Belle Saison

gustavf

Administrator
Lallemand har (endelig) kommet med en tørr saison-gjær, Belle Saison. Ser at Bryggeland har tatt inn denne. Er det noen som har prøvd den?
 
Har kjøpt en pakke for å teste den i nær fremtid. Ser at den har fått litt blandet respons på nettet. Har også merket meg at en pakke kun holder til cirka en halv standard batch. Men det skal bli morsomt å se hvordan den fungerer.
 
Nettopp tjuvsmakt en varm liten skvett av belle saison forsøket mitt. Må si meg fornøyd, spennende gjæraroma med mye krydder/pepper uten å ha for mye fenoler. Men det må sies at jeg ikke har prøvd noen andre saison gjærtyper, så har egentlig ikke noe erfaring med å brygge saison. Har heller ikke noe særlig sans for klassikeren saison dupont og er mer glad i litt mer smaksrike og humlete varianter som f.eks. India Saison av Nøgne.

Rehydrerte gjæren til en batch på rundt 15. liter og lot den gjære på ca. 20 grader C. Jeg lot temperaturen gå litt opp på slutten, men ikke mer enn 22 C. OG var på 1.056 og gikk ned til 1.006. Enstegsmesk på 64 C. Humlet med Admiral og Wakatu.
 
Benyttet denne i en Saison som nå er klar. Gjæra på 23 til 27 grader og ferdiggjæret på en uke, FG 1006.
Flott smak slik Saison skal være, så denne vil jeg benytte igjen!
 
Benyttet denne I et prøvebrygg til NM.
100% pilsmalt, OG 1060 og to pakker Belle Saison rehydret @ 25 grader.
Ble rampet opp fra 18C til 27C ila 10 dager, avsluttet på 1004.
Har fått en herlig, tørr saison finish. Smaken på gjæren vil jeg beskrive som fruktig med mye krydder (pepper).  Flokkulerer relativt dårlig, burde kaldkræsjet den men den ordner seg vell til slutt.
 
Brygget en Saison med 6 kg malt og 0,4 kg sukker i min 20 L Speidel. Gikk fra 1,078 til 1,003(!) på rundt to uker. Resultatet er en lettdrukket belgisk ale på 9,9 %. Dette kan bli ordentlig stygt...  >:D
 
Hehe, indeed! Min erfaring også, skummelt lettdrikkelig blir det. Kuttet ut sukkeret og fikk super utgjæring da også
 
Tror sukkeret fint kan droppes neste gang, ja. Dette er noe av det drøyeste jeg har vært med på av gjæring.
 
Jeg skal prøve denne Belle Saison for første gang. Har jeg forstått det riktig at jeg bør gjøre på noe høyere temperatur enn de "vanlige" 18- -22 gradene? Kan det f.eks passe å starte på 22 og avslutte opp mot 30 grader? Er det da det blir Saison?
 
18 grader i to dager er bra. Øk til makstemp neste to dager. Belle er rask, så du får ikke så mye effekt hvis du venter en uke. Opp mot 30 grader er ok hvis du liker myyyye ester. 25-26 hvis du vil ha den mer moderat.
 
Har brygget en mørk Saison med denne gjøren. Som andre kommenterer så er den et monster av en gjær. Ser fra loggen min at den jobbet seg fra .054 til .006 på åtte dager. Jeg gjæret den på 24 grader med ramping over 5 dager til 28 grader. Gjæren gir mye peppersmak. Som fersk hadde den et kraftig hint av banaskall, men det forsvant relativt fort ved lagring. Min erfaring er at ølet bør få stå 1 måned eller mer på flaske før den drikkes.
 
Gjærer ned noe helt j*vlig. Sjukt hvor lav FG denne gjæra presterer å få til. 1.065 til 1.004 på noen få dager.
 
Gjærer ned noe helt j*vlig. Sjukt hvor lav FG denne gjæra presterer å få til. 1.065 til 1.004 på noen få dager.
Hei. Er fersk på forumet og ny i bryggefaget Har brygget en India saison OG 1063 etter 6dager var den nede i 1002 er det normalt eller er det bare og helle det ut??
 
K


har nå tappet på flasker, Fg endte på 1001 blandet sukkerlake ca 100 g sukker, målte Fg etter det ,da var den 1004.synes den smaker litt sur,tørr er skuffet. Er det noe håp at den blir bedre med tiden. Brukte gjæren,Lallemand Bella saison .
Jeg var heller ikke fornøyd med gjæren. Blir altfor tørr for min gane. Den blir jo ikke søtere ved lagring.
 
Tilbake
Topp