BFM √225 Saison

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Kom over en fantastisk saison i helga, som jeg føler jeg bare kan fantasere om å brygge selv!
Dette var en BFM (Brasserie des Franches-Montagnes) √225 Saison.

36-bfm_saison.jpg


Trenger tips fra andre som har smakt denne! Dette smaker som en blanding av en nydelig saison og nøgne ø Tindved. Det er nettopp denne syrligheten jeg syntes var helt fantastisk!

Har en kammerat som fikk infeksjon i saisonen sin(så han pasteuriserte den), og denne smakte litt det samme, helt nydelig!

Må jeg rett å slett få en slags kontrollert infeksjon for å oppnå slik syrlighet?

Alle tips tas imot med stor takk! Lenge siden ejg har vært så gira på noen brygg faktisk! :)
 
Hehe, smakte den på Lørdag. Fantastisk Saison :) Aner ikke hvordan den grapefrukten kan komme til syne, håper det er noen som vet
 
Etter noen timers googling har jeg funnet ut det er noe som heter sour mash.
1. mesk ønsket mengde på 67 grader
2. kjøl vørter til 50 grader og kast oppi en neve korn
3. hold vørter på ca 40 grader i 2-4 dager i et tett kar
4. tilsett ønsket mengde "sour mash" i vørter på neste brygg før kok.

Noen som har testet dette??
 
hei  meske om kvelden la de stå til dagen etter  med malten i uten å kjøle ned så blir den sur. har gjort det ein gang nå varme ellemente skar seg under mesking
 
Denne virker jo veldig lovende, men vanskelig å beregne mengde kjenner jeg.. blir vel prøv og feil.. :biersmile:
https://byo.com/stories/item/889-how-to-make-a-sour-mash-techniques
 
Det må betydelig mer enn en dæsj acidulated, altså. :) Det er vanlig å bruke 2-4% til pH-regulering, og det merker du knapt...
 
Vil det ha noe for seg å bytte acid malt med vanlig malt og ta en acid rest på ca 35 grader eller deromkring?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er det denne som akkurat har kommet på Vinmonopolet? Jeg mener å huske å bli tipset om en surøl Saison her om dagen, på vinflaske 0.75l.
 
Kjøpte en flaske i dag siden du sa så. De hadde den på polet i vågsbygd og.
Kan ikke si det minnet noe om noe saison jeg har smakt før? Fikk mer barndomsminner i fra hytta hvor vi satt på fjellet og knasket rabarbra. Men du hører jo på jazz og jeg hører på rock så vi har garantert forskjellig smak ;)

Jeg vil prøve å dampe blåskjell med denne og ha det glasset til. Det tror jeg funker knas.
 
Frode Granli skrev:
Kjøpte en flaske i dag siden du sa så. De hadde den på polet i vågsbygd og.
Kan ikke si det minnet noe om noe saison jeg har smakt før? Fikk mer barndomsminner i fra hytta hvor vi satt på fjellet og knasket rabarbra. Men du hører jo på jazz og jeg hører på rock så vi har garantert forskjellig smak ;)

Jeg vil prøve å dampe blåskjell med denne og ha det glasset til. Det tror jeg funker knas.
Smaken er som baken...:) For meg er det en ufattelig spennende smak! Personlig syntes jeg nøgne Ø saison er litt kjedelig og dette var en forfriskende øl i forhold!

Blåskjell idéen din kommer til å bli amazing!
 
Bestilte en slik en til det lokale polet mitt og hadde helt glemt av det. Hentet nettopp og har smakt noen slurker og dette er jo helt fantastisk godt. Nesten så jeg ikke har lyst til å drikke opp flaska bare for å vite at jeg har igjen mer av den.

Jeg fikk veldig veldig lyst til å brygge noe lignende. Sikkert noen flere her inne som kunne tenkte seg det samme, så vi kan vel lage en liten tankesmie i denne tråden hvor vi utveklser info.
 
Jepp, jeg har ikke fått prøvd meg enda, men det står absolutt på planen! :) Kommer med info så snart jeg har prøvd meg litt frem..
 
Tilbake
Topp