2 gr / liter magnum v/75 minhva slags humle bruker dere? Og hvor mye
Jeg syns du skal gå for noe fransk. De er kjent god utholdenhet i krig.Ble brått usikker på valg av gjær. Kjørte US-05 i fjor. Men da endte jeg med en Andersens Torpedo på skarve 9,8%. Sikter vesentlig høyere i år.
Vurderte cbc-1 men kjenner den ikke fra før. Nottingham er kanskje en mulighet...
Hvordan vil US-05 takle OG på over 1.120? Nekte å dra i gang, gi seg tidlig eller stå i krigen og levere varene?
Ble brått usikker på valg av gjær. Kjørte US-05 i fjor. Men da endte jeg med en Andersens Torpedo på skarve 9,8%. Sikter vesentlig høyere i år.
Vurderte cbc-1 men kjenner den ikke fra før. Nottingham er kanskje en mulighet...
Hvordan vil US-05 takle OG på over 1.120? Nekte å dra i gang, gi seg tidlig eller stå i krigen og levere varene?
Brukt BE-256 begge gangene, og ddt har vært vellykket. Bruker den i år også.Ble brått usikker på valg av gjær. Kjørte US-05 i fjor. Men da endte jeg med en Andersens Torpedo på skarve 9,8%. Sikter vesentlig høyere i år.
Jøss! Visste ikke at det var utviklet egen gjær til BE!Brukt BE-256 begge gangene, og ddt har vært vellykket. Bruker den i år også.
Jøss! Visste ikke at det var utviklet egen gjær til BE!
85 EBC ihht Beersmith, som er svart som natten. Har egentlig ikke tenkt så mye mere over fargen, da den er svart.Treffer du 100 EBC med kun 2,8% røstet malt da?
Det er kun 60 gram av nesten 14 kilo malt og overhode ikke nødvendig. Det er kun tilsatt for å treffe pH 5,5 perfekt på det teoretiske plan.Hvorfor har du syremalt i et så mørkt og kraftig øl?
Det står ingen ting definisjonen/krava om øltype eller klassifiseringmen jeg vil påstå man ikke får RIS med slik gjær, da blir det no belgisk stout aktig
Jeg brygga oppskrifta i desember 2019, da med kveik. Var litt usikker på hvilken av Lida og Skare som ville gi best resultat, så etter 3-4 bryggepils bestemte jeg meg for at ei spiseskje tørket av hver sort sikkert blei bra. 45 liter vørter da, i en 60L (68L til lokket) fermenter. 18 timer seinere var gjærlåsen bak vaskemaskina og taket på badet pent dekorert med gjær. Tenkte at over 20 liter headspace var nok, nope.US-05 laga et alvorlig griseri i kjelleren her også i fjor. Fordeler nok kruttet på to gjæringsspann denne gangen for å sikre rikelig med headspace.
16 timer etter pitch. Over 20 liter headspace var ikke nok.
Vis vedlegget 40227