Nei, ikke smaken, men munnfølelsen. Smak er det enormt mye av, uansett.men syntes du det påvirket smaken?
Nå må jeg få karbonert resten og så skal det modne. Denne har jeg på følelsen blir svært god rundt advent...
Nei, ikke smaken, men munnfølelsen. Smak er det enormt mye av, uansett.men syntes du det påvirket smaken?
Langt til Bømlo da..Brygget også du denne på feil dato??
Vet ikke om jeg blir med neste gang. I tilfelle må @Miguel stille som gjøkbrygger
Hadde planlagt å brygge. Så kom COVID-19. Med stengt barnehage og full jobb på hjemmekontor glemte jeg hele greia. Ikke feil dato. Glemte å brygge. Punktum (et trist et, sådan)Brygget også du denne på feil dato??
Vet ikke om jeg blir med neste gang. I tilfelle må @Miguel stille som gjøkbrygger
Kull? Tørt og svart? Det kan tyde på oksidering.Har prøvesmakt i kveld. Må si at jeg har god tro på denne. Det var restsødme, bitterhet og ett hint av kull hehe. Men når julen kommer så tror jeg at den er bedre. Og når neeeeste jul kommer.. jaja vi får se !
Min versjon, men du må jo bare skalere til ditt bryggeri, og velge de maltprodusentene og maltsortene du har. Humleprofilen der er som klonen til Kate the Great og kan nok forenkles en hel del.Har en av dere oppskriften (i Brewfather format)? Tråden er sååååå lang....
Min versjon, men du må jo bare skalere til ditt bryggeri, og velge de maltprodusentene og maltsortene du har. Humleprofilen der er som klonen til Kate the Great og kan nok forenkles en hel del.
Brewfather
Jeg har brukt ingenting tidligere, og brukt noe. Når jeg har brukt noe så har det egentlig bare vært pH+.Hva slags vannjustering bruker forresten folket på dette ølet?
Hvorfor alle vannjusteringene? PH 5.2 kan du iallefall droppe å bruke. Amylase'n skjønner jeg fordi du vil prøve å tørke det ut mest mulig, men hva er grunnen til at du bruker ting som drar pH opp, og andre ting som drar pH ned igjen? Det er jo nok av mineraler i maltet til at iallefall jeg tenker at du ikke trenger å tukle så mye med det. Munnfølelse kontrollerer du ved koketid.
Den 5,2 er bare glemt å fjerne fra oppskriften, den ligger i de fleste oppskriftene mine, men jeg bruker den aldri...Hvorfor alle vannjusteringene? PH 5.2 kan du iallefall droppe å bruke. Amylase'n skjønner jeg fordi du vil prøve å tørke det ut mest mulig, men hva er grunnen til at du bruker ting som drar pH opp, og andre ting som drar pH ned igjen? Det er jo nok av mineraler i maltet til at iallefall jeg tenker at du ikke trenger å tukle så mye med det. Munnfølelse kontrollerer du ved koketid.
Og hva er profilen på øltypen?Den 5,2 er bare glemt å fjerne fra oppskriften, den ligger i de fleste oppskriftene mine, men jeg bruker den aldri...
Nei, jeg aner ikke om det er nødvendig, men blir litt nazi (pun intended...) på å få verdiene i BF nærmest mulig der de skal etter profilen på øltypen. Det blir en vane å gjøre det sånn.
Rimelig bredspektret fortsatt ja. Ble aldri klok på de tallene og kjørte bare noe for å balansere pH selv. Er ikke noe hokus pokus. Bare ikke få for lav knockout-pH.Profilen øverst, mine verdier nederst.
Jeg synes det hjelper på utgjæringen å være innafor her, særlig på så tunge og mørke øl som denne.
Vis vedlegget 50509