Berlin

joques

Dommer
Jeg stikker til Berlin om en snau uke. Noen som har noen tips om bra ølsteder? Jeg skal selvsagt gå inn for å prøve litt berlinerweisse, men det tar neppe en hel uke ;)
 
Ja, inne i atriumet på Potsdamerplatz er det et mikrobryggeri, og der har de fantastisk godt øl. Ser frem til neste Berlin-besøk.

bjorf
 
Kan nien anbefale en god Berlinerweisse? De jeg har prøvd til nå har stort sett vært rusbrus aktige. Det inkluderer Riedler. Er forøvrig i Berlin.
 
Jeg var i Berlin i fjor høst. Ikke forvent like høy craft beer-konsentrasjon som i Norge, ei heller flust av bayerske ølstuer.

Jeg vil anbefale en tur til Stone Brewing World Bistro & Gardens, det er veldig stort og flott. 20-25 minutter i taxi fra sentrum, beliggende i et næringsområde ingen skulle tru at ein framifrå pub skulle bu.

Hopfenreich i Kreuzberg er et kult craftbeer-sted med mye godt og variert på menyen.
 
Ja, inne i atriumet på Potsdamerplatz er det et mikrobryggeri, og der har de fantastisk godt øl. Ser frem til neste Berlin-besøk.

bjorf

Akk, Lindenbräu:). Det er et favorittsted, men det er nok ikke noe mikrobryggeri lenger, bryggeutstyret ble tatt ned for flere år siden. Men ølet er det samme. De er jo en del av en kjede med bayersk øl og mat, og det er et sted til i Berlin, ved jernbanestasjonen. Egentlig er det underlig at det er så koselig der; men det er det. Midt i den mest vanvittig ultramoderne arkitekturen (den er en attraksjon i seg sjøl, og må oppleves/sees) ligger det ei kneipe som fungerer som kneipe, og uten å prøve å etterligne bayerske kneiper på noen måte. Interiøret er moderne nok, med masse lys og luft, men det er trivelig og intimt likevel. Og betjeningen er veldig hyggelig, og slår gjerne av en liten prat om det ikke er for travelt. Maten er god, også.

Ølet er tradisjonelt, men godt. Weissbier'en spiller hoverollen, men prøv det mørke ølet! Min favoritt. Og så har de zwickl!

Et annet hyggelig sted er Ständige Vertretung. Det er ei kølnsk kneipe i Berlin. Der har de Gaffel kølsch, og kølnsk mat, og trivelig stemning. Anbefales varmt!

Jeg ser egentlig ikke poenget med å leite opp det samme ølet som du får på fancy pub'er i Oslo når du er i Berlin. Tyskerne kan tysk øl og tysk mat, og det er noe du ikke får her hjemme. Det første jeg og Lyset i mitt liv gjør når vi kommer til Berlin, etter å ha sjekket inn, er å dra ned på Potsdamer Platz, sette oss inn på Lindenbräu, og bestille 'ne kanne (1,5 liter) med Weissbier. Da er livet godt å leve:)!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp