Birger Eriksen-dagen

To uker på flaske med sukker og CBC-1 har ikke akkurat gitt så mye karbonering. Det er noe, men veldig veldig lite. Smak derimot, det er det mye av selv om den er kjøleskapskald.
3c4d782879667a1a914413589e3dbe9f.jpg

What to do?
La den stå på badetemperatur en par uker til?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
To uker på flaske med sukker og CBC-1 har ikke akkurat gitt så mye karbonering. Det er noe, men veldig veldig lite. Smak derimot, det er det mye av selv om den er kjøleskapskald.
3c4d782879667a1a914413589e3dbe9f.jpg

What to do?
La den stå på badetemperatur en par uker til?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Snu flaskene forsiktig på hodet og la de stå, og så snu tilbake halvveis av tiden hvor du har lyst til å smake igjen. ingen garanti, men du setter gjæren i midlertidig suspensjon igjen, to ganger.
 
Takk. Prøver det nå med en gang. Gir de en uke opp ned før det blir en uke rett vei igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk. Prøver det nå med en gang. Gir de en uke opp ned før det blir en uke rett vei igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke la dem bli stående opp ned. Du vil sikkert ikke at avleiringer skal sette seg i tuten. Vend et par ganger og sett tilbake i "grunnposisjon".


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Jeg spurte 9 april da tråden var på sitt travleste, og det kan fort være derfor jeg ikke fikk respons, så jeg prøver igjen nå; jeg synes dette høres moro og itfordrende ut, men jeg har aldri smakt et øl som ligner på dette, er det mulig å få (kjøpe/betale kostnader) en flaske fra noen?
 
Jeg spurte 9 april da tråden var på sitt travleste, og det kan fort være derfor jeg ikke fikk respons, så jeg prøver igjen nå; jeg synes dette høres moro og itfordrende ut, men jeg har aldri smakt et øl som ligner på dette, er det mulig å få (kjøpe/betale kostnader) en flaske fra noen?
Årets øl er ikke klart enda, kanskje de som kveiket er begynt å nærme seg drikkeklar om de har karbonert tvungent. Mine fra i fjor har en solid gjærfot, så de ønsker jeg dessverre ikke å sende i post til deg. Hvis du vil smake noe som ligner på polet, kan du prøve en flaske Svartekunst fra Kinn, og innbille deg at den smaker, bare, enda mer.
 
Fatet 14 liter BE i dag. FG var krøpet ned til 1.025, fra 1.120. Dvs 77% utgjæring med WLP002, det må sies å være godkjent.

Smaker veldig bra. Alkoholen er der, naturligvis, men bra integrert. Mye lakris foreløpig.
 
merker lakris ja, det gjør jeg jo vanligvis på denne type øl,
men spesielt på denne med Special B og TF crystal 400
vet ikke om det er derfor, men velger å tro det
 
Smaker en nå. Flasket på 0.25L. Smaker umodent, mye lakris, litt sjokolade. Selv med utregnet 125 IBU stikker ikke bitterheten seg ut, ølet er egentlig ganske balansert. Gleder meg til kompleksiteten kommer frem etter et par-tre måneder på flaska.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Åpnet en ny flaske i dag. Like død, denne. Målte SG, og den ligger tydelig høyere enn FG, så her er ikke karboneringssukkeret spist. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå.
 
Åpnet en ny flaske i dag. Like død, denne. Målte SG, og den ligger tydelig høyere enn FG, så her er ikke karboneringssukkeret spist. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå.
Du gjør det jeg gjorde i fjor. Kjøp ei pakke CBC-1, følg instrukser på rehydrering. Ordne deg med en pipette eller en sprøyte hvor du kan dosere dråper, så tilsetter du 2-3 dråper i hver flaske og korker på nytt. Du får garantert karbonering.
 
Utfordringen er at jeg har brukt en blanding av sukker og vørter for å karbonere (ca 2/3 av karboneringssukkeret er vørter). CBC-1 yter ikke så bra med vørter, har jeg hørt. F2 er et alternativ, men der leste jeg databladet, og så at den skulle klare over 10%. Mitt øl er 12%, så da vet jeg ikke...
 
Ikke la dem bli stående opp ned. Du vil sikkert ikke at avleiringer skal sette seg i tuten. Vend et par ganger og sett tilbake i "grunnposisjon".


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Da er flaskene vendt tilbake til rett posisjon.
Venter noen dager, setter de opp ned igjen noen dager også 3-4 dager rett vei også tester jeg en flaske igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Utfordringen er at jeg har brukt en blanding av sukker og vørter for å karbonere (ca 2/3 av karboneringssukkeret er vørter). CBC-1 yter ikke så bra med vørter, har jeg hørt. F2 er et alternativ, men der leste jeg databladet, og så at den skulle klare over 10%. Mitt øl er 12%, så da vet jeg ikke...

Tømme alle flaskene over i Corneliusfat og press inn CO2?
 
Utfordringen er at jeg har brukt en blanding av sukker og vørter for å karbonere (ca 2/3 av karboneringssukkeret er vørter). CBC-1 yter ikke så bra med vørter, har jeg hørt. F2 er et alternativ, men der leste jeg databladet, og så at den skulle klare over 10%. Mitt øl er 12%, så da vet jeg ikke...
Så hiver du nedi en sukkerbit sammen med CBC da :)
 
Tilbake
Topp