Beste 10 liters kjøkkenbryggeri

gustavf

Administrator
Jeg har en 20 liter speidel (1. generasjon, så gammel at den har av de fungerende kranene) som jeg, strengt tatt, er veldig godt fornøyd med. Ulempen er at den gir meg en litt lang bryggedag, kombinert med at jeg ikke har noe eget bryggerom og at en er litt for stor til å ha på kjøkkenet.

Nå ser jeg etter et mindre bryggeri som kan brukes på kjøkkenet og kan gi meg en bryggedag som er såpass kort at jeg kan begynne etter jobb og være ferdig vasket til jeg skal legge meg.

Alternativene jeg har funnet er:

Speidel 10 liter
Denne er så liten at den passer på kjøkkenbenken og alt inventaret er så lite at det passer i oppvaskmaskinen. Dessuten er volumet såpass lite at en vanlig 10 liters kjele passer fint til varmtvannstank. Ulempen er først og fremst prisen.

Sous vide BiB
Jeg har brygget lenge nok til å huske at Brew in Bag var det mest moderne bryggeutstyret som fantes, så det føles jo strengt tatt litt retro å tenke tanken igjen. En 8 eller 10 liters sous vide-koker er forholdsvis rimelig og bør fungere som et tilnærmet perfekt meskekar. Kombinert med en passende kjele og kjøler så har jeg et komplett bryggeri til en høyst overkommelig pris. Ulempen er at det blir en del rallemikk for å få til skylling.

Brewie
Denne maskinen har en stor fordel. Den får Speidel-en til å virke billig. Utgår.

Andre alternativer
For den som vil bygge selv, finnes det alltids muligheter. En sous vide-koker kombinert med noen pumpe og rister og siler burde kunne bli et kurant 3 kjelers oppsett, for eksempel.

Hva bør jeg velge? Har jeg glemt noen alternativer?
 

Ja, det kan være er en ide, men det løser ikke skylleproblematikken. I grunnen, så ligner det mer på en kjele enn et bryggeri :)

Skal en slik kjele fungere som meskekjele tenker jeg at den også bør kombineres med sirkulasjon, og da begynner det å ligne veldig på et selvbygget 3-kjelers bryggeri. Det er ikke nødvendigvis noen dum løsning, men jeg er usikker på om det kommer til å bli enkelt nok å sette fram og rydde bort til at jeg kommer til å bruke det på de ettermiddagsbryggene som jeg føler Speidel 20 liter er litt for tidkrevende til.
 
Siden du nevner at du vil korte ned bryggedagen, så ville jeg kanskje vurdert no-sparge. Du får lavere effektivitet, men det få kroner i malt per brygg. Gevinsten er kortere bryggedag, men mange vil også si mer konsistent brygg (vs kontinuerlig skylling) og enkelte også bedre brygg (det er nå i hvert fall teorien. Et annet alternativ er minimal-sparge.
 
Siden du nevner at du vil korte ned bryggedagen, så ville jeg kanskje vurdert no-sparge. Du får lavere effektivitet, men det få kroner i malt per brygg. Gevinsten er kortere bryggedag, men mange vil også si mer konsistent brygg (vs kontinuerlig skylling) og enkelte også bedre brygg (det er nå i hvert fall teorien. Et annet alternativ er minimal-sparge.

Jeg er litt usikker på hva slags utstyr du egentlig foreslår. Tenker du brew in bag med kjelen som var nevnt over?
 
Jeg har 1kjele på 18liter, og fårikål kjelen på 10 liter. Biab. Induksjon. Kjøkkenbrygging. Etter mesking heller jeg av vørteren midlertidig i et gjæringskar. Slår oppi skyllevann som er varmet i 10literen mens mesken stod på 78°, over malten. Etter 10 min. ut med biab posen, og heller tilbake vørteren. Klar til kok. Ikke så veldig mye dill dall det?
 
Jeg har 1kjele på 18liter, og fårikål kjelen på 10 liter. Biab. Induksjon. Kjøkkenbrygging. Etter mesking heller jeg av vørteren midlertidig i et gjæringskar. Slår oppi skyllevann som er varmet i 10literen mens mesken stod på 78°, over malten. Etter 10 min. ut med biab posen, og heller tilbake vørteren. Klar til kok. Ikke så veldig mye dill dall det?

Nei, det høres ut som du løser omtrent samme problemet som jeg prøver å løse. Jeg tenkte å bruke en sous vide-koker til meskinga, men er litt usikker på om det er verdt styret (og plassen til ekstra utstyr). Fordelen med bare en kjele er jo at det blir mindre å gjøre rent.
 
I og med at alt utstyret må ryddes frem og bort for hver bryggedag bør man jo holde utstyret til et minimum for å spare tid.

Speidel kan fjernstyres med Braumeister mobil (må ha VPN), evt programmeres slik at vannet kan være varmt til du kommer hjem fra jobb.
Med plus-utgaven har du også kjølekappe, så da sparer du litt lagringplass og utstyr her og. Med no-sparge som nevnt over her, går mye av seg selv.

Tror ikke det er så mye annet utstyr som kan matche denne tidsbesparelsen, og som tar like liten plass.
 
I og med at alt utstyret må ryddes frem og bort for hver bryggedag bør man jo holde utstyret til et minimum for å spare tid.

Speidel kan fjernstyres med Braumeister mobil (må ha VPN), evt programmeres slik at vannet kan være varmt til du kommer hjem fra jobb.
Med plus-utgaven har du også kjølekappe, så da sparer du litt lagringplass og utstyr her og. Med no-sparge som nevnt over her, går mye av seg selv.

Med 10 liters utgaven skal det uansett ta forholdsvis lite tid å varme opp vannet, spesielt om man hjelper til med en kjele på komfyren. Tror ikke det er verdt kostnaden å oppgradere til det Braumeister mobil.

Pluss-utgaven finnes ikke i 10 liter, så kjølekappe er uaktuelt. Tilbakemeldingene på den er vel uansett at den ikke fungerer godt nok til å kjøle på rimelig tid uten hjelp av en dyppkjøler.

Min erfaring er at sparge-vannet mitt på speidelen renner gjennom på ganske få minutter. Å ha over noen liter ekstra i stedet for å bare la maltrøret henge og dryppe er kanskje 15 minutter ekstra, men så må man jo legge på noen esktra minutter for å komme opp til kok og nedkjøling i tillegg.

Tror ikke det er så mye annet utstyr som kan matche denne tidsbesparelsen, og som tar like liten plass.

For meg er nok tidsbesparelsen på å bytte uet 20 literen jeg har med en 10 liter først og fremst at jeg for gjort flere ting samtidig, i tillegg til litt raskere oppvarming til kok og nedjøling. Nå har jeg alt for mye vasking igjen etter at brygget er kjølt ned. Forhåpentligvis er 10 literen såpass liten at jeg kan få unna alt i oppvaskmaskin oppvaskkum mens jeg brygger og kun har en bryggekjele å gjøre rent når ølet er over på gjæringskar. Nå har jeg typisk en kjølespiral, selve speidelen og et bad som må vaskes før jeg er klar for senga.
 
Jeg er litt usikker på hva slags utstyr du egentlig foreslår. Tenker du brew in bag med kjelen som var nevnt over?
Vet jeg ikke svarte helt på spørsmålet. Svaret mitt var mer ment som noe du burde vurdere når du skal gjøre et valg.
Ut fra hva du skriver:
Ulempen er at den gir meg en litt lang bryggedag, kombinert med at jeg ikke har noe eget bryggerom og at en er litt for stor til å ha på kjøkkenet.
Nå ser jeg etter et mindre bryggeri som kan brukes på kjøkkenet og kan gi meg en bryggedag som er såpass kort at jeg kan begynne etter jobb og være ferdig vasket til jeg skal legge meg.
så bil no-sparge på ditt eksisterende utstyr, som @Miguel nevner, løse deler av det du etterspør. Så får du vurdere hvor mye det er verdt med mindre utstyr.
 
Dette settet har vel fort alt du egentlig trenger?
Kjelen går i oppvaskmaskinen, det er lite ustyr som trengs å en vanlig koketopp skal vel være relativt effektivt med dette setupet?
 
No sparge i speidelen du har er fordi den ikke går i oppvaskmaskinen f.eks?

I dag bryger jeg typisk på badet med 20 literen. Etter at mesking og skylling er ferdig så slenger jeg maltrøret sammen med tilbehør i oppvaskmaskinen, som går når jeg tar ut øverste kurv. Så fortsetter jeg med koking og nedkjøling. Når nedkjølinga er ferdig er også oppaskmaskinen ferdig og maltrøret er rent.

Nå har jeg valget mellom å bruke oppvaskmaskinen til enten å vaske kjølespiralen eller resten av bryggeutstyret. Vanligvis velger jeg å vaske kjølespiralen manuelt og fylle oppvaskmaskinen med resten av bryggeutstyret og normal oppvask, som det jo også blir litt av en bryggekveld som er såpass lang at man må ha seg litt mat og kaffe.

Så langt, alt vel. Problemet er at jeg nå har en Speidel, en kjølespiral og et bad som må vaskes. Jeg har enda ikke klart å søle så lite mens eg brygger, at jeg ikke må vaske over gulvet på badet, selv om jeg ser ei teoretisk mulighet for å få det til. Så da er det å vaske ferdig Speidelen, få pakket den unna og vaske badet før det er kvelden. Noen ganger har jeg bare fylt maskinen med vann og latt den stå over natta, men jeg angrer hver gang når jeg våkner neste dag og må flytte unna en Speidel før jeg kan dusje.

Om jeg faktisk skyller eller ikke varierer litt, men jeg opplever at det utgjør en forholdsvis liten forskjell. Når du har dratt opp maltrøret, så renner vannet ut i løpet av noen få minutter, og om jeg da fyller på med 5 liter vann på toppen eller ikke, utgjør kanskje 10 minutter til eller fra. Jeg tror ikke det er der forskjellen på en litt for lang og en fin bryggekveld egentlig ligger.

Målet er å få et oppsett som jeg kan være ferdig med å vaske da jeg tapper vørteren på gjæringskar. Hvis utstyret er så lite at det enten kan dyttes inn i oppvaskmaskinen i sin helhet, eller at jeg kan vaske deler i oppvaskkummen etterhvert som jeg blir ferdige med dem, så tror jeg at jeg vinner mye mer på det enn å fjerne litt tid på skyllinga. At Speidel 20 liter også er litt treg til å varme opp og komme til kok hjelper jo heller ikke.
 
I dag bryger jeg typisk på badet med 20 literen. Etter at mesking og skylling er ferdig så slenger jeg maltrøret sammen med tilbehør i oppvaskmaskinen, som går når jeg tar ut øverste kurv. Så fortsetter jeg med koking og nedkjøling. Når nedkjølinga er ferdig er også oppaskmaskinen ferdig og maltrøret er rent.

Nå har jeg valget mellom å bruke oppvaskmaskinen til enten å vaske kjølespiralen eller resten av bryggeutstyret. Vanligvis velger jeg å vaske kjølespiralen manuelt og fylle oppvaskmaskinen med resten av bryggeutstyret og normal oppvask, som det jo også blir litt av en bryggekveld som er såpass lang at man må ha seg litt mat og kaffe.

Så langt, alt vel. Problemet er at jeg nå har en Speidel, en kjølespiral og et bad som må vaskes. Jeg har enda ikke klart å søle så lite mens eg brygger, at jeg ikke må vaske over gulvet på badet, selv om jeg ser ei teoretisk mulighet for å få det til. Så da er det å vaske ferdig Speidelen, få pakket den unna og vaske badet før det er kvelden. Noen ganger har jeg bare fylt maskinen med vann og latt den stå over natta, men jeg angrer hver gang når jeg våkner neste dag og må flytte unna en Speidel før jeg kan dusje.

Om jeg faktisk skyller eller ikke varierer litt, men jeg opplever at det utgjør en forholdsvis liten forskjell. Når du har dratt opp maltrøret, så renner vannet ut i løpet av noen få minutter, og om jeg da fyller på med 5 liter vann på toppen eller ikke, utgjør kanskje 10 minutter til eller fra. Jeg tror ikke det er der forskjellen på en litt for lang og en fin bryggekveld egentlig ligger.

Målet er å få et oppsett som jeg kan være ferdig med å vaske da jeg tapper vørteren på gjæringskar. Hvis utstyret er så lite at det enten kan dyttes inn i oppvaskmaskinen i sin helhet, eller at jeg kan vaske deler i oppvaskkummen etterhvert som jeg blir ferdige med dem, så tror jeg at jeg vinner mye mer på det enn å fjerne litt tid på skyllinga. At Speidel 20 liter også er litt treg til å varme opp og komme til kok hjelper jo heller ikke.

Men tapper du ikke vørter fra selve speidelen til gjæringskaret? Skjønner ikke hvordan du skal klare å være ferdig med å vaske speidelen når du må tappe fra den.

Det er iallefal mindre arbeid uten skylling, du eliminerer en kjele og selve skylleprosessen. Hvis du skyller slik så utgjør nok det veldig liten forskjell på resultatet iallefall. Evt så kan du kanskje skaffe deg en ekstra kjele til å bare koke i, disse er vel raskere å vaske enn speidelen, så kan du meske i speidelen, og koke i den andre kjelen, så er speidelen klar til vasking.
 
Jeg har Speidel 10 liter og vasker alt utenom selve kjelen i oppvaskmaskina. Og kjelen får plass under krana i oppvaskkummen. Minimalt med vaskejobb. Oppvarming tar litt tid pga litt svakt element, men nedkjøling av 12 liter går veldig raskt. Jeg har Braumeister mobil, så jeg kan leke og legge barn og samtidig ha kontroll.
 
Jeg brygger utelukkende no sparge, da med biab, induksjonsplate og en kjele på 34 liter. Brygger da stort sett batcher på 14 l. Alt dette gjøres på kjøkkenet og en bryggedag tar typisk 5 timer med vasking inkludert. Veldig enkelt å vaske dette oppsettet, skyller kjelen noen ganger og fyller den med vann og pbw etter bruk som jeg tapper av dagen etter. Dyppkjøler går i sammen med vann og pbw og er ren i det jeg tapper av vannet.
 
Tilbake
Topp