billigere alternativ til erlenmeyer-flaske?

jeg ser at folk flest bruker erlenmeyer-flaske på magnetrøreren, men jeg synes disse er litt dyre.

Jeg har også sett folk bruke kolben fra kaffetrakteren, men den er litt liten, pluss at det jo hender at den skal brukes til kaffe.

Har dere noen forslag til annen type flaske/beolder som kan brukes? Jeg ser for meg at 5L vil være ganske ideelt, så finner jeg nok et olivenglass / syltetøyglass som kan brukes til små startere
 
Utfordringen er at glasset må være helt flatt i bunnen, noe syltetøyglass ikke pleier å være. Hvis det ikke er flatt kan du få problemer med å holde magnetpinnen på plass.
 
runarstock skrev:
Utfordringen er at glasset må være helt flatt i bunnen, noe syltetøyglass ikke pleier å være. Hvis det ikke er flatt kan du få problemer med å holde magnetpinnen på plass.
Min erlenmeyer-kolbe på 4l er absolutt ikke flat i bunnen.
Tror høydeforskjellen fra midten og ut er nesten 1 cm
 
Jeg kjøpte noen gammeldagse syltetøyglass på Clas Ohlson for en stund tilbake. Mener de også hadde 4 liter. Glassene er firkantet med avrundede hjørner. Om jeg husker riktig har de flat bunn.
 
hei
vis du ikke skal bruke den til noe annet enn å gjære startern din i det kan du bare bruke
Gjæringsbøtte 5L med lokk. de bruker vel bare de flaskene for de kan varme opp og kjøle ned i de sikkert for å unngå faren med infeksjon..
 
Hovedfordelen med erlenmeyer er at den kan kokes i. Hovedfordelen med glass er at det er gjennomsiktig og lettere å se at rørepinnen gjør det den skal. Ellers hadde vel en plastbøtte gjort susen. Jeg skal sjekke 4L-glassene på clas!

Sent from my CM10.1.3 i9100 using Tapatalk
 
Glasballong 5L koster 129 på vestbrygg iallefall er gjennomsiktig og stor nok.. men sikkert billigere på clas
 
Bruk en gammel mugge fra en kaffetrakter. De er flate i bunn og er ofte laget av borsilikat-glass! :)
 
Hvis den er av vanlig glass ville jeg vært forsiktig. Både kaffekolber og erlenmeyer - flasker har ganske tynt glass, men jeg vet ikke om tykkelsen på glasset er en pålitelig måte å identifisere på

Sent from my CM10.1.3 i9100 using Tapatalk
 
Hei!
Hvis du skal holde på med brygging tror jeg du vil ha igjen for det hvis du biter i det sure eplet og spanderer de 400 kronene den koster. Hvis du er forsiktig er den stort sett en engangsinvestering!  :)
 
Tilbake
Topp