Birger Eriksen-dagen

Har ikke økt på med mer krausen i dag etter at jeg satt trykk på tanken. Litt skepsis på gjærmengden, men får se hva det blir til. En ny erfaring.
 
Da er Verdant i 12 liter split batchen også våknet til liv. Leste etterpå at den har 10% alkohol toleranse.. Spørs hvordan det går. Kanskje det blir litt krausen fra Nottingham i den dunken.
 
Da er Verdant i 12 liter split batchen også våknet til liv. Leste etterpå at den har 10% alkohol toleranse.. Spørs hvordan det går. Kanskje det blir litt krausen fra Nottingham i den dunken.
Heh, gikk på den samme smellen da jeg brygget «Admiral Grotnæss» på søndag. Hadde en S-04 gjærkake, som var tiltenkt en Birger, (men brygget isteden en Old Ale. Siktet dog på 10%, som en ‘nod’ til BE. Men oppdaget på kvelden at S-04 er oppført med 9-11%. For å være på sikre siden tynnet jeg den ned, (skulle allikevel tilsette litt eikeflis og molasse), og siktet mot 9%.
 
Jeg har gjenbrukt S-04 fra en pale ale på rundt fem prosent. Har ikke erfaring med denne på et så sterkt brygg, men regner med at den knasker seg ned til godkjent nivå, basert på mine erfaringer med WLP002 tidligere.

Har en pose champagnegjær i bakgrunnen sånn just in case.
 
Har en pose champagnegjær i bakgrunnen sånn just in case.
Det er min plan også hvis/når den stopper litt for tidlig. . Står enda til vurdering å hive nedi en halvkilo Billington Melassesukker. Får ta en måling om et par dager og se hvor den er.

Nottingham er nå på... 1.028 og aktiviteten er bortimot avtatt. Krausen har lagt seg og det er bare CO2 som siver opp pga trykkgjæringa. Så da utgår det visst å gjenbruke noe fra den tanken. :p
 
men hva kunne den vært uten trykk..
wlp007 ser ut til å ha jobba jamt og trutt med god headspace her på 18 -19 C, flytta den til et litt varmere rum i dag for å kansje få frem litt estere og ikke avbryte gjæringen for tidlig
Tar sg når jeg overfører til pet og eik
 
men hva kunne den vært uten trykk..
wlp007 ser ut til å ha jobba jamt og trutt her på 18 -19 C, flytta den til et litt varmere rum i dag
Enten hadde jeg da målefeil på både preboil SG og OG for det stemte overens med avkok, eller så har ikke det trykket jeg satt på 12 timer etter pitch da det stormgjæra så mye å bety (ingenting). Ølet er 73% utgjæret nå.
 
Tilbake
Topp