Kloakk
Norbrygg-medlem
Jada, bare tenkte at sånne ting som kolbe, vørterøl eller DME kanskje føles som vanlige husholdningsartikler for oss, kanskje allikevel ikke er detJo, man får jo prøve det enkleste først.
At det har stoppa opp pga. mangel på noen av de stoffene gjærnæringa inneholder, tviler jeg på. Jeg kan ikke komme på at det ha rvært anbefalt som tiltak mot stopp i gjæringa - men man skal jo aldri si aldri.
Å sette en liten SNS-starter er ikke så mye styr. Du koker opp en liter startervørter (eller tar et par bokser vørterøl, det er jo det aller enkleste). Kjøler ned, heller i en passende beholder. En 5 liters erlenmeyerkolbe er alltid kjekk å ha, men det meste som er stort nok (minst tre liter), vil funke greit. Rist som om den skylder deg penger (som Drew Beechum sier), og ha oppi gjæren. Så får den bare stå i ro til den har nådd full aktivitet, hvoretter man heller den oppi det vrange brygget.
Og hadde det ikke vært for at @Fredrik.johansen1993@hotm sier den har roet seg(ikke stoppet) og at han bruker kveik så blir jeg usikker på om det gjør mer skade enn godt å skulle skru ned 15 grader, i tillegg måtte dette gå fort.
Den saison gjæra som følger med settet har en forventet FG 1002, tilsettes den gjæren hadde jeg ikke turt å flaske den kommende uken i alle fall.
Så det er ikke metoden jeg stiller spørsmål ved, den er solid, men om den vil gjøre hva @Fredrik.johansen1993@hotm trenger at den skal gjøre innenfor de rammene det kreves i akkurat dette enkelttilfellet