Birger Eriksen-dagen

Hvilket sluttvolum etter kok sikter du på, med hvilken OG?
Tenkte på 14 liter med OG på 1100.
Så det blir ikke mye skyllevann.
Får ta ting på sparket. Skylle mer eventuelt og koke lengre. Snart 2 timer mesking og sg 1060.
 
Da er man i gang. Dæven så tykk mesken blir med sånne volum med malt. Det ser ihvertfall bra ut så langt. Tilsynelatende forsvinner det meste fra sirkuleringen i overflow på GF, men etter fargen å dømme siger det en del gjennom maltet også.

20190409-birger-mesk02.jpg 20190409-birger-mesk01.jpg

Humle er målt opp. Mulig Birger ville rynket på nesen over de fargeglade beholderne, men på den annen side var han en mann som brukte det han hadde så langt det lot seg gjøre.

20190409_birger-humle01.jpg

Nå er det bare å la flerstegsmesken gå en stund. :)
 
Da er man i gang. Dæven så tykk mesken blir med sånne volum med malt. Det ser ihvertfall bra ut så langt. Tilsynelatende forsvinner det meste fra sirkuleringen i overflow på GF, men etter fargen å dømme siger det en del gjennom maltet også.

Vis vedlegget 40209 Vis vedlegget 40210

Humle er målt opp. Mulig Birger ville rynket på nesen over de fargeglade beholderne, men på den annen side var han en mann som brukte det han hadde så langt det lot seg gjøre.

Vis vedlegget 40211

Nå er det bare å la flerstegsmesken gå en stund. :)

For et nydelig bilde, med den spiralen. Jeg tror selv jeg sliter med at humlevekta mi kanskje er gåen. Blir å måle opp minikvanta på vannjusteringsvekta. Kjører forøvrig 0 vannjusteringer igjen.
 
Du kan jo skylle noe voldsomt, og tilsette etterhvert som du får plass i kokeren, men da går du på en skikkelig lang dag. Det er mye godsaker igjen i vørteren.
 
Pokker, har et problem. Den gikk bokstavlig talt bare til 11. Eller mer nøyaktig 1.100. Refeaktometeret viser ca. 1.114, kan jeg stole på det?

76988504de08d859ab9d9ae9f829fcf7.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Lyst å gjette?

2019-04-09 17.02.57.jpg

Må nok tynne ut 50% jeg også.
19 liter postboil, OG ?
 
Hva tenker du om speise til karbonering på dette ølet @Miguel ?
Vørteren står til kjøling i gjærinskapet fra 19,5 til 15,5 grader før jeg skal oksygenere og pitche.

Jeg kan tappe av speise før jeg pitcher.
 
Hva tenker du om speise til karbonering på dette ølet @Miguel ?
Vørteren står til kjøling i gjærinskapet fra 19,5 til 15,5 grader før jeg skal oksygenere og pitche.

Jeg kan tappe av speise før jeg pitcher.

Si det, det har jeg aldri tenkt på før, men det er jo ikke mye som trengs, så esterne bør ikke bli alt for meget vil jeg tro, men det er synsing. Jeg har alltid bare fatet det, evt flasket med sukker (tror jeg, kanskje første året?)

Men hvilken gjær skal du tilsette da?

Selv ville jeg fatet, for å kunne styre karboneringsgraden. Kan være man vil bumpe hvis ølet er kokt veldig lenge, for å få frem prikkene på tunga og skummet.
 
Tilbake
Topp