Birger Eriksen-dagen

Du liker ikke kaffe, mørk sjokolade og lakris? Oppskrifta kan tilpasses så du unngår de smakene du ikke vil ha. Chocolate og Roasted Barley er de røffeste i original oppskrifta med brente smaksnoter, du kan jo se mot carafa eller black for å nå målet på 100EBC om du tar de bort. Mellommørk malt kan gi lakristoner, du tar bort kompleksitet, men får et lettere øl om du velger en blanding lysere karamell/crystal under 120EBC.

Skalløs malt er snillere på smak, men bruker du for mye skalløs malt kan du bli stuck i skylling. 25% skalløs malt ble et problem for meg i fjor på dobbelmesken.

Jeg har brukt S-04 flere ganger, en arbeidshest som er pålitelig og ikke gir seg før den ser 12-13% minst.
Jo, jeg liker alle tre, men ikke nødvendigvis i øl...

Det er jo ikke sånn at jeg misliker alle mørke øl, men får jeg valget tar jeg heller en lys.
Misliker Guiness, mens 7-fjell sin Vinter er helt ok.
 
Jo, jeg liker alle tre, men ikke nødvendigvis i øl...

Det er jo ikke sånn at jeg misliker alle mørke øl, men får jeg valget tar jeg heller en lys.
Misliker Guiness, mens 7-fjell sin Vinter er helt ok.
Riktig. Tror kanskje vi har med dette å gjøre? Og et ordentlig svært kaninhull ;)


Prøv ei flaske med denne og se hva du syns. Er ikke så mye på polet og handler stout av naturlige årsaker, hehe, kanskje andre kan tipse om flere "rene" RIS uten alskens tilsetninger.

 
Er ikke så mye på polet og handler stout av naturlige årsaker, hehe, kanskje andre kan tipse om flere "rene" RIS uten alskens tilsetninger.
Godt forslag med Kinn

Nøgne har selvfølgelig

Lervig

Så fant jeg denne. Må da være moden. Det er flere år siden Ego gikk konk.
 
Riktig. Tror kanskje vi har med dette å gjøre? Og et ordentlig svært kaninhull ;)


Prøv ei flaske med denne og se hva du syns. Er ikke så mye på polet og handler stout av naturlige årsaker, hehe, kanskje andre kan tipse om flere "rene" RIS uten alskens tilsetninger.

Den har lokalpolet, så da gjør jeg det :)
 
Riktig. Tror kanskje vi har med dette å gjøre? Og et ordentlig svært kaninhull ;)


Prøv ei flaske med denne og se hva du syns. Er ikke så mye på polet og handler stout av naturlige årsaker, hehe, kanskje andre kan tipse om flere "rene" RIS uten alskens tilsetninger.

Prøvde en Svartekunst i helgen, konklusjonen ble at jeg ikke brygger Birger Eriksen...
 
Godt poeng!

Det er vel mest for utfordringen og tradisjonen det har blitt at jeg har lyst til å prøve...
Jeg oppdaga etter hvert at jeg ga bort 99% av denne typen øl om jeg brygga det. Så jeg har stort sett slutta helt - for ei god stund sia. Men om du kjenner noen som er glad i sånt, har du julegaver for mange år framover om du setter et brygg med det:). Det kan jo være en grei motivasjon.
 
Jeg bytter en del øl, svært ofte får jeg sterkt mørkt øl i retur. Mer enn nok til at jeg svært sjelden brygger mørkt selv.

Av 40+ batcher har jeg brygget en Imp Stout, en Burton Ale og en sterk mørk Belgisk. Tror jeg kommer til å legge meg på en i året. Årets ser ut til å bli en Old Ale. Den blir julegave til venner og kjente, sammen med litt lysere saker.
 
Jeg fikk satt en melkestout med Nottinghamgjær etter Mikkellers oppskrift i går. Gjærkaka derfra blir startgjæren til en Nordic Noirinspirert Birger. Gleder meg til påske:)
 
Mindre engasjement i år? Jeg tapper golden ale, og ser at det er blitt mindre gjær til Birger enn jeg forventa. Men det er kanskje den mest velsmakende gjærstarter jeg har lagd. Loral blir absolutt brukt mer av! Tar av noen liter vørter fra første mesk i morra og starter opp med det så blir det sikkert nok likavel.
 
Tilbake
Topp