BFM √225 Saison

Drakk denne for to uker siden selv. Knallbra saker altså! Han på polet stussa litt på om det var noe brett i den. Det kan stemme det?
 
Mats Ø. skrev:
Drakk denne for to uker siden selv. Knallbra saker altså! Han på polet stussa litt på om det var noe brett i den. Det kan stemme det?

Det har ikke jeg peling på iallefall. For min del må jeg først og fremst finnt ut av hvordan få lacto i passende mengder inn i i mesken. Har forøvrig aldri smakt øl med brett selv, såvidt jeg vet.
 
Vel, har ikke den tekniske forklaringen på hva som har skjedd. Men vet at det er en saison, som er lagret på surølfat. Det burde jo forklare endel av smaken..:)
 
Jeg sendte en ydmyk "Jeg er hjemmebrygger"-mail til info-adressen til bryggeriet og håper at den blir fwd'et til de det mått gjelde og at de har noe å lyse opp veien med.
 
I maj/juni utgaven av zymurgy er det en artikkel om sour mash. Perfekt tidspunkt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Dette var et knall øl, men jeg synes at den store flaska passer seg å dele to personer i mellom.

Jeg synes også det var noe god syrlighet her, kanskje hive i et par never acid malt og la vørteren stå på 40 grader frem til du har litt syrlighet i den?
 
Nå har jeg akkurat drukket en flaske denne. Planen var å dele den med kona, som har bursdag idag, men jeg fikk henne over på noe annet øl i stedet og beholdt hele flasken selv. Den har kanskje den beste aromaen jeg har kjent av noe øl.

Jeg har greid å lage noe som ligner tidligere. Da brygget jeg en 60/40 pils/hvete, gjæret med S04 og syrnet på eikefat. Rundt 20 IBU eller så, tenker jeg. Så tørrhumlet jeg denne en ukes tid før flasking. Jeg _tror_ det er gjort noe lignende her. Men dette ølet har en rimelig kraftig Saison i bunn. Så er den lagt på eik med en temmelig aggressive bakterier som durer på tross av rimelig mye humle. Så er den tørrhumlet før flaske. Mulig det bittelitt brett der i tillegg. Brett og tørrhumle sammen kan være med på å forklare dette fruktpreget som merkes.

Ølet er rimelig tåkete som jeg tror er fra humla.

Planen er å prøve å komme nærmere dette og la det være neste batch inn på eikefatet (ledig om fire måneder). Hvis noen andre er kommet noen vei med denne så vil jeg gjerne høre om det. Jeg har satt en starter på slantene i flaska. Blir spennende å se hva som kommer ut av det.
 
Nå har jeg akkurat drukket en flaske denne. Planen var å dele den med kona, som har bursdag idag, men jeg fikk henne over på noe annet øl i stedet og beholdt hele flasken selv. Den har kanskje den beste aromaen jeg har kjent av noe øl.

Jeg har greid å lage noe som ligner tidligere. Da brygget jeg en 60/40 pils/hvete, gjæret med S04 og syrnet på eikefat. Rundt 20 IBU eller så, tenker jeg. Så tørrhumlet jeg denne en ukes tid før flasking. Jeg _tror_ det er gjort noe lignende her. Men dette ølet har en rimelig kraftig Saison i bunn. Så er den lagt på eik med en temmelig aggressive bakterier som durer på tross av rimelig mye humle. Så er den tørrhumlet før flaske. Mulig det bittelitt brett der i tillegg. Brett og tørrhumle sammen kan være med på å forklare dette fruktpreget som merkes.

Ølet er rimelig tåkete som jeg tror er fra humla.

Planen er å prøve å komme nærmere dette og la det være neste batch inn på eikefatet (ledig om fire måneder). Hvis noen andre er kommet noen vei med denne så vil jeg gjerne høre om det. Jeg har satt en starter på slantene i flaska. Blir spennende å se hva som kommer ut av det.

Har du forsket noe mer på denne her? Kom over denne i helgen og det må vær noe av det bedre jeg har prøvt! Ville vært kult å laget noe i nærheten av dette. Bestillte en flaske fra polet jeg håper det er litt dregs i som jeg tenker å dyrke opp litt og tilsette i sekundær :)
 
Tilbake
Topp