BIAB - oppgradering

andor

Norbrygg-medlem
Hei alle, beklager lang post på forhånd. Håper noen tar seg tid til å lese, og komme med forslag/innspill. :)

Jeg vurderer å se på alternativer til å oppgradere mitt nåværende utstyr. Jeg har kun brygga 5 brygg, men behovet for å oppgradere sniker seg innpå meg. Jeg syns nytt utstyr er kult, og jeg leser om folk med så mye kule oppsett her på forumet, så jeg tenkte å høre om det var noen som kunne anbefale en oppgradering.

Har følgende utstyr nå:

- 36L Kjele med kran som jeg mesker og koker i. BIAB. (Bryggselv)
-19L kjele til oppvarming av skyllevann.(Familiens pinnekjøttkjele :) )
- Rustfri kjøler(bryggselv)
- 3500 Caso induksjon(bryggsekv)
- Kjøleskap + varmebelte, styrt med STC-1000.
- Diverse duppeditter(refraktometer, Thermapen ++)
- Magnetrører og erlenmeyerkolbe

Brygger på et lite rom, med en benk på ca. 2 meter, så det bør være plass til litt oppgradering. Har tilgang på 2x16A kurser i rommet, samt en 10A kurs.

Fremgangsmåte:

Varmer meskevann på Caso til strike temp, flytter kjelen til siden(for å frigjøre plata), isolerer og tilsetter malt. Mens det meskes, varmes skyllevann i kjele #2(som ikke har kran). Når mesk ferdig, av med skyllevann, meskekjele opp på plate(tunge løft...), varmer opp til 78 gr for utmesk), flytter meskekjele til siden, og setter skyllevann tilbake på plata. Skyller ca. halvparten av skyllevannet med maltet i meskevannet. Hever maltposen opp på en rist over meskekjelen, og skyller med resterende skyllevann over posen.

Jeg synes selve prosessen med å brygge er morsom, så må ikke nødvendigvis spare tid, men mulighet for å spare tid er jo også en faktor. Mer stabil mesketemp, og enklere flytting av skyllevann/mesk før kok er pluss.

Er det så enkelt som å invester i noen pumper? Hva slags pumpe i såfall? Dette kan jeg altfor lite om, så detaljert beskrivelse av foreslåtte oppsett settes umåtelig stor pris på!

Trenger jeg flere kjeler, eller kan jeg bruke de 2 jeg har? Er ikke veldig glad i å drive med så mye mekking av elektronikk selv, men takla greit å koble STC. Har begrenset med verktøy, så å ta hull i kjeler etc, må jeg evt. få noen til å gjøre for meg.

Du kan jo starte med en ny gjennomføring til å bruke på kjelen som retur fra en pumpe så får du resirkulasjon som bidrar til klarere vørter og jevnere temperatur!

Om du først kommer igang med resirkulasjon kan du jo kjøre herms gjennom dyppkjøleren din :) da resirkulerer du fra kranen på kjelen, gjennom dyppkjøleren som står i skyllevannskjelen din og tilbake i meskekjelen. gøy, ingen direkte kontakt med varm varmeplate og enda jevnere oppvarming! kjempegøy system å jobbe og fikle med.

Det spørs jo litt på tilgjengelig verktøy du har og da, trenger jo bor etc for å få satt hull til gjennomføring.

Skal du ikke brygge større enn 25liter batcher trenger du ikke større/flere kjeler.

Sist redigert:
Du kan jo starte med en ny gjennomføring til å bruke på kjelen som retur fra en pumpe så får du resirkulasjon som bidrar til klarere vørter og jevnere temperatur!

Om du først kommer igang med resirkulasjon kan du jo kjøre herms gjennom dyppkjøleren din :) da resirkulerer du fra kranen på kjelen, gjennom dyppkjøleren som står i skyllevannskjelen din og tilbake i meskekjelen. gøy, ingen direkte kontakt med varm varmeplate og enda jevnere oppvarming! kjempegøy system å jobbe og fikle med.

Det spørs jo litt på tilgjengelig verktøy du har og da, trenger jo bor etc for å få satt hull til gjennomføring.

Skal du ikke brygge større enn 25liter batcher trenger du ikke større/flere kjeler.
Takk for svar! Dessverre må jeg ha ting inn med teskje her.. :oops:

HERMS ser spennende ut!

Kan jeg få til noe sånt som:

- Meskekjele står på benken(uten varmekilde)
- Skyllevannskjele på plata med vørterkjøler oppi ved siden av på benken, som jeg kobler på pumpe, slik at vannet sirkuleres fra skyllekjele, gjennom dyppkjøler i mesk/kokekjele, og tilbake i skyllekjele. Betyr altså at jeg må ha dyppkjøleren oppi meskeposen? Ser at temperatur blir jevnere, og lettere og styre. Utmesk bør også gå greit. Vil dette føre til lenger oppvarmingstid?
- Skylling; Ta ut dyppkjøler, senke pumpa ned i skyllekjele, og bruke pumpa til å pumpe skyllevann over mesken?

Sikkert mange dumme spørsmål her! :p

Er dette HERMS? Holder det altså med en varmekilde?

Lurer på om jeg skal gå for en noe enklere variant til å begynne med.. Noe sånt som dette kanskje:

For å få til resirkulering, så tar jeg altså hull i meskekjelen(rett over krana? Under?), monterer gjennomføring, setter på en nippel på utsiden, og kobler en silikonslange på den som går til pumpa, slilikonslange fra pumpa, og fører den oppi kjelen igjen? Kan jeg på noen måte bruke samme pumpe til å føre skyllevann fra kjelen for å skylle mesken på en bedre/enklere måte? Hvordan kobler jeg i så fall den?

Puh ,blir sliten av meg sjæl her.. ;)

Sjekk oppsettet til han her:
Prøv å sett deg inn i hvordan han bruker HLT (Kjelen til høyre) for å sirkulere vørteren og holde mesketemp med skyllevannet som han har i HLT.
I tillegg så drar han ut vørter i bunnen av meskekjelen (i midten) og pumper den inn på toppen, slik at mesken i seg selv filtrerer vørteren.
Jeg holder for tiden på å oppgraderer mitt BIAB utstyr med PID og pumpe. hvor planen er å bruke pumpen for å trekke ut i bunnen og pumpe det inn på toppen for å få samme rensing av vørteren, pluss at jeg har varmeelement i kjelen som trenger sirkulasjon for at PID skal klare å holde lik temp i hele meskekarret.
Med BIAB oppsett kan man droppe kokekjelen(til venstre) som han i filmen bruker og løfte opp posen å skylle som vanlig.
Det Frevev sikter til er nok at du kan bruke dyppkjøleren som coilen/kveilen i en HLT og bare plassere den rett i skyllekarret hvor du holder mesketemperatur og så sirkulere vørteren gjennom kjøleren. Slik at det blir en vørtervarmer i stedet for en kjøler. Her kan du også dra ut vørter i bunnen med pumpe og ha utløpet fra dyppkjøleren på toppen av mesken slik at du samtidig får klarere vørter.
Jeg ville ikke kjørt vørter gjennom min kjøler med tanke på hygienen, som for så vidt ikke burde være noe problem, men det avhenger jo av at du er veldig nøye med å få innsiden av dyppkjøleren ren og tørr før og etter brygging.
Du virker litt stressa?
RDWHAHB!

Sist redigert:
Du trenger ikke noe ekstra hull for å koble til pumpe. Ta bare en slange fra eksisterende kran på meskekjelen til eventuell pumpe.

Hvis du vil bruke herms i steden for direkte oppvarming. Så bør du sette kjøleren i skyllevannskjelen ikke i mesken. Du pumper vørteren gjennom kjøleren og tilbake til toppen av mesken.

Kjøleren din er rustfri og du vil uansett skylle gjennom den med vann under kjølingen, så jeg ville ikke bekymret meg for å gjøre den ren eller tørke den. Snu den bare opp ned og la vannet renne ut.

Skal du bruke pumpe for å overføre skyllevann så må du enten ha en selvsugende pumpe eller montere kran på skyllevannskjelen. Eventuelt kan det kanskje gå med en hevert også.

Du kan bruke samme pumpe til to ting, men ikke samtidig.

Du trenger ikke noe ekstra hull for å koble til pumpe. Ta bare en slange fra eksisterende kran på meskekjelen til eventuell pumpe.

Hvis du vil bruke herms i steden for direkte oppvarming. Så bør du sette kjøleren i skyllevannskjelen ikke i mesken. Du pumper vørteren gjennom kjøleren og tilbake til toppen av mesken.

Kjøleren din er rustfri og du vil uansett skylle gjennom den med vann under kjølingen, så jeg ville ikke bekymret meg for å gjøre den ren eller tørke den. Snu den bare opp ned og la vannet renne ut.

Skal du bruke pumpe for å overføre skyllevann så må du enten ha en selvsugende pumpe eller montere kran på skyllevannskjelen. Eventuelt kan det kanskje gå med en hevert også.

Du kan bruke samme pumpe til to ting, men ikke samtidig.

Ny gjennomføring høyere på opp på medkekjelen bidrar som returen på kjelen så resurkulering og mesking kan foregå med lukket lokk på meskekjelen, bidrar dermed til mindre varmetap og selvsagt tidsbesparelse.

Andor: kjøleren skal stå i skyllevannskjelen din ja du trenger slange nippel på kranen du har på meskekjelen din. Det er vørteren som skal gå gjennom kjøleren og bli varmet opp :)

Fra meske kjelenkobler du på en silikonslange som tåler høy temp og som videre kobles til pumpe --> kjøler inn --> kjøler ut --> tilbake i meskekar enten du legger en silikonslange tilbake oppi med lokket på snei eller ordner retur med gjennomføring. Siden dette er biab kan det jo være likeså greit å se på muligheten for å ha retur med noe slags spredning i lokket, så kan denne doble i funksjon som skyllevanns spreder og.

Anbefaler på det varmeste å se på silbunn / falskbunn, er utrolig kjekt. Når jeg er ferdig med å vaske ut malten drenerer jeg bare vannet ut av den kjelen mens jeg driver med annet. Og graver ut malten i en svartsekk når den er ferdig drenert. :)

Det fungerer utmerket å bruke samme punpe til skyllingen også, du kan la vørteren renne ned i ett gjærkar mens du skyller, men det må nesten være kran på skyllevannskjelen for at det ikke skal bli trøblete.

legger ved et knips av mitt oppsett, skyllevannskjel til høyre, mesk i midten og kok til venstre. kjører herms på likt vis som jeg har forklart deg. Med nok kraner og rørdeler kan mann klare seg med bare en pumpe. :rolleyes:

Vedlegg

• received_10153014481195783.jpeg
    received_10153014481195783.jpeg
    72,1 KB · Sett: 163
Sist redigert:
Herlig, og tusen takk for alle innspill. Dette forumet, og bryggemiljøet generelt fortsetter og imponere meg. Bare trivelige folk som ønsker å hjelpe jo! :)

Litt hektisk, så får ikke skrevet veldig utdypende svar her nå, men skal gjøre det senere.

Et par umiddelbare spørsmål:

* Jeg har Gardenakoblinger på dyppkjøleren min, er det stress og bare skru av disse, og bruke slangeklemmer for å feste silikonslange?
* Pumpe. Holder det med et par av denne. Er det stress og koble opp? Ser ikke ut til å følge med strømforsyning?
* Har sett folk snakke om hurtigkobling for silikonslanger, og ser også at det er noen T-koblinger etc. som er i bruk her og der. Ser at jeg må lese meg opp, og tegne opp litt skisser her. :)
* Tror jeg må ta med meg kjeler og div for å få tatt hull i lokk og kjeler. Mulig å få tak i noe å plugge 1/2" gjennomføring med, slik at vi kan fortsette å bruke den lille kjelen til pinnekjøtt i jula? :D

@Øltilfolket! Jeg er ikke stressa, bare ivrig! :) Er inne i en periode hvor RDWHAHB er litt utfordrende, da mine sjåførtjenester kan bli påkrevd på meget kort varsel(familieforøkning), så da må jeg bruke tia på å planlegge oppgraderinger og brygge i stedet for å drikke. ;) Har sett på videoen, lærerik og fin. Takker igjen. :)

@frevev Silbunn vurderes absolutt. Får se hvilken rekkefølge jeg oppgraderer i her. Ser at det blir nødvendig med en tredje beholder av noe slag for å tappe av vørterfor kok. Hadde jo vært ekstremt behagelig og tappe over i det karet jeg skal koke i, så kjenner at det frister å kjøpe en 3. Kjele.. ;)

@SindreW Takk for oppklaringer og råd. :)

Skaff deg kuleventil i bunn på kjeler og prøv å få tak i slike koblinger han på videoen bruker. Husker ikke hva de heter, men det er det sikkert noen som kan hjelpe deg med. Vet man får den typen på aliexpress.com.

OK, så da er planen og så smått starte med litt innkjøp.

Vil f.eks. denne pumpa funke greit: Pumpe 24V sammen med denne strømforsyninga: Strømforsyning ?

Eller er det bedre og gå for denne 12V pumpa, med denne strømforsyningen? Må jeg da kappe ledningen, og bruke snapwago eller lignende for å få strøm til pumpa?

Gjennomføring og koblinger skal også kjøpes inn. Usikker på hvor det lønner seg og handle sånt, er så fort gjort og gå seg bort på sånn type aliexpress og de butikkene, og få noe man ikke trenger.. :) Tenkte og få gutta på bryggselv til å ta hull i kjeler og lokk der jeg evt. måtte trenge det. Ser også for meg at jeg kanskje bør ha noe inline termometer et eller annet sted i en evt sløyfe jeg setter opp, men det får jeg ta når jeg får tegna opp den løsningen jeg evt. velger å gå for.

@GuttormG Jepp, har vurdert en sånn billigsak til å varme enten skyllevann eller meskekjele.

OK, så da er planen og så smått starte med litt innkjøp.

Vil f.eks. denne pumpa funke greit: Pumpe 24V sammen med denne strømforsyninga: Strømforsyning ?

Eller er det bedre og gå for denne 12V pumpa, med denne strømforsyningen? Må jeg da kappe ledningen, og bruke snapwago eller lignende for å få strøm til pumpa?

Gjennomføring og koblinger skal også kjøpes inn. Usikker på hvor det lønner seg og handle sånt, er så fort gjort og gå seg bort på sånn type aliexpress og de butikkene, og få noe man ikke trenger.. :) Tenkte og få gutta på bryggselv til å ta hull i kjeler og lokk der jeg evt. måtte trenge det. Ser også for meg at jeg kanskje bør ha noe inline termometer et eller annet sted i en evt sløyfe jeg setter opp, men det får jeg ta når jeg får tegna opp den løsningen jeg evt. velger å gå for.

@GuttormG Jepp, har vurdert en sånn billigsak til å varme enten skyllevann eller meskekjele.
Jeg har et par av de 12V pumpene der. De er mer enn kraftige nok til sirkulering i et 25 l oppsett med herms coil av 5m 8mm rør.
24V pumpa er litt kraftigere så du har litt mer å gå på om du ønsker. Strømforsyningene er fine, men ikke ta 1A versjonen den er for liten.

Enten kan du klippe av kabelen, det er trolig en koakskabel der minus ligger i den ytterste lederen og pluss i den midterste. Eller så kan du sette på en sånn på pumpa http://www.ebay.com/itm/5pcs-Female...044?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3aa5cfe3ac
Denne burde passe 24V strømforsyningen, men 12V kontakten kan være mindre.

Jeg bruker disse hurtigkoblingene på min herms coil: http://www.aliexpress.com/store/group/Quick-Disconnects/1017341_254470516.html
Samme som de har på Bryggselv, men til halve prisen.

Brygga i kjele med elementer i bunnen før, med termostatstyring. Null kontroll på egentlig temp i mesken. Bygde meg herms, fantastisk! Kan helt klart gjøres enklere enn jeg har gjort det. Kjøleren som herms element i HLT under mesk, og omkobling til kjøler senere høres i alle fall billig ut, og bra. Men litt tøfft å gjøre hele prosessen med kun ventilstillinger og kontrollere.. Personlig er jeg vel aldeles overhekta på DIY..

Har ikke lest alle svarene i tråden, men mitt oppsett likner veldig på ditt; de samme kjelene, Caso, isolasjon ... Forskjellen er at jeg bruker Casoen på kjøkkenet der jeg også har en vanlig induksjonstopp - så jeg trenger ikke flytte kjelene.

Det jeg gjør for mesking er at jeg har en silbunn (fra bryggselv) i bunn av 36-literen, og så bruker jeg (stor nok) meskepose oppi der. Jeg mesker med 3 liter / kg vanligvis, gjør partiskylling. Cluet med posen er (1) at det går veldig raskt å resirkulere; krystallklar vørter etter ca 2 liter tapping, (2) jeg bare drar opp posen etter skylling. Så er det bare å koke i vel.

70-75 % utbytte på denne måten.

Takker for alle tips. Da er 2 stk 12V pumper i bestilling, og skal bestille hurtigkoblinger og kuleventiler(antar det er smart å sette dette på slangene på strategiske plasser i nærhet av pumpene?).

Neste blir å få tatt hull i kjele nr 2. Må se an om det blir HERMS, eller om jeg bare kjøper en varmekilde(vurderer 2kW Wilfa på komplett til 299,-) og bare øve litt på å flytte skyllevann og resirkulere mesk i første omgang.

Skal bli digg med rustfrie hurtigkoblinger på dyppkjøler uansett. Gardenakoblingene bøyer seg allerede etter 6 brygg ser jeg, så de skal få et nytt liv i hagen i stedet tror jeg. Skal vel fungere fint med hurtigkobling på hageslanger også? Hvordan fester jeg slanger etc til hurtigkoblinger? Slangeklemmer?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ga
Takker for alle tips. Da er 2 stk 12V pumper i bestilling, og skal bestille hurtigkoblinger og kuleventiler(antar det er smart å sette dette på slangene på strategiske plasser i nærhet av pumpene?).

Neste blir å få tatt hull i kjele nr 2. Må se an om det blir HERMS, eller om jeg bare kjøper en varmekilde(vurderer 2kW Wilfa på komplett til 299,-) og bare øve litt på å flytte skyllevann og resirkulere mesk i første omgang.

Skal bli digg med rustfrie hurtigkoblinger på dyppkjøler uansett. Gardenakoblingene bøyer seg allerede etter 6 brygg ser jeg, så de skal få et nytt liv i hagen i stedet tror jeg. Skal vel fungere fint med hurtigkobling på hageslanger også? Hvordan fester jeg slanger etc til hurtigkoblinger? Slangeklemmer?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Gardena er noe dritt. Tess har samme koblingene i messing. Mye bedre, til ca samme pris. Greie koblinger å ha på vannsiden

En liten oppdatering.

Jeg har nå kjøpt meg x antall quick disconnects, 2 x pumpe m/stromforsyning. Har enda ikke fått tatt hull i kjelene slik jeg ønsker, så det ble slange gjennom lokket, og en del knoting med å holde mesketemp med manuell styring av Caso'en. Jeg hadde kjøpt inn Wilfaplate fra Lefdal for varming av skyllevann, men den begynte å skru seg av og på da vannet nærma seg 60 gr, og jeg følte at den var litt for spe til kjelen, så jeg har returnert den, og planlegger og kjøpe meg den Rommelsbacherplata på expert. (http://www.expert.no/varme-og-kokeplater/rommelsbacher-varmeplate/p/24349/).

Neste steg nå, er å få tatt hull i kjeler, fordi 78 gr vann/vørter som kommer på avveie ikke er noe særlig.. ;)

Jeg har også planer om å oppgradere med PID + SSR. I den forbindelse har jeg noen spørsmål. Disse er sikkert besvart i andre tråder, og jeg har lest de fleste tråder om PID og SSR, men håper noen kan forbarme seg over meg allikevel. :)

Jeg skal bygge en PID inn i en boks. Denne skal brukes med vanlig stikkontakt, og ikke høyere belastning enn max 16A. Inntil videre vil jeg bruke Rommelsbacheren som varmekilde for mesking, og plugger da den rett i stikkontakten som er koblet via PID og SSR. Jeg er ikke noen ekspert, men har kobla STC sjøl, så jeg håper det skal gå greit. Er det mye vanskeligere å koble en PID+SSR enn en STC?

Innkjøpslista ser foreløpig sånn ut, og jeg lurer på om dette ser fornuftig ut, og om jeg har alt jeg trenger:

Sestos PID + SSR: http://www.ebay.com/itm/Digital-PID...09?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item27e5b1a1d5
Pris: 250,-

Heat Sink for SSR:http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Al...048?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35df8bc600
Pris: 25,-

PT100:http://www.ebay.com/itm/RTD-PT100-Temperature-Sensors-1-2-NPT-Threads-with-Detachable-Connector/251771167963?_trksid=p2045573.c100034.m2102&_trkparms=aid=222007&algo=SIC.MBE&ao=1&asc=20131003150253&meid=2df2d441ed01440791e03da8668d528a&pid=100034&rk=7&rkt=8&sd=390957929608

Pris: 130,-

Kabinett: http://www.aliexpress.com/store/pro...m-4-06-4-72-5-12-inch/1006252_1523201410.html
Pris: 170,-

Wago + stikk + kabler: Clas Ohlson.

Samlet pris: 575,- + div fra ClasOhlson.

Ser dette ok ut? Er prisene på det jeg har valgt ok?

Edit: Oppdatert med det kabinettet jeg valgte fra aliexpress. I tilfelle noen skuklle søke seg frem til denne tråden senere. :)

Sist redigert:
Kabinettet er kanskje et knepp for smått?

Det er 5.5cm høyt, ytre mål antar jeg. Du trenger et hull på 45x45mm til sestosen, da har du 5mm igjen, og så har du braketten til sestosen som bygger litt på innsiden.

Kabinettet er kanskje et knepp for smått?

Det er 5.5cm høyt, ytre mål antar jeg. Du trenger et hull på 45x45mm til sestosen, da har du 5mm igjen, og så har du braketten til sestosen som bygger litt på innsiden.
Ja, der kan du se!

Denne er kanskje litt bedre da ja? :)

Tilbake
Topp