Beregning av effektbehov

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Har gjort en liten beregning og måling på eget utstyr.
Måling på meskekar. Fylte i 50 liter vann med ca70 grader. Startet sirkulering og ventet ca 5 min på at temperaturene stabiliserte seg. Tok da måling hvert minutt. Fant ut at temperaturen falt med 0,21 grader pr min.
Dette tilsvare en energimengde slik: Q=m x c x t = 50kg x 4,2 x 0,21 = 44,1 kJ. Dette kan omregnes til Wh

44,1 kJ = 12,2 Wh

Vi ønsker å finne effekten vi må tilføre for å erstatte dette varmetapet. Varmetapet vi har beregnet er i løpet av 1 min.

12,2 Wh x 60min/h= 730 Watt. Jeg har et rims element på 3,2 kW. Så det holder i massevis. Har litt problemer med at det overskyter litt. Når jeg har regnet dette ut så kan jeg begrense effekten på elementet inntil jeg skal øke et steg.

Regner med du kjører PID.hva med å kjøre on/off på sett temp.har du prøvd det?
Men di har kanskje litt for mye effekt..

Øk derivat koefisienten:

PID_Compensation_Animated.gif

Litt av problemet er at det er så stor masse i rims elementet. Så det er stor termisk treghet i systemet. Dersom jeg slår av varme og sirkulering samtidig så begynner det å koke i rimsen. Ja kjører pid på rims. Det fungerer forsåvidt greit nok. For å få overført varme fra rims til meskekar så må temperaturen ligge litt over ønsket temp i mesken. Det betyr da at ved stegmesking eller utmesk så må jeg slå av rimsen 1-2 grader før ønsket oppnådd temperatur i mesken. Pumpa går fortsatt og temperaturen i mesken fortsetter å stige pga den oppmagasinerte varmen i rimsen.

Tenkte at dersom jeg kan estimere energimengden som skal til for å heve temperàturen et visst antall grader så kan jeg bare måle den effekten som går inn i elementet og stoppe når energimengden er tilført. Blir jo en slags prediktiv regulering.

Tilbake
Topp