Roet seg betraktelig bare med 0.4 bar.Prøver å sette litt trykk.. Men ser nok ut som at det må til med en blowoff slange her.
Ble lei av det for flere år siden. Løsningen ble 60l Fermzilla. Med 22l vørter blir det rikelig med headspace.Noen som har måttet vaske enda?
Actionsekvensen fra «Kongens nei» er også verd å seSinking of Blücher - The Battle of Drobak Sound (Norway) Animated
Heh, gikk på den samme smellen da jeg brygget «Admiral Grotnæss» på søndag. Hadde en S-04 gjærkake, som var tiltenkt en Birger, (men brygget isteden en Old Ale. Siktet dog på 10%, som en ‘nod’ til BE. Men oppdaget på kvelden at S-04 er oppført med 9-11%. For å være på sikre siden tynnet jeg den ned, (skulle allikevel tilsette litt eikeflis og molasse), og siktet mot 9%.Da er Verdant i 12 liter split batchen også våknet til liv. Leste etterpå at den har 10% alkohol toleranse.. Spørs hvordan det går. Kanskje det blir litt krausen fra Nottingham i den dunken.
Det er min plan også hvis/når den stopper litt for tidlig. . Står enda til vurdering å hive nedi en halvkilo Billington Melassesukker. Får ta en måling om et par dager og se hvor den er.Har en pose champagnegjær i bakgrunnen sånn just in case.
Spent på FG'en din siden du la trykk på den. Trykk er jo det gjær ikke liker.Har ikke økt på med mer krausen i dag etter at jeg satt trykk på tanken. Litt skepsis på gjærmengden, men får se hva det blir til. En ny erfaring.
Det var jeg også, men, er jo allerede på beregnet FG. :OSpent på FG'en din siden du la trykk på den. Trykk er jo det gjær ikke liker.
Hva er den?Det var jeg også, men, er jo allerede på beregnet FG. :O
Beregnet 1.029, målte 1.028 etter jobb i dag.Hva er den?
Fra 118 er jo det veldig godt arbeidBeregnet 1.029, målte 1.028 etter jobb i dag.
Enten hadde jeg da målefeil på både preboil SG og OG for det stemte overens med avkok, eller så har ikke det trykket jeg satt på 12 timer etter pitch da det stormgjæra så mye å bety (ingenting). Ølet er 73% utgjæret nå.men hva kunne den vært uten trykk..
wlp007 ser ut til å ha jobba jamt og trutt her på 18 -19 C, flytta den til et litt varmere rum i dag
Riktig OG var 1.110. Var nok feil på målingen min under WP.Fra 118 er jo det veldig godt arbeid