BIAB - oppgradering

Tror jeg ville gått for 75-85mm omtrent. Det er to skruer i braketten du må kunne skru til også, fra innsiden.
 
Men, jeg har ikke bygget mine inn i slike bokser, men det har garantert andre her. kanskje det holder med den du linket til. Mener jeg har sett @Odland har sin PID i en lignende boks du linket til.
 
Den ville jeg definitivt gått for. da har du også plass til å sette inn en bryter uten stress hvis du skulle føle for det. F.eks til å skru av element.
 
Sett inn sestoen mot ene siden iallefall, slik at du har plas til fremtidige brytere. Det er mye lettere å kunne skru av elementet enn å sette sestosen til 0 effekt hvis det skulle være behov for det. Men også lett å glemme å skru på igjen da ;)
 
Takk for tipset, bestilte bryter i samme slengen, En av disse burde vel funke?

Også ser jeg at det skrives mye om Sestos VR vs CR, der CR har en output på 4-20 mA og VR har en 12V output for SSR. Jeg har bestilt VR, har dette noe å si? Bør vel funke greit for å kontrollere temp i mesk?

Er også litt spent på om montering og kobling er grei skuring? Slipper jeg unna uten å måtte lodde? Tenkte å bruke Wago for koblinger. Strøm inn og ut tenkte jeg å dele en skjøteledning i to, grei måte og gjøre det på?

Edit: Fant svaret på deler av mitt eget spm i Denne posten. Begge funker, men CR er visst og foretrekke såvidt jeg kan skjønne av tråden/posten. Doh!
 
Sist redigert:
Du bør ikke lodde nei. Kabelsko+kabelskotang er den sikre veien. en lodding kan smelte. Når det kommer til CR/VR aner jeg ærlig talt ikke. Der du må splitte er det aller sikreste og ryddigste ei skinne med "klemmer" på, husker ikke hva de heter dessverre. Men Wago burde vel gå greit, tror de er opptil 16A, selv om det blir litt mer rot.
 
Takk for tipset.

Var på expert for å handle den i går, men der kosta den 999,- i butikk. De hadde bare utstillingsmodell igjen, men fikk ikke ei krone rabatt på utstilling heller... Kjøpte den allikevel. Får se om det dukker opp noe tilbud på denne i nærmeste fremtid. I så fall bytter jeg den inn innen 30 dagers perioden. Jeg fikk forsåvidt beskjed om at jeg bare kunne komme og bytte den i en ny når de fikk inn nye.


Andor
 
Du bør ikke lodde nei. Kabelsko+kabelskotang er den sikre veien. en lodding kan smelte. Når det kommer til CR/VR aner jeg ærlig talt ikke. Der du må splitte er det aller sikreste og ryddigste ei skinne med "klemmer" på, husker ikke hva de heter dessverre. Men Wago burde vel gå greit, tror de er opptil 16A, selv om det blir litt mer rot.
Er det ikke slik at CR ikke kan brukes på SSR siden styrestrømmen ikke er variabel, mens VR derimot er variabel?
Altså at CR modellen er laget for å slå av og på?
 
Constant og variable ja. Jeg har null peiling på dette. Har alltid trodd at det var enten av eller på men har lenge stusset over at pådraget kan styres i % effekt. Høres logisk ut, men hvordan det fungerer i praksis ble jeg nysgjerrig på.

Mine er iallefall vr.
 
Har og VR. Vil nok ikke være mulig å styre prosentvis på en CR. Du hjalp meg jo litt med å stille inn PID for å styre koken prosentvis for noen uker siden. Fikk testet det forrige helg og nå fikk jeg det til! Morsomt med PID når man får det til, og noe skit når man ikke gjør det.
 
Her er de forskjellige modellene. http://www.sestos-hk.com/english/product_show.asp?id=495
Du må velge output i forhold til utstyret du skal styre. VR styrer spenningsstyrt SSR, CR styrer strømstyrt SSR. 2R har reléutgang, så den slår av/på.
Bruker CR på Herms, men på SSR som har 4-20mA input. Denne kjører finest i mitt oppsett, men må selvsagt ha riktig SSR.
Om en ikke har peiling på greiene er vel det enkleste er vel å kjøpe et sett med PID og SSR
 
Om ikke lenge har jeg alle deler til min PID på plass. Det kommer sikkert til å flomme over av spørsmål fra meg i denne tråden når jeg starter med kobling. :)

Har allerede et par før jeg begynner:

- Det er jo en uisolert aluboks som vel leder strøm godt, og ikke er vanntett. Er det noen måter og "isolere" boksen, evt. gjøre den vanntett på noen måte? Elektrikertape..? :p

Hva med jording? Det vil jo være jording i stikket med strøm ut, og det vil være en kabel for jord i strøm inn. Bør jeg koble alle disse jordingene sammen i en wago? Bør jeg sette en skrue i selve boksen, som jeg kobler i den samme wagoen? Har forstått det sånn at det ikke er mulig og jorde selve PID'en?

(Jeg har planer om å få en elektriker til å se på koblingene mine før jeg tar i bruk herligheten)
 
Constant og variable ja. Jeg har null peiling på dette. Har alltid trodd at det var enten av eller på men har lenge stusset over at pådraget kan styres i % effekt. Høres logisk ut, men hvordan det fungerer i praksis ble jeg nysgjerrig på.

Mine er iallefall vr.
Det er jo riktig at den er enten av eller på. Etter det jeg kan lese fra databladet har den en periodetid på 4 sek default. Hvis den da skal gi ut et signal som er 50 prosent så bil den være på i to sek og av i to sek. Hvis den skal være 25 prosent på vil den være på i ett sek og av i tre. Det er da en variant av pulsbreddemodulasjon.

Den CR varianten har 4-20 mA utgang. Hvis den da skal gi ut 50 prosent vil den da gi ut 12 mA. (16 mA differanse delt på to pluss 4mA) . Her må man som nevnt ha et pådragsorgan (ssd) som har strøminngang.
 
Tilbake
Topp