Beregning av gjærmengde etter gjærvasking

Jeg har nettopp satt i gang min første starter med resirkulert gjær. Starteren er beregnet ut ifra hvor mye maltekstrakt jeg hadde for hånd, og jeg famler vel egentlig mildt sagt i blinde om hvor mye gjær jeg har/hadde og enda mer om hvor mye det blir. I utgangspunktet hadde jeg et glass med gjær, der det som hadde bunnfelt (altså selve gjæren) var anslagsvis 1,5 dl eller så. dette tilsatte jeg i en starter basert på Moss maltekstrakt (det jeg hadde for hånd) 125g pr. liter starter, til sammen ca 2,3 liter. hadde også i en liten dæsj gjærnæring, noe jeg selvsagt glemte under koking, så jeg ristet det ut i en liten skvett starsan og hadde det oppi starteren. Så… har noen et indianerknep for å beregne hvor mye gjær man har i et slikt tilfelle? hvis det har noen betydning er gjæren jeg bruker white labs wlp001.
 
ble tydeligvis for spesifikk. Etter litt googling fant jeg ut at jeg kan regne meg fram til hvor mye slurry jeg trenger med ymse kalkulatorer. Eneste jeg lurer på er hva jeg skal sette som antatt "yeast density"? antar at denne vil være ganske høy iom at gjæren er helt "nyprodusert" (står på røreren og snurrer nå), men jeg vet ikke hva som er hverkan høyt/lavt/normalt…? noen som kan hjelpe?
 
Kjøpt mer nå :) så uansett for meg å bli nødt å lage starter i to steg for å få nok gjær, men er ikke sikkert det trengs. Det jeg fortsatt ikke er helt sikker på er dataene jeg skal plotte inn i kalkulatoren. Mengde slurry vet jeg jo så snart det har bunnfelt, men annet enn det aner jeg ikke..
 
Ett lite indianertips er å ta en tit på whitelabsrøra. De har ca 100000000000 celler. Hvis de har stått en god stund er det to-tre cm med gjær eller noe. Så er det å sammenligne volum/tetthet/tid til gjæret setter seg etter vaskinga med dette, så har du ett slags kompass.
 
Jeg lurer også litt på dette med mengde gjærslurry. Brygget en apa med 1,5 pakker tørrgjær safale us05 på en 25l batch, tenkte å bruke opp den gjæra igjen på neste batch med samme øl.

Spm1: Kan jeg bare bruke mr.malty og beregne mengde slurry og helle det direkte opp i gjærkaret, eller MÅ jeg sette starter? (Aldri gjort det før, kun brukt tøregjær, har ikke utstyr til å sette starter)

Spm2: Hvordan vet jeg hvordan heg stiller inn alt på mr.malty?
 
Jeg lurer også litt på dette med mengde gjærslurry. Brygget en apa med 1,5 pakker tørrgjær safale us05 på en 25l batch, tenkte å bruke opp den gjæra igjen på neste batch med samme øl.

Spm1: Kan jeg bare bruke mr.malty og beregne mengde slurry og helle det direkte opp i gjærkaret, eller MÅ jeg sette starter? (Aldri gjort det før, kun brukt tøregjær, har ikke utstyr til å sette starter)

Spm2: Hvordan vet jeg hvordan heg stiller inn alt på mr.malty?

Har brukt alt fra all gjær fra vaskingen til 1/3 del og har gjæret like fint begge på deler..
Eneste er at det kan ta litt tid før den går i gang vist den har stått en stund..
Er den ganske fersk så er starter unødvendig..

Ellers mye nyttig lesing under kalkulatoren her....

http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp