Birger Eriksen-dagen

Nugget som bitterhumle også har jeg litt Chinook som jeg tenkte fordele på 15 min og WP
100 IBU tilsammen
 
Kjører samme humle som før. De har fungert godt tidligere og har navn jeg synes passer: Magnum som bitterhumle, Green bullet og Target for smak/aroma.
 
Ble brått usikker på valg av gjær. Kjørte US-05 i fjor. Men da endte jeg med en Andersens Torpedo på skarve 9,8%. Sikter vesentlig høyere i år.
Vurderte cbc-1 men kjenner den ikke fra før. Nottingham er kanskje en mulighet...
Hvordan vil US-05 takle OG på over 1.120? Nekte å dra i gang, gi seg tidlig eller stå i krigen og levere varene?
 
Ble brått usikker på valg av gjær. Kjørte US-05 i fjor. Men da endte jeg med en Andersens Torpedo på skarve 9,8%. Sikter vesentlig høyere i år.
Vurderte cbc-1 men kjenner den ikke fra før. Nottingham er kanskje en mulighet...
Hvordan vil US-05 takle OG på over 1.120? Nekte å dra i gang, gi seg tidlig eller stå i krigen og levere varene?
Jeg syns du skal gå for noe fransk. De er kjent god utholdenhet i krig. :D
 
Ble brått usikker på valg av gjær. Kjørte US-05 i fjor. Men da endte jeg med en Andersens Torpedo på skarve 9,8%. Sikter vesentlig høyere i år.
Vurderte cbc-1 men kjenner den ikke fra før. Nottingham er kanskje en mulighet...
Hvordan vil US-05 takle OG på over 1.120? Nekte å dra i gang, gi seg tidlig eller stå i krigen og levere varene?

CBC er da kun karboneringsgjær og vil gi opp kampen med en gang den ser komplekse sukkerarter
US-05 er det sikreste kortet. Jeg bruker vanligvis den på Imp. Stout
 
Ble brått usikker på valg av gjær. Kjørte US-05 i fjor. Men da endte jeg med en Andersens Torpedo på skarve 9,8%. Sikter vesentlig høyere i år.
Vurderte cbc-1 men kjenner den ikke fra før. Nottingham er kanskje en mulighet...
Hvordan vil US-05 takle OG på over 1.120? Nekte å dra i gang, gi seg tidlig eller stå i krigen og levere varene?
Brukt BE-256 begge gangene, og ddt har vært vellykket. Bruker den i år også.
 
Jøss! Visste ikke at det var utviklet egen gjær til BE! :D
Men husk ha nok headspace. Første året startet jeg på 18 grader med 12,5 liter i 15 liters gjæringskar, og det ble skikkelig gris og søl. I fjor brukte jeg større kar, slange i flaske (istedet for vanlig gjærlås) og startet på 16 grader.
 
US-05 laga et alvorlig griseri i kjelleren her også i fjor. Fordeler nok kruttet på to gjæringsspann denne gangen for å sikre rikelig med headspace.
 
Kaster meg på igjen i år også.
Gjærstarter på WLP007 på gang nå.

Små justeringer fra fjorårets maltsammensetning. Byttet ut litt sjokomalt med melano.
10 kg (79.4%) — Maris Otter Pale Malt, Maris Otter — Grain — 5.9 EBC

600 g (4.8%) — Castle Malting Chateau Special B — Grain — 300 EBC

400 g (3.2%) — Weyermann Carafa III — Grain — 1035 EBC

400 g (3.2%) — Weyermann Carared — Grain — 47.5 EBC

400 g (3.2%) — Castle Malting Chateau Chit Barley Malt Flakes — Grain — 4.9 EBC

400 g (3.2%) — Castle Malting Chateau Melano — Grain — 80 EBC

200 g (1.6%) — Castle Malting Chateau Black — Grain — 1300 EBC

200 g (1.6%) — Castle Malting Chateau Roasted Barley — Grain — 1200 EBC

Humles med Galaxy som bitterhumle og Amarillo i hopstand.
 
US-05 laga et alvorlig griseri i kjelleren her også i fjor. Fordeler nok kruttet på to gjæringsspann denne gangen for å sikre rikelig med headspace.
Jeg brygga oppskrifta i desember 2019, da med kveik. Var litt usikker på hvilken av Lida og Skare som ville gi best resultat, så etter 3-4 bryggepils bestemte jeg meg for at ei spiseskje tørket av hver sort sikkert blei bra. 45 liter vørter da, i en 60L (68L til lokket) fermenter. 18 timer seinere var gjærlåsen bak vaskemaskina og taket på badet pent dekorert med gjær. Tenkte at over 20 liter headspace var nok, nope.

16 timer etter pitch. Over 20 liter headspace var ikke nok.
Vis vedlegget 40227
 
Tilbake
Topp