Mc.
Norbrygg-medlem
En ting du kan vurdere er å ta av noen liter etter gjæringen har stoppet for så å tilsette en Saison gjær eller tilsvarende. Den vil dra ned FG og lage en litt annen versjon. Jeg og @LarsUlv har gjort det med godt resultat.Må bli noe sånt
Dette er første året for meg, selv om jeg ikke får vært med på selve dagen. Jeg titta egentlig ikke på tallene da jeg la sammen oppskrifta. Var så opptatt med å finne varer bryggebutikken hadde inne, holde proprosjonene riktig og komme over 1.100. Nå som bestillingen ligger inne ser jeg at jeg har bestilt over 17 kg malt for et 25 liters brygg, og en OG på 1.133 med en meske-effektivitet på 65%.
Jaja, siden jeg allerede har lagt inn bestillingen, så får jeg gå "all in". Vurderer å trippelmeske en sånn maltmengde.
Vi får se hva OG blir til slutt, men om den blir såpass høy funderer jeg på å gjære med Imperial Darkness (rikelige mengder) fram til den stopper (ca 12%), deretter stikke om til et annet gjæringskar med WLP099 Super High Gravity. Både for å få spist litt ekstra, og for å ha noe som kan flaskekarbonere. Tanker om det?
Jeg brukte en Saison gjær fra the mad fermentis.