beregning av OG?

Hvis dette står i mange andre tråder, så gjerne flytt/slett og informer meg, men jeg fant ikke det jeg lurer på .. :)

Ok, så vi satt ett nytt brygg i kveld, der vi beregnet OG til 52:  4.3kg medium sirup, og totalt 25L brygg. MEN: vi målte OG til 40, noe som jeg synes er utrolig rart. Mulig noe væske gikk ut med humleposene, men SÅ mye kan det ikke ha vært. Noen som har vært borti noe lignende, eller skjønner hva som har skjedd?

Kan det være at utnyttelse for medium malt ekstrakt er mindre enn 100% ? (Beercalc og formelen i Moderne Hjemmebrygging stemmer for 100% utnyttelse).

Vi satser på å tilsette mer sirup imorgen, når stormgjæringen er i gang, men dette er likevel veldig rart..
 
jeg svarer på mitt eget spørsmål: det som må ha skjedd er at vi ikke fikk rørt ut vørteren (12) med det tilsatte vannet (13L) skikkelig. Prøven ble tatt fra toppen av karet, og vannet ble tilsatt tilsutt. Det er det eneste som forklarer hele 10 SG i forskjell på målt og utregnet.
 
Dette stemmer nokk meget godt.
Hvist man ikke koker all vørteren ilag er det tilnermet umulig å få det til å blande seg skikkelig i dunken.
Men når du benytter deg av maltekstrak, skal utregningen være helt korekt.
Under gjæring vil det blande seg skikkelig, så du får en nøyaktig måling av FG.
 
ja, flotte greier. skulle akkurat til å spørre om det ville være lurt å røre rundt, men da tar gjæren seg av den jobben.  ;D
 
Hva med å måle OG i vørteren din før du blander den med vann, og så regne seg fram til OG for totalvolumet?
 
Da er det vel egentlig lettere å blande inn vann, røre/riste på dunken for å lufte, og så måle?
 
Jeg blander inn vann, rister kraftig og lenge før jeg måler OG. Jeg får da målt OG som stemmer helt med beregnet OG. (Fra BeerCalc)
 
Jeg er kanskje litt lat, men det er vel lettere å gjøre noen kjappe tastetrykk på kalkisen enn å slite med å riste på 20 liter væske?

OG=1+[(BG-1) x  (kokevolum/totalvolum)]
 
Sant sant. Og trening er også sunt.

Hvor mye risting må til for å få inn nok oksygen relativt ristingen som skal til for å måle riktig OG? Kanskje dette kan være et mål på om man har luftet nok:

Hvis du måler teoretisk OG har du luftet nok, hvis ikke må du riste videre?

Eller kan jeg fortsette med min nerdemetode, og bruke matematikk framfor fysiske anstrengelser?
 
Og trening er også sunt.
Kanskje en burde brygge hver dag for å få nok trening.  :D

Jeg rister i 3-4 minutter. (Er i så dårlig form at jeg ikke klarer mer)
Om dette er nok vet jeg ikke, men målt OG stemmer med beregnet OG, og da er jeg fornøyd.  :ilike:
 
Matematikken er alltid bra i planleggingen av oppskriften, og hvis man kjenner systemet sitt, og utbyttet av ingrediensene, er treffer man svært møyaktig med beregningene. Men helt sikker er man selvsagt ikke før man har målt.

Ved risting av dunken vil man kunne oppnå ca. 8 ppm oksygen i vøreteren. Dette er egentlig et minimum av hva gjæern stort sett trenger (som regel 8-12 ppm), så det vil i alle fall være bra å riste dunken skikkelig (30-60 sek.).
¨
 
hm.. jeg skjønner faktisk ikke hvordan jeg skal klare å riste et spann med 15L vørter særlig effektivt. Men jeg skal prøve ved neste anledning. Enten får jeg en godt oksygenert vørter, eller et godt vørtret kjøkken :D

Men; noen som har prøvd "Vørter-oxygenator set" fra f.eks VinogBar? Virker jo som en god ide. Er dette tenkt selve vørteren, eller bare gjærstarteren?
 
I "Pølser & Øl" boka er den eneste luftinga at vørteren renner oppi karet gjennom en slangebit med huller i.

Det kan vel være lurt å riste ting i porsjoner, om du har en 5 liters kanne og fyller den halvfull med vørter og rister kraftig før dette helles på dunken, og dette gjentas for all vørteren og evt. vann, blir det lettere enn å riste på hele volumet samtidig.
 
Hm, ja - gode ideer begge deler egentlig. Tror jeg lager meg en slange med "luftetut", og spruter godt med den når jeg tapper i spannet.
 
Kanskje ikke så enkelt å riste dersom du har det i et gjæringsspann med lokk. Da er det sikkert greit å riste i porsjoner.

Jeg bruker vinballong som står i ei korg. Denne bikker jeg over på siden og rister så godt som jeg kan.
Ser Gahr skriver at 30-60 sekunder med risting er bra. Da er sikkert min risting på 3-4 minutter kjempebra.

:skaal2:
 
Synes ikke det er så stort problem å riste på 20-25l vørter i en 30l dunk.
Lokket sitter godt på, så ikke vær redd for det.
Jeg legger bare litt aluminiumsfolie over hullet, å dekker til med tommelen.
Så setter jeg dunken på skrå mot gulvet å rister kraftig fram og tilbake.
241_riste_1.jpg
 
Tilbake
Topp