Birger Eriksen-dagen

Landa på 21l, 1.066, (enkel mesk, sparge), så må koke bort 33%. Np, ser fotball nå ;)
Edit: ironisk nok; jeg mekker samtidig en oksekjake rød thai karri, med kjøttet i trykkoker’n, Da må kokekraften også må reduseres. Så Sonic Reduced gikk på kjøkkenhøytaler’n. :p
 
Sist redigert:
To kanoner avfyrt (dobbelmesking), og torpedoer i vannet - bruker Eitrheim kveik i år. Oppdrag utført på rett over 8 timer, fra første anslag, til siste vask ble gjort.
I fjor brygget jeg Dark Horizon, men det føltes feil. Så i år er jeg tilbake på den smale sti, og gleder meg til å nyte resultatet. Er nesten tom for 2021, og trenger påfyll.
 
Puh !
Ferdig. Bare å tilsette 3 pk. US-05.
Lurer på å tilsette ultraferm for bedre utgjæring, men det er kanskje en dårlig ide ?
Redd for at fg blir for lav .
Noen som har prøvd ultraferm ?
OG ble rundt 1116
Måtte blande ut vørter med vann 50/50
IMG20230409194020-picsay.jpg
 
Jeg tenker å tilsette ultraferm. Da skal det gjære helt ut om gjæren tåler alkoholen som dannes. Jeg tenker å tilsette ec-1118 gjær når hovedgjæren tar kvelden, og så forer jeg med sukker til ec-1118 legger på røret. Da kan jeg forsiktig søte opp resultatet. Dark Horizon og Nordic Noir fra Nøgne Ø ideen altså. Kommer nok til å ende på portvinsstyrke tenker jeg. Det blir et øl med lang tidshorisont.
 
Jeg tenker å tilsette ultraferm. Da skal det gjære helt ut om gjæren tåler alkoholen som dannes. Jeg tenker å tilsette ec-1118 gjær når hovedgjæren tar kvelden, og så forer jeg med sukker til ec-1118 legger på røret. Da kan jeg forsiktig søte opp resultatet. Dark Horizon og Nordic Noir fra Nøgne Ø ideen altså. Kommer nok til å ende på portvinsstyrke tenker jeg. Det blir et øl med lang tidshorisont.
Blir sikkert bra.
Men jeg reiser bort på jobb om 2 uker så jeg får ikke tid til å følge opp det der med sukkeret .
Kanskje best å la US-05 ta jobben med å lage et godt øl. Så beersmith estimerer fg på 1044. Men den forrige Birger gikk 10 poeng under estimatet til BS.
Får satse på at den gjør det nå også .
 
Vet ikke hva som skar seg i dag, men det ble motgang stort sett hele veien. Forsøkte med no sparge, men det gikk ikke greit i år. Har gjort det tidligere, men nå ble det utfordrende. Fikk mye lavere preboil så måtte koke lenger enn vanlig. Skulle hatt 15 liter til gjæring, men ble bare 10 liter. Klarte akkurat OG1100, puh!
 
Veldig spent på utgjæringa med 007. Tror jeg meska ganske høyt, starta infusion oppunder 70 C :eek: og sank til kanskje 67
men skulle i det miste ha rikelig med sunn og frisk gjær
 
Sist redigert:
Drøy halvtime igjen av kokingen, rekker jeg å få det til gjæring før midnatt mon tro?
I hvilken tidssone? Med en halvtime kok igjen, bør du ha to timer igjen til kjøling før gjær...

Her har vi kokt det remmer, tøy og kokekar kan tåle, og begynner på kjøling. Refraktometeret sier 1.112, så da bør vi være innenfor, selv om det har tatt sin tid.
 
Satt inn spurten for tidlig, (slang oppi senhumla), uten å ha tatt SG prøve, så endte på 1.097. Men så brygget jeg da heller ikke Birger, da :rolleyes:
Btw; Admiral Grotnæss var mannen som tok seg av søsterskipet til Blücher ;) Og siden jeg brygget en Old Ale med Admiral humle …
 
I hvilken tidssone? Med en halvtime kok igjen, bør du ha to timer igjen til kjøling før gjær...

Her har vi kokt det remmer, tøy og kokekar kan tåle, og begynner på kjøling. Refraktometeret sier 1.112, så da bør vi være innenfor, selv om det har tatt sin tid.

Skal klare meg innenfor CET, kunne evt. brukt UTC dersom det hadde knepet. Endte med 22l og 1.123 OG i gjæringskaret. Det er helt i henhold til oppskriften. Men hadde dårligere effektivitet enn forventet så for å komme i mål måtte jeg skylle med et par ekstra liter vann og koke lengre. Nå er oksygen tilsatt og skal klare å få tilsatt gjær og satt den til gjæring før midnatt.

Så gjenstår bare rydding og vasking :rolleyes:
 
Tilbake
Topp