Birger Eriksen-dagen

Husker ikke om du brukte original-oppkriften eller ei, men fortsatt godt arbeid av gjæren. Mine har alltid landet på 1.032-1.034 ish
Nottingham er undervurdert den. Nede på 14-15 lager den fine reine øl. Kjørte på 17 denne og den gikk jo som en kveik... Tydelig noe som fungerte veldig bra å kjøre en lett ale med helt rein klar vørter før dette brygget og repitche hele kaka.

Bortimot originalt, men en lett blanding av produsenter. Og endringene fra originalt var; Spesial N, Whisky, Chocolate Rye og Pale Chocolate i stedet for Chocolate, Special B, Crystal 150 og Carafa.
 
Spent på hvor langt notty gjærer på min. Starta på 1.105. I dag la jeg på et par liter vørter på omlag 1.060, 400g honning, 750g demera og 400g muscovado som jeg hadde liggende. Det blir vel omlag 1.130+ på de 20L+ jeg starta med. Håper på ikke for søtt og FG ca 1.030 og 15+%. Går det blir det eikechips etterpå.
 
Nottingham var sulten, stakkars små. 100 poeng på 3 dager! Nå ser det ut til ha alle har forspist seg. Nesten ingen som orker å puste ut lenger.
Ja Nottingham var et BEIST her også! Har kobla blowoffslange i spundventilen som har vært helt åpen siden krausen begynte å legge seg så vidt. Putra friskt når ølet gassa ut, men nå er det bare så vidt noe aktivitet. Skal få stå til helga før jeg vurderer omstikk. 12-literen får seg en halvkilo Melassesukker og EC1118 i kveld.
 
Min er på 1039 nå. I fra 1115.
3 pk US-05 og en pakke engelsk ett eller annet. Husker ikke i farta og er for lat til å gå ned i kjelleren for å sjekke
Beersmith sier 10.4 %.
Tror ikke den går lenger ned.
Litt sent å tilsette amylase nå regner jeg med.
Den smaker godt ,men tjukk som olje.
 
På tide å få tattt en sg sample og overført til eikechips
007 imponerer, ned til 1.022 fra 1.101 og 11,5%. Klar og ren i smaken også. Bedre enn vørterprøva
Kunne sikkert flasket allerede, men nå blir det eik et par måneder
 

Vedlegg

  • DSC08055.jpg
    DSC08055.jpg
    1,4 MB · Sett: 26
  • DSC08054.jpg
    DSC08054.jpg
    1 MB · Sett: 26
Sist redigert:
Jeg har bestilt saison blend fra bootleg biology da min ser ut til å ha stoppet på 1039 fra 1115.
Er kanskje ikke så ille det, men jeg synes den er for tjukk.
Prøvde saison blend på den første Birgeren jeg laget. Bare på 4 liter desverre da ølet gikk fra litt skarpt til nydelig på 3-4 mnd og noen poeng ned.
Nå prøver jeg på hele dunken og krysser fingrene for at saisongjæren drar den ned noen poeng og lager et godt øl .
 
Den vekta di. Veier den underveis i tappinga? Mine forsøk med digitale vekter er at de stopper å veie fordi vektøkningen ikke er rask nok. Da er de plutselig fornøyd med 4,26kg og 1 dl i fatet...
Fyller ganske raskt med 10mm ball locks. Går det seint så slokner denne vekta også. Da løfter jeg av fatet og nuller vekta så veit jeg at 19 literen er 23,2 kg full, og 20 literen 24,3 kg full. Vanligvis har jeg til overs i gjæringsdunken og fyller da opp gjennom gassporten, så tapper jeg av 2-3 desiliter etterpå. Her ble det 35 liter, så ville jeg ha 17,5 liter i hvert fat.
 
Fyller ganske raskt med 10mm ball locks. Går det seint så slokner denne vekta også. Da løfter jeg av fatet og nuller vekta så veit jeg at 19 literen er 23,2 kg full, og 20 literen 24,3 kg full. Vanligvis har jeg til overs i gjæringsdunken og fyller da opp gjennom gassporten, så tapper jeg av 2-3 desiliter etterpå. Her ble det 35 liter, så ville jeg ha 17,5 liter i hvert fat.
Kjøpt på Brewshop? Lenge siden?

Jeg har i såfall samme vekt, men jeg fikk med strømkabel, måtte ordne med adapter selv, noe man enda må, men nå selger brewshop adapter til 29,-. Når den er tilkoblet strøm skrur den seg ikke av :)
 
Fra tid til annen er det en kar som har dukket opp på forumet her og spurt om å få kjøpe Birger Eriksen-øl, og som av naturlige årsaker har blitt avvist.

Nå har jeg mailet med ham, og egentlig er det mest etiketter (og eventuelt kapsler) han er ute etter. Han jobber som omviser på Oscarsborg, og vil gjerne kunne gi kommandanten og hans medarbeidere en flott flaske med øl som hyller Birger Eriksen.

I hjemmebryggerens delingsånd er vel dette noe vi kan hjelpe til med, tenker jeg.

Er det noen som har et flott etikettdesign som kan være villig til å dele en slik fil, slik at han kan skrive det ut selv? Det bør vel helst være en nedstrippet versjon, dvs. uten ABV, personlige detaljer, etc., men med bilde av Birger Eriksen og gjerne den historiske beskrivelsen.

Er det noen som tar utfordringen? :)
 
Fra tid til annen er det en kar som har dukket opp på forumet her og spurt om å få kjøpe Birger Eriksen-øl, og som av naturlige årsaker har blitt avvist.

Nå har jeg mailet med ham, og egentlig er det mest etiketter (og eventuelt kapsler) han er ute etter. Han jobber som omviser på Oscarsborg, og vil gjerne kunne gi kommandanten og hans medarbeidere en flott flaske med øl som hyller Birger Eriksen.

I hjemmebryggerens delingsånd er vel dette noe vi kan hjelpe til med, tenker jeg.

Er det noen som har et flott etikettdesign som kan være villig til å dele en slik fil, slik at han kan skrive det ut selv? Det bør vel helst være en nedstrippet versjon, dvs. uten ABV, personlige detaljer, etc., men med bilde av Birger Eriksen og gjerne den historiske beskrivelsen.

Er det noen som tar utfordringen? :)
Fikk en mail fra ham i dag angående å kjøpe flasker . Det er er vel innafor å forære et par flasker tenker jeg. Jeg har desverre bare 12 flasker så jeg kan bare avse 4-5 flasker.
Noen som har et større lager og kan avse flere ?
 
Fikk en mail fra ham i dag angående å kjøpe flasker . Det er er vel innafor å forære et par flasker tenker jeg. Jeg har desverre bare 12 flasker så jeg kan bare avse 4-5 flasker.
Noen som har et større lager og kan avse flere ?
Folk må jo gjerne gjøre hva de vil med ølet sitt, men jeg kjenner at jeg har begrensa tålmodighet med folk som ikke klarer å ta så mange tydelige beskjeder om lovverket som han har fått.
 
Tilbake
Topp