Birger Eriksen-dagen

WLP007 på high crausen må jo det bli.
Vet ikke, men valg for karboneringsgjær må jo gjøres uansett om det er sukker eller speise.
Ikke om det karboneres på fat da...

Hey! @Finn Berger Du er jo sånn speise spesialist. ;) Hva mener du? :)

Jeg editerte innlegget mitt over ang mitt forslag og argument for fat, hvis du svarte før jeg fikk editert.
 
Jeg editerte innlegget mitt over ang mitt forslag og argument for fat, hvis du svarte før jeg fikk editert.
Ja, jeg svarte for du gjorde edit. Jeg er nok enig.
Da er det 18 liter i gjæringskaret, 1 liter svinn i kokekjelen (ja, jeg ble grådig og tok med mye i år også).
 
Men vil egentlig tro at speise og fat vil gi tilnærmet kliss likt øl egentlig. Sukker og kanskje iom at OG'en er så høy som den er og ølet er veldig mørkt.
 
Men vil egentlig tro at speise og fat vil gi tilnærmet kliss likt øl egentlig. Sukker og kanskje iom at OG'en er så høy som den er og ølet er veldig mørkt.
Jo, men det er jo enklere med fat.
Og tanken på å kunne ha Birger Eriksen på tapp, eller å ta med på en PF blir for fristende.
Det blir fat. 2 stk 9 litere sånn ca
 
Ja mye enklere. Jeg får bare sørge for at jeg ikke drikker opp årets ila to uker som i fjor. Det ølet ble knallbra. Får gjemme det bort med litt mer vilje i år. Det som tok medalje i fjor stod ca 9 mnd i krypkjelleren etter at det var karbonert, og så fikk det en justerings-dose med co2 før innsending.
 
Ja mye enklere. Jeg får bare sørge for at jeg ikke drikker opp årets ila to uker som i fjor. Det ølet ble knallbra. Får gjemme det bort med litt mer vilje i år. Det som tok medalje i fjor stod ca 9 mnd i krypkjelleren etter at det var karbonert, og så fikk det en justerings-dose med co2 før innsending.
Så det stod på fat i 9 mnd?
 
Så det stod på fat i 9 mnd?

Jeg ser at jeg roter litt når jeg tenker meg om. Dette er feil birger jeg tenker på. Det stod på flaske! ikke fat. Den versjonen jeg mener stod på flaske, i ca ni måneder. Ble fatet først, karbonert, justert karbonert etter litt lagring, og så mottrykksfylt, og så stod det på flaske i ca ni mnd i krypkjelleren og hos en venn.
 
Lyst å gjette?

Vis vedlegget 40212

Må nok tynne ut 50% jeg også.
19 liter postboil, OG ?

Det ble faktisk 1.131! (1.130 på 24 grader)

Jeg har blandet ut 50/50 vann/vørter 2 ganger. Og får samme resultat begge ganger.
(Jeg tilsatte en del desilitere underveis mens jeg kokte som jeg samlet opp fra avrenning fra mesken, så volum/preboil SG stemmer overens med OG 1.131)

2019-04-09 17.44.02.jpg
 
Det ble faktisk 1.131! (1.130 på 24 grader)

Jeg har blandet ut 50/50 vann/vørter 2 ganger. Og får samme resultat begge ganger.
(Jeg tilsatte en del desilitere underveis mens jeg kokte som jeg samlet opp fra avrenning fra mesken, så volum/preboil SG stemmer overens med OG 1.131)

Vis vedlegget 40213

Herregud, det er jo helt sinnsykt. Selv har jeg akkurat mesket inn nå. Føler litt frykt iom at det er første gangen på flere år det ikke er jeg selv om har veid og kvernet maltet.
 
Meska inn, men har lave sikter. Noe galt med kornet (på siktet). 62C, så får det stå en time eller to og jobbe seg opp med sakte sirkulasjon. Sikkert ferdig å meske i 9 tiden. 19,8 kilo malt, 60 liter vann.
 
Trykker til
e8f041382b41d53b6566988af44a4b21.jpg
 
Du kan jo skylle noe voldsomt, og tilsette etterhvert som du får plass i kokeren, men da går du på en skikkelig lang dag. Det er mye godsaker igjen i vørteren.
Gikk 23.5 liter med sg 1057 etter å ha skylt med 10 liter.
Kunne nesten ha halvert malt mengden og fått det samme.
Har varmet opp 11 liter til som skal kjøres gjennom.
Det blir koking med brattbergeren og en kasserolle. Blir lang dag dette.
Måtte sile vørteren før kok pga. at det flommet over maltrøret. IMG_20190409_174255077-picsay.jpg
 
1.jpg Sånn. Riktig tråd.

Da er man i gang. Resirkulerer pent og ryddig under overflaten. 64C er target. Men kjenner jeg er rusten nå. Har helt glemt hva offsetene i EZBoilen er på de forskjellige malt-størrelsene jeg bruker, og så har jeg glemt å skru på hermsen, syntes det var rart at jeg droppet til 63. Mesker 90min på 64 (var tanken iallefall), og så hiver jeg oppi to kilo med pale til for å bumpe enzymene i 60 minutter til.
 
1.072 etter 60 min mesk. Perfekt enn så lenge. Det er før to kg pale går inn. Med den mengden som er i nå så er forventet preboil 1.076, de poengene hadde jeg fått ved å steppe opp til utmesk-temperatur.
 
Tilbake
Topp