Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Cirka 2.4 vol det. Blir ikke for mye.6 gr/liter.
Kanskje for mye, men bedre det enn flatt øl.
Cirka 2.4 vol det. Blir ikke for mye.6 gr/liter.
Kanskje for mye, men bedre det enn flatt øl.
Jeg tenker 2.0-2.4 er helt greit.Hvilket karboneringsvolum sikter dere på? Tenkte lavt, mot 2.0 men lurer på å øke til 2.2-2.4 kanskje.
Argh. Åpnet en flaske nå. INGEN kullsyre. Ikke så mye som en pfft. Det var mer i karboneringstesten jeg tok etter bare få dager. Noen som har opplevd det? Jeg tenker utett kork, men det har aldri skjedd meg før.
Jeg har enn imperial stout stående. De har nok stått 6mnd+ nå, men siste flaske jeg toknmerket jeg hadde lite co2. De hadde ikke det før. Men hvorfor skal det være vanskelig å flaskekarbonere "tunge" øl? Og med tunge, antar jeg du mener alkoholsterke?Det kan være problematisk å få flaskekarbonert så tunge øl. Tvangskarbonering og mottrykksfyller er sikre kort.
Jeg har enn imperial stout stående. De har nok stått 6mnd+ nå, men siste flaske jeg toknmerket jeg hadde lite co2. De hadde ikke det før. Men hvorfor skal det være vanskelig å flaskekarbonere "tunge" øl? Og med tunge, antar jeg du mener alkoholsterke?
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Joda, men jeg forsøkte en flaske tidligere fra samme batch (den var ikke helt full, siden det var siste flaske), og den hadde en tydelig Pfft-lyd og litt karbonering. At det var absolutt ingenting var overraskende. Det smakte heller ikke på noen måte overdrevent søtt. Hadde jeg husket, skulle jeg målt SG, for jeg tror ikke det var mye restsødme der. Vendte på alle flaskene i dag og venter noen dager til. Jeg har uansett ikke utstyr for tvangskarbonering.Det kan være problematisk å få flaskekarbonert så tunge øl. Tvangskarbonering og mottrykksfyller er sikre kort.
Flasker via separat kar, så gjæren skal ha vært jevnt fordelt, på samme måte som karboneringsvørter og sukkerlake.Side det var siste flaske du flaska var det kanskje litt ekstra gjær der
Får håpe. Lar det stå en ukes tid til (har stått til karbonering i 2.5 uker allerede), og så tror jeg bare jeg setter det til lagring.Den hadde vel noe mer oksygen enn de fulle.
Har lagt merke til at slike gjerne karboneres raskere.
Men med nok tid så kommer de andre etter.
Produsent?Hva er forskjellen på CBC og F2?