Birger Eriksen-dagen

Endte på stusslige 9,8% så det ble en AT første året. Er det lov å bruke et bittelite bilde av Eriksen på etiketten eller kommer hjemmebryggerpolitiet og svinebanker meg da?
Karboneringstesten lover uansett godt...
Screenshot_20200501-214505_Gallery.jpg
 
Første test av årets Birger. Nydelig smak. Litt tjukk enda, litt for søt enda, og litt lite co2 enda.
03fb43936cb7c0e71a9a33e25dfb135f.jpg


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Argh. Åpnet en flaske nå. INGEN kullsyre. Ikke så mye som en pfft. Det var mer i karboneringstesten jeg tok etter bare få dager. Noen som har opplevd det? Jeg tenker utett kork, men det har aldri skjedd meg før.
 
Argh. Åpnet en flaske nå. INGEN kullsyre. Ikke så mye som en pfft. Det var mer i karboneringstesten jeg tok etter bare få dager. Noen som har opplevd det? Jeg tenker utett kork, men det har aldri skjedd meg før.

Det kan være problematisk å få flaskekarbonert så tunge øl. Tvangskarbonering og mottrykksfyller er sikre kort.
 
Det kan være problematisk å få flaskekarbonert så tunge øl. Tvangskarbonering og mottrykksfyller er sikre kort.
Jeg har enn imperial stout stående. De har nok stått 6mnd+ nå, men siste flaske jeg toknmerket jeg hadde lite co2. De hadde ikke det før. Men hvorfor skal det være vanskelig å flaskekarbonere "tunge" øl? Og med tunge, antar jeg du mener alkoholsterke?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Jeg har enn imperial stout stående. De har nok stått 6mnd+ nå, men siste flaske jeg toknmerket jeg hadde lite co2. De hadde ikke det før. Men hvorfor skal det være vanskelig å flaskekarbonere "tunge" øl? Og med tunge, antar jeg du mener alkoholsterke?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Er det mindre kullsyre etter hvert er det nok lekkasje.
Gjæren er stresset, og i noen tilfeller helt i grenseland av hvor høy alkoholprosent den tåler, så det er ikke rart om det kan ta lang tid før det blir noe, eller at det ikke blir noe kullsyre i det hele tatt.
Jeg har brygget Dark Horizon. I oppskriften står det helt tydelig at flaskekarbonering ikke virker, den må tvangskarboneres.

Min Birger begynner forøvrig å nærme seg ferdig gjæret. Den er delt opp i to sekundærkar nå. I går var det 20-30 bpm på hvert av dem, i dag har det sunket til ca 5. Planen er å få det på eikefat neste helg, så det ser ut til å gå opp bra.
 
Det kan være problematisk å få flaskekarbonert så tunge øl. Tvangskarbonering og mottrykksfyller er sikre kort.
Joda, men jeg forsøkte en flaske tidligere fra samme batch (den var ikke helt full, siden det var siste flaske), og den hadde en tydelig Pfft-lyd og litt karbonering. At det var absolutt ingenting var overraskende. Det smakte heller ikke på noen måte overdrevent søtt. Hadde jeg husket, skulle jeg målt SG, for jeg tror ikke det var mye restsødme der. Vendte på alle flaskene i dag og venter noen dager til. Jeg har uansett ikke utstyr for tvangskarbonering.
 
Den hadde vel noe mer oksygen enn de fulle.
Har lagt merke til at slike gjerne karboneres raskere.
Men med nok tid så kommer de andre etter.
 
Den hadde vel noe mer oksygen enn de fulle.
Har lagt merke til at slike gjerne karboneres raskere.
Men med nok tid så kommer de andre etter.
Får håpe. Lar det stå en ukes tid til (har stått til karbonering i 2.5 uker allerede), og så tror jeg bare jeg setter det til lagring.
 
Jeg har to erfaringer med å flaskekarbonere stout over 10%. Første var flaska for tidlig, den ble overkarbonert. Måtte løsne på korkene hver dag ei ukes tid før den blei bra. Denne fikk da mye sedimenter i flaska og det var ikke lett å skjenke uten å få gjæra over i glasset. Den andre var padde flat. 11% og både WLP007 og Skare-kveik var null karbonert etter fire uker ved 18C. Jekka alle korker, og doserte 2-3 dråper med CBC-1 i hver flaske, da ble det endelig bra karbonering - men fortsatt en bra gjærfot i flaska som irriterer meg. Tredje og fjerde ble fatet. Herlig. Denne også er fatet, skal få stå ei stund før flasking så det bunnfeller godt og jeg får minst mulig over i flaskene.
 
Jeg frykter at jeg har makset ut alkoholtoleransen på Gjernes-kveiken. Min Birger Eriksen har over 12% (etter alternativ Brewer's friend-formel), og jeg har nå sett at Bryggselv skriver nettopp 12% som alkoholtoleranse for Lallemands tørrgjærvariant av denne.

Om så er tilfelle, hva kan jeg gjøre? Jekke alle flaskene og tilsette en annen gjær? Må nevne at karboneringen er basert på en blanding av vørter og litt sukker, så det er ikke gitt at type gjær er likegyldig.
 
I fjor jekket jeg alle og tilsatte F2. Da ble de bra. Så nå bruker jeg F2 på alt som er rundt 10% (tripel, quadrupel) og oppover. Ikke sikkert det alltid er nødvendig, men jeg synes det er greit å være sikker. Flasking er såpass kjedelig at det holder med en gang per batch.
 
Jeg bruker cbc på sterke øl, og de som har stått leeenge på kaka.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Hvilke sukkerarter de spiser, mener jeg å huske jeg ble forklart.
F2 kunne visst spise flere typer enn cbc, og var derfor ikke så trygg som cbc.
 
Tilbake
Topp