Birger Eriksen-dagen

Birger Eriksen karbonert med 6 gram sukker/liter og cbc1.
Har ikke smakt på den enda..... Vis vedlegget 45002
Blogg :: Bergly-bryggeri

Jeg ser at du skriver på bloggen at målet er å ha igjen noen til jul. Jeg ville heller ment/skrevet at målet bør være å ha igjen en del så du kan knerte noen til neste jul, og fortsatt ha noen igjen. Hvis du er tom ila jula så er det litt kjipt, for ølet blir magisk hvis du gir det ett år +
 
Jeg ser at du skriver på bloggen at målet er å ha igjen noen til jul. Jeg ville heller ment/skrevet at målet bør være å ha igjen en del så du kan knerte noen til neste jul, og fortsatt ha noen igjen. Hvis du er tom ila jula så er det litt kjipt, for ølet blir magisk hvis du gir det ett år +
Enig i det. Men det spørs. Den første jeg laget har jeg av enda. Men den likte jeg rett og slett ikke.
Denne er allerede ganske så rund allerede.
Så det skal holde hardt. Får sende noen til en som er ubestikkelig kanskje?
 
Jeg er utrolig positivt overraska av S-04. Gjæret ut like kjapt som kveik, og er bort i mot drikkeklart like kjapt som kveik. Skal sies, var nok en dryg pitch gjær ift mengde kveik som hadde blitt brukt men.. Ja, er godt nå allerede. Som tidligere batcher, lakrisdominert enda. Flasket ett 19L fat i går til 0.25L flasker, men gikk tom for gass, så det blir et 19L fat som flaskes til 0.5L longnecks også i neste uke.
 
Dere som karbonerer Birger med CBC-1:
Hvor raskt jobber den i en så sterk øl?

Jeg tester i tre flasker nå. Dette for å se om det virker og om tilsetningen av sukker er OK. Så tar jeg resten av batchen etterpå.
 
Dere som karbonerer Birger med CBC-1:
Hvor raskt jobber den i en så sterk øl?

Jeg tester i tre flasker nå. Dette for å se om det virker og om tilsetningen av sukker er OK. Så tar jeg resten av batchen etterpå.
Gjæra "reagerte" umiddelbart når jeg tilsatt den i flaskene mine i fjor. Var så at jeg måtte skynde meg å korke for at ikke det skulle skumme over flasketuten.
 
Gjæra "reagerte" umiddelbart når jeg tilsatt den i flaskene mine i fjor. Var så at jeg måtte skynde meg å korke for at ikke det skulle skumme over flasketuten.
Ok. Her var det ingen sånn reaksjon, men så brukte jeg karboneringsdrops, og det tar vel litt tid før de løser seg opp. Kommer til å vende på flaskene minst en gang før jeg tester karboneringen.

Dette er for øvrig første gang jeg føler meg usikker på karboneringen, og er litt redd for flaskebomber, litt avhengig av om noe av vørteren jeg tilsatte for karbonering allerede er blitt karbonert eller om noe av den "spises" av CBC-1. Jeg har vært noenlunde konservativ med karboneringsdropset (har kun tilsatt anbefalt mengde for 0.25l flaske). Har først gjort dette i en minibatch på 3 flasker.
 
Dere som karbonerer Birger med CBC-1:
Hvor raskt jobber den i en så sterk øl?

Jeg tester i tre flasker nå. Dette for å se om det virker og om tilsetningen av sukker er OK. Så tar jeg resten av batchen etterpå.
Vet egentlig ikke. Jeg reiste ut på jobb så det ble plutselig 3 uker på 24 grader.
 
Dere som karbonerer Birger med CBC-1:
Hvor raskt jobber den i en så sterk øl?

Jeg tester i tre flasker nå. Dette for å se om det virker og om tilsetningen av sukker er OK. Så tar jeg resten av batchen etterpå.

Jeg stakk om Birger i nytt kar med sukkerlake og CBC-1 når jeg flasket. Den siste skvetten som jeg ikke får fylt en flaske med fylte jeg på en tom halvliter brusflaske. Klemte den sammen slik at det nesten ikke var luft i flasken og skrudde på korken. Da kan jeg se at den utvide seg når karboneringen er i gang. Hele flasken var blåst opp etter to-tre dager. Etter en drøy uke var det greit trykk i flasken.
 
Hva er vel mer passende enn å få Birger'n på fat 17. mai?
FG har sunket til 1,026, ABV på 15,5%.
Fatet ble fullt, og det ble nok til overs til at jeg fikk fyllt opp tre halvlitere, med to karboneringsdrops i hver flaske.
 

Vedlegg

  • WIN_20200517_19_10_28_Pro (2).jpg
    WIN_20200517_19_10_28_Pro (2).jpg
    1 MB · Sett: 70
Sist redigert:
Da er flaskene vendt tilbake til rett posisjon.
Venter noen dager, setter de opp ned igjen noen dager også 3-4 dager rett vei også tester jeg en flaske igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Og der var det straks blitt bedre. Ikke veldig karbonert, men nok til at det ikke er helt dødt. Utrolig stor forskjell på de «døde» og denne flaska som hadde litt perlende karbonering til alle de tunge smakene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
4 dager med CBC-1 og ekstra sukker .... har ikke hjulpet. Det er fortsatt nesten ikke noe kullsyre eller trykk i flasken. Har to flasker til i denne testbatchen som skal testes framover, men det virker nesten håpløst. Tror det er siste gang jeg forsøker å lage øl på opp mot 12% basert på naturlig flaskekarbonering.
 
4 dager med CBC-1 og ekstra sukker .... har ikke hjulpet. Det er fortsatt nesten ikke noe kullsyre eller trykk i flasken. Har to flasker til i denne testbatchen som skal testes framover, men det virker nesten håpløst. Tror det er siste gang jeg forsøker å lage øl på opp mot 12% basert på naturlig flaskekarbonering.
4 dager er jo litt lite... Brukte nettopp ec-1118 på en 12% BW. Etter 1 veke var det nesten ingenting, etter 2 veker var det ganske bra.. men fortsatt ikkje heilt der. Så det kjem seg
 
4 dager med CBC-1 og ekstra sukker .... har ikke hjulpet. Det er fortsatt nesten ikke noe kullsyre eller trykk i flasken. Har to flasker til i denne testbatchen som skal testes framover, men det virker nesten håpløst. Tror det er siste gang jeg forsøker å lage øl på opp mot 12% basert på naturlig flaskekarbonering.
4 dager? Tålmodighet min venn! Vent 10 til!
 
Eg har vært dårlig på å oppdatere dere med mine Birgere.
Iallefall:
Begge to ble stående i gjæringskaret i noen uker. Kjøpte meg nytt 12 liters fat for anledningen og fatet begge to.
De har nå stått ca to-tre uker på fat.

Tallene:
OG: Litt rart 1.115 da eg stoppet å koke.frøs ned en liten prøve. Den var 1.106. Eg bruker derfor siste tallet, der er mest sannsynlig. Målt med refraktometer.

FG:
Skare-kveik: 1.029
US-05: 1.024

Med alternativ utrekning blir da de på respektive 11,35% og 12%

Smaken i dag:
US 05: En del hostesaft. Relativt stram. Lakris. Ikkje så hard alkoholsmak. Fin bitterhet.
Kveiken: Mye bedre i dag. Rund, overraskende rund. Litt bittrere. Mindre lakris. Veldig god.

IMG_20200523_210323.jpg
 
Første Birger en min brukte flere måneder på å bli skikkelig karbonert. Det gikk fryktelig sakte. Men det passet greit, siden ølet allikevel skulle stå lenge før det skulle drikkes. Tålmodighet må til.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp