Birger Eriksen-dagen

Brygget også du denne på feil dato??:(

Vet ikke om jeg blir med neste gang. I tilfelle må @Miguel stille som gjøkbrygger :)
Hadde planlagt å brygge. Så kom COVID-19. Med stengt barnehage og full jobb på hjemmekontor glemte jeg hele greia. Ikke feil dato. Glemte å brygge. Punktum (et trist et, sådan) :(
 
Har prøvesmakt i kveld. Må si at jeg har god tro på denne. Det var restsødme, bitterhet og ett hint av kull hehe. Men når julen kommer så tror jeg at den er bedre. Og når neeeeste jul kommer.. jaja vi får se !
 
Har prøvesmakt i kveld. Må si at jeg har god tro på denne. Det var restsødme, bitterhet og ett hint av kull hehe. Men når julen kommer så tror jeg at den er bedre. Og når neeeeste jul kommer.. jaja vi får se !
Kull? Tørt og svart? Det kan tyde på oksidering.
 
Ja, dette ølet er ei bombe i kjeften. Smaker du bare kull og bitterhet er det noe som er galt. Jeg har fortsatt en del lakris, men har begynt å skli over til mer fylde og kompleksitet.
 
Har en av dere oppskriften (i Brewfather format)? Tråden er sååååå lang....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
...og DER var malt til årets Birger bestilt...

Edit: Denne gangen har jeg lagt meg så tett opptil opprinnelig maltbase som mulig (de to forrige årene har jeg laget en variant med bortimot utelukkende norsk malt, og da naturlig nok endt opp med færre maltsorter på grunn av utvalget).
 
Sist redigert:
Du skal helst ikke ha løse jeksler i møte med denne (16 liter til gjæring):
Vis vedlegget 50508
Hvorfor alle vannjusteringene? PH 5.2 kan du iallefall droppe å bruke. Amylase'n skjønner jeg fordi du vil prøve å tørke det ut mest mulig, men hva er grunnen til at du bruker ting som drar pH opp, og andre ting som drar pH ned igjen? Det er jo nok av mineraler i maltet til at iallefall jeg tenker at du ikke trenger å tukle så mye med det. Munnfølelse kontrollerer du ved koketid.
 
Hvorfor alle vannjusteringene? PH 5.2 kan du iallefall droppe å bruke. Amylase'n skjønner jeg fordi du vil prøve å tørke det ut mest mulig, men hva er grunnen til at du bruker ting som drar pH opp, og andre ting som drar pH ned igjen? Det er jo nok av mineraler i maltet til at iallefall jeg tenker at du ikke trenger å tukle så mye med det. Munnfølelse kontrollerer du ved koketid.
Den 5,2 er bare glemt å fjerne fra oppskriften, den ligger i de fleste oppskriftene mine, men jeg bruker den aldri...
Nei, jeg aner ikke om det er nødvendig, men blir litt nazi (pun intended...) på å få verdiene i BF nærmest mulig der de skal etter profilen på øltypen. Det blir en vane å gjøre det sånn.
 
Den 5,2 er bare glemt å fjerne fra oppskriften, den ligger i de fleste oppskriftene mine, men jeg bruker den aldri...
Nei, jeg aner ikke om det er nødvendig, men blir litt nazi (pun intended...) på å få verdiene i BF nærmest mulig der de skal etter profilen på øltypen. Det blir en vane å gjøre det sånn.
Og hva er profilen på øltypen?
 
Tilbake
Topp