Biltemaprodukter og ølbrygging

gle1

Norbrygg-medlem
På mitt gjerrigmannsbudsjett så er det mange deler som blir handlet inn på Biltema. Når jeg tråler nettbutikken er det mange produkter jeg lurer på om egner seg til ølbrygging og kontakt med kokende vørter. Denne tråden blir jo i samme gate som gjærrigknarktråden, men spesifikk for kun biltemaprodukter.

Spørsmålene som har dukket opp er som følger:
1. Er det greit å Biltemas nippler som er forkrommet?
2. Er trykkluftslange greit å bruke til å sirkulere vørter? Eller finnes det noen silikonslanger på Biltema egnet til bruk?
 
Trykkluftslangen er kanskje ikke foodgrade selv om det står vann. (Står ikke drikkevann).
Tror nok at disse slangene er jækla stive når de er kalde og vil nok bli myke og fæle i varm vørter.

Biltema har ikke silikonslanger eller no silikonslange ish.
 
Trykkluftslangen er kanskje ikke foodgrade selv om det står vann. (Står ikke drikkevann).
Tror nok at disse slangene er jækla stive når de er kalde og vil nok bli myke og fæle i varm vørter.

Biltema har ikke silikonslanger eller no silikonslange ish.

Er det noen som har noen formening om hvor ille det er å bruke en slik slange til fat-tapping? I mangel på noe bedre (riktig dim jeg hadde for hånden) så sitter det nå en slik en på mottrykksfylleren min. Hvis det er noen som har tips til en halvstiv slange som er matklasse med ID på 4mm så rop up.
 
Er det noen som har noen formening om hvor ille det er å bruke en slik slange til fat-tapping? I mangel på noe bedre (riktig dim jeg hadde for hånden) så sitter det nå en slik en på mottrykksfylleren min. Hvis det er noen som har tips til en halvstiv slange som er matklasse med ID på 4mm så rop up.
Disse kan vel brukes.
 
Sånn generelt ville jeg vært forsiktig med bruk av slanger som ikke er næringsmiddelgodkjente. Det er mye mykgjørere og annen drit som brukes i plast som kan lekke ut. Spesielt til varm vørter, da alt av slike prosesser skjer mye raskere ved økt temperatur. Ikke det at jeg tror man dauer av å gjøre det en gang altså...
 
Hvis man leser på bildet fra katalogen til swedol så,skriver de at det er godkjent for matvarer.
 
Tilbake
Topp