BIAB eller BB60 (evt BB30)?

Hei,

jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe meg en induksjonstopp, 50 liters kjele med tappekran etc og brygge etter BIAB-prinsippet. Jeg ser imidlertid at prismessig kommer jeg omtrent likt ut ved å kjøpe en BB60. Jeg kommer i all hovedsakt til å kjøre 25-litersbatcher, men tenker å kjøpe et system med litt større kapasitet i tilfelle jeg av og til ønsker å lage større batcher. Jeg har søkt litt på forumet her, samt på nettet, men klarer fremdeles ikke helt å se for meg fordelene og ulempene ved disse to tilnærmingene.Håper noe kan hjelpe meg med følgende spørsmål:

1) Er det ikke slik at det eneste som skiller BB60 fra BIAB er at maltrør og varmeelement er integrert? Ellers er vel de to prinsippene dønn likt? Man må såvidt jeg leser av div tråder uansett kontrollere temperaturen i malten med et eget termometer i BB60, så jeg ser begrenset nytte i termostaten i BB60?

2) Er det egentlig noen forskjell i selve bryggeprosessen? Er ikke den eneste forskjellen at man i BIAB benytter maltpose istedenfor det integrerte maltrøret i BB60? Maltposen og maltrøret gjør vel samme nytten? Er det noen fordeler med et maltrør fremfor pose? Eller evt motsatt?

3) Er det slik at man må stikke om brygget i BB60 etter mesking? Hvorfor det egentlig? Løfter man ikke ut alle maltrestene når man tar ut maltrøret, slik at man kan legge humla direkte oppi? Er dette annerledes med maltposen i BIAB?

4) Jeg ser at flere opplever mekanismen for å løfte ut maltrøret i BB60 som dårlig/usikker. Er dette utbedret nå?

5) Jeg ser at det er en god stund siden BB60 gen 3 ble lansert. Er det noen som kjenner til om en ny versjon av denne eller BB30 er på vei?

6) Jeg kommer som nevnt i all hovedsak til å kjøre 25-litersbatcher (skal brygge alene), så jeg klarer meg strengt tatt med en BB30. Er det noen andre fordeler med BB30 fremfor BB60 enn lavere pris? Er bryggeprosessen den samme, hva er evt forskjellig?

7) Hva ville dere valgt?BB30, BB60 eller BIAB?

Mvh Haakon
 
BB60 har ikke maltrør, den har silbunn, så malten må graves eller tømmes ut etter at vørteren er tappet ut. BB30 har maltrør.

Ulempen med BB60 er at vørteren blir avkjølt når den tappes ut og må varmes opp til kok når malten er fjernet. På BB30 kan du begynne å varme vørteren med en gang du løfter opp malten og begynner å skylle. Tidsbesparende.

Hvis du stort sett skal brygge 25 liters batcher så ville jeg gått for BB30. Veldig kompakt og grei måte å brygge på med lite søl.
 
Sist redigert:
Man får absolutt alt man trenger til å brygge BIAB med en 36 literskjele for under 4 tusen, i alle fall på Vestbrygg.
Personlig har jeg aldri prøvd disse maskinene, så kan egentlig ikke uttale meg.
 
biab er raskere og like bra som bb60 prinsippet i øl kvaliteten. Sett bortifra at du ikke får med pumpe på biab sett.

Biab er elsk når det kommer til en-kjele system, kjempe enkelt. Og gøy :) men du får faktisk jevnere mesketemp på bb60 enn med biab pga pumpe, noe som er kjekt mtp kontrollere mesken. :)
 
Tusen takk for gode innspill. Beklager mine rookiespørsmål, men som dere sikkert skjønner er jeg helt fersk i dette.

Det står nå mellom denne induksjonstoppen
http://www.bryggselv.no/products/induksjonsplate-pro-3500w
Kombinert med f.eks denne kjelen
http://www.bryggselv.no/products/kjele-50l-med-tappekran-og-lokk3

vs en BB30.

1) Med hvilken løsning tror dere det er enklest å holde en god kontroll på temperatur under mesking? Er varme/effektreguleringen på induksjonstoppen like god/trinnløs som BB30?
2) Jeg forstår det slik at en BB30 har en begrensning på ca 7-7.5kg malt. Hvor mye malt vil dere tro man kan bruke i 50 liters kjelen?
3) Jeg kommer i hovedsak til å koke 25 liters batcher. Går det greit å gjøre dette i en 50 liters kjele? Jeg forstår det slik at man fester meskeposen rundt grytekanten - vil den komme langt nok ned til at malten er under vann?
4) Hvordan skyller man når man bruker meskeposen? Er det bare å legge den over i en annen kjele med riktig mengde skyllevann, la den ligge der i f.eks 15-30 min, og så helle dette vannet tilbake i 50-literskjelen?

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg med disse spørsmålene, og en riktig god lørdagskveld til dere alle!
 
Jeg har brygget på denne 50 liters kjelen fra Bryggselv en stund, og det fungerer helt strålende. Når det kommer til spørsmålene dine:
1. Jeg gjorde det slik: Varm opp vannet til en 4-5 grader over ønsket mesketemp, hell i malten og skru ned varmen til ca 1/4 av maks effekt. Da klarte jeg å holde mesketempen jevnt over på hele kjelen stødig med litt resirkulering og røring. Null stress.
2. Du får plass til mer malt i gryta, hvor mye er det vanskelig å si, men betraktelig mer enn BB30. Ulempen er at det er tungt som satan ;)
3. Null stress å brygge 25 liters batcher, stort sett det jeg gjør. bare å feste meskeposen (XL) rundt kanten, den går helt ned til bunnen og du kan gønne på med malt til krampa tar deg og røre den inn.
4. Jeg pleier å dra opp posen og legge den i et annet gjæringskar og skylle med vann som holder ca 78 grader. Så lar jeg den ligger i 15 min ca, før jeg drar den opp og lar den renne av seg. Funker fint det.
Jeg brygga selv på bb30 før med noen kompiser, foretrekker gryta selv, men det er sikkert smak og behag. Føler den gir litt mer frihet på batch størrelser og maltmengde.
 
biab er raskere og like bra som bb60 prinsippet i øl kvaliteten. Sett bortifra at du ikke får med pumpe på biab sett.

Det er ikke noe problem å montere pumpe på et BIAB-oppsett. Det er vel egentlig å anbefale da temperaturkontrollen blir langt bedre.
 
1) Med hvilken løsning tror dere det er enklest å holde en god kontroll på temperatur under mesking? Er varme/effektreguleringen på induksjonstoppen like god/trinnløs som BB30?

Isoler kjelen din. Da vil du ha ~ null temperaturfall på en time omtrent. Hvis du monterer en pumpe i tillegg (borre hull i lokket til slangen) så får du helt jevn temp i mesken.

2) Jeg forstår det slik at en BB30 har en begrensning på ca 7-7.5kg malt. Hvor mye malt vil dere tro man kan bruke i 50 liters kjelen?
Masse. :)
4) Hvordan skyller man når man bruker meskeposen? Er det bare å legge den over i en annen kjele med riktig mengde skyllevann, la den ligge der i f.eks 15-30 min, og så helle dette vannet tilbake i 50-literskjelen?

Med 25l sats i 50l kjele vil du ikke trenge å skylle. Da kan du ha alt vannet i hele tiden. Så, når mesken er ferdig drar du opp tempen til 78 grader, drar opp posen og lar den renne av seg (kan være lurt å ha en bøtte klart til dette) og vips, vaps så kan du koke. De som "fant opp" BIAB er soleklare på at skylling ikke medfører økt effektivitet. Har ikke eksperimentert med det men jeg får typisk rett over 75% meskeeffektivitet med BIAB og det er mer enn godt nok for meg.
 
Takker for oppklaringer folkens! Da har det dukket opp noen nye spørsmål (bratt læringskurve her...)
1) Bruker dere falsk bunn i BIAB-oppsett? Hva bruker dere i tilfelle? Finnes det en billig Clas Ohlson-løsning?
2) Bør man ha bazookafilter i BIAB? Eller holder det med meskeposen?
3) Jeg kommer ikke til å investere i pumpe i første omgang. Bør man sirkulere manuelt? Hvor mye/ofte? Eller er det ikke så veldig farlig? Vil man ikke få en del temperaturtap i desilitermålet?
4) Rører dere jevnlig under maltingen, eller bare med en gang?
 
Det er ikke noe problem å montere pumpe på et BIAB-oppsett. Det er vel egentlig å anbefale da temperaturkontrollen blir langt bedre.

Les det du siterte om igjen.

her konstantere jeg en utgifts forskjell, biab sett selges generelt uten pumpe, dvs biab sett selges uten, der bb60 finnes med. :)
 
Takker for oppklaringer folkens! Da har det dukket opp noen nye spørsmål (bratt læringskurve her...)
1) Bruker dere falsk bunn i BIAB-oppsett? Hva bruker dere i tilfelle? Finnes det en billig Clas Ohlson-løsning?
2) Bør man ha bazookafilter i BIAB? Eller holder det med meskeposen?
3) Jeg kommer ikke til å investere i pumpe i første omgang. Bør man sirkulere manuelt? Hvor mye/ofte? Eller er det ikke så veldig farlig? Vil man ikke få en del temperaturtap i desilitermålet?
4) Rører dere jevnlig under maltingen, eller bare med en gang?

1) Jeg gjør ikke det. I en 80l-kjele har vi en gammel kurv for å sikre oss mot at posen ikke går i bunn under oppvarming ifm. utmesking. Har du falsk bunn så er det selvsagt fint å bruke, men de er gjerne dyre.
2) Det holder med meskepose. Bazooka kan du montere senere. Det er en stressfaktor du ikke trenger i begynnelsen. Tett bazooka er et helvete.
3) Du kan vurdere superbillig pumpe fra ebay (100,- omtrent). Ikke noe voldsomt poeng i å sirkulere. Da er det bedre å bare røre.
4) Rører en gang eller to. Særlig før vi mesker ut.
 
En kan vel tilføye at en del av oss BIAB-brukere foretrekker å skylle. Syns det gir meg en mer "hands on"-følelse, og har for min del bidratt til økt effektivitet. Nå skal det sies at jeg skviser og klemmer en del på posen, noe som enkelte påstår kan gi uttrekk av tanniner, som igjen gir et bittert brygg. Jeg har dog ikke merket noe til dette i mine brygg.
En annen fordel med å skylle er at en slipper å varme opp all vannmengden før mesking. Forutsatt at du har en ekstra varmekilde, kan du derfor varme vann til skylling mens mesking pågår. For meg er dette tidsbesparende, samtidig som at jeg har stålkontroll på temperatur på skyllevannet.
 
At man kan få tanninproblem har jeg også lest men ikke erfart.
Men sirkulerer man og klemmer etterpå så kommer det ut noe fint stoff fra posen og vørteren blir uklar igjen.
 
Jeg bruker BB60 V1 med med bb-pumpe og denne: http://bryggmaker.no/100_varer.asp?d=264&k=22

Bare å vippe ut meskeposen når mesking er ferdig. Har silbunn I under hele prosessen, bade mesk og kok. Alt går mye fortere med denne teknikken.

Benytter samme metode selv. har beregnet at en sparer ca 30-50 min på å bruke denne metoden.
Setter maltposen i et gjæringskar (med noen hull i bunn, som igjen er oppi et annet gjæringskar) for så å vaske paralellt med termeraturøkningen opp mot koking.

kkn
 
Jeg brygger nå BIAB på komfyren, men har et varmeelement jeg skal montere. Jeg hadde tidligere en "falsk bunn" (les: damprist med avtrukne ben), men etter at jeg isolerte kjelen med liggeunderlag trenger jeg ikke å ha på noe varme under mesking.

Bazookafilter har jeg vurdert, men fra hva jeg kan forstå spiller ikke trub noen stor rolle, og inntil jeg finner andre resultater velger jeg å la det fare med hva som kommer opp i fermenteringsdunken.

Under mesk rører jeg litt rundt cirka hvert 20. minutt, og har de to siste bryggene fått 82 og 85% meskeeffektivitet.

Mvh
Deluze
 
Tilbake
Topp