Belgisk med aroma av overmode frukt - kan den reddes (bedres)??

Jeg har prøvd meg på en belgisk blonde. Etter 14 dagers gjæring hadde jeg tenkt å tappe på flasker en av de nærmeste dagene, men etter å ha smakt på den i dag er jeg i tvil. Den har en stram aroma av grønne epler og skikkelig overmoden frukt, fiken kanskje. Jeg tror ikke ølen er ødelagt, den blir sikkert drikkendes, men ikke spesielt god er jeg redd.

Ølen er en belgisk blonde gjæret med WLP540 "Abbey IV". Den har nå stått i 14 dager og gjæret på 26 grader (det var ikke planlagt at den skulle ha det så varmt, men sommeren kom akkurat når denne ble brygget). Den har gjæret fra 1060 til 1014. Etter 2 dager tilsatte jeg 0,5 kg vanlig hvitt sukker rørt ut i litt vann.

Kan jeg gjøre noe for å redusere de uønskede aromaene? La den stå lenger, ev kaldere??

Alle forslag mottas med takk!

Vel, du har gjæret for varmt, derfor så stram lukt. Men ved lagring i lav temp blir det mye bedre enn det er nå, gjerne 4 uker, og helst under 5 grader, det blir sikkert helt greit! Men du bør aldri helle sukker i ølet, det er mye urensligheter i strøsukker. Det bør allltid kokes i vann og nedkjøles før tilsetning.

Jeg gjorde noe lignende, men havnet ikke over 24-25. Det er vel litt av sjarmen med de belgiske. Likte ikke min etter 3 uker på flaske. Nå, to måneder senere vil jeg si at det er det beste ølet jeg har laget. Min har stått i kjelleren på rundt 16 grader etter karbonering.

Elling

Takk for svar. Det var oppmuntrende å høre at det blir bedre med lagring. Jeg skal prøve å få tak i et kjøleskap, hvis ikke blir det å sette den i kjelleren som nå holder en 16-17 grader. Det var vel kanskje der den burde stått for gjæring til å begynne med? Jeg har lest en del forskjellig om gjæringstemp for belgisk øl så nå bestemte jeg meg for å prøve det varme alternativet, og nå vet jeg hvordan det ble.

Men, hvordan bør jeg nå helst lagre ølen? 1. i primærgjæringskar 2. stukket om til sekundær-kar, eller 3. tappet på flasker?

Jeg gjorde forresten som du sa med sukkeret Fossdal, kokte opp og nedkjølte før tilsetting.

Tilbake
Topp