uønskede aromaene? La den stå lenger, ev kaldere??
Alle forslag mottas med takk!
Ølen er en belgisk blonde gjæret med WLP540 "Abbey IV". Den har nå stått i 14 dager og gjæret på 26 grader (det var ikke planlagt at den skulle ha det så varmt, men sommeren kom akkurat når denne ble brygget). Den har gjæret fra 1060 til 1014. Etter 2 dager tilsatte jeg 0,5 kg vanlig hvitt sukker rørt ut i litt vann.
Kan jeg gjøre noe for å redusere de uønskede aromaene? La den stå lenger, ev kaldere??
Alle forslag mottas med takk!