Birger Eriksen-dagen

Jeg har vasket alt bryggeutstyret. Bare litt rydding igjen, som jeg kan ta imorgen.
Ble en lang bryggedag dette, men heldigvis var det finfint vær i dag (brygger i et skur ute i hagen).

Jeg har en liter motorolje (vørter) stående i kjøleskapet nå.
Tenker jeg skal bake et brød med mask og motorolje i morgen. Kan blir bra det.
 
Joda, vi diskuterte om det var fusel i den. Uskyldsren som jeg er som aldri har smakt hjemmebrent var jeg usikker på hvordan fusel smaker.
Etter å ha smakt fusel på dommerkurs er jeg helt enig med @Finn Berger at har du smakt Grappa så vet man hvordan fusel smaker.
Og med det i bakspeilet er jeg nokså sikker på at unotene i B.E. fra i fjor ikke er fusel, men heller noe annet grums.

Etylacetat? Jeg har akkurat helt ut en weissbier med rikelig av begge deler, og de er like, men ikke det samme.
 
Jeg har vasket alt bryggeutstyret. Bare litt rydding igjen, som jeg kan ta imorgen.
Ble en lang bryggedag dette, men heldigvis var det finfint vær i dag (brygger i et skur ute i hagen).

Jeg har en liter motorolje (vørter) stående i kjøleskapet nå.
Tenker jeg skal bake et brød med mask og motorolje i morgen. Kan blir bra det.

Artig prosjekt. Her i huset er det Marit som står ffor brødbakinga - det er det det goe grunner for! - men jeg har prøvd å få henne med på noe sånt. Vil gjerne ha en rapport.
 
Jeg ligger på 1068 etter 2 timers kok.
Skyllet i overkant.
Beersmith sier jeg er ferdig litt før ett med kokingen.

Jeg vet ikke hvor jeg ligger, refraktometeret gir meg rare målinger, så venter til jeg har fått litt i kok så jeg kan vanne ut 50% og så måle med hydrometer. Men jeg tror jeg ligger rundt 1.100.
 
Refraktometeret mitt stemmer ikke.
Jeg stoler ikke på det, derfor er det ubrukelig.

Noen som vil ha?
 
Refraktometeret mitt stemmer ikke.
Jeg stoler ikke på det, derfor er det ubrukelig.

Noen som vil ha?

Det stemmer nok på andre grister med lavere OG, det gjør iallefall mitt. Dønn stabilt på "vanlige" øl opp mot hydrometer, men her kommer det til kort.
 
Må få meg autosparge og pid, samt bryter på pumpen. To timer på de lave 60 (kanskje), halvtime på rundt 70 med sirkulasjon, selvsagt med søl. 20L 1056 med 9kg malt.

HATER å lage vørter, hadde noen hatt en butikk, hadde jeg kjøpt på bestilling. Ofrer masse tid, hating og banning og unøyaktigheter hele dagen.

300g DME (resten), og mesking av 2kg MO ekstra.
267d847d373e20120d48b0a8184c9dd7.jpg
 
Det stemmer nok på andre grister med lavere OG, det gjør iallefall mitt. Dønn stabilt på "vanlige" øl opp mot hydrometer, men her kommer det til kort.
Mitt har misvisning på +2 på ganske lav SG, selv om det viser 0.000 for vann på 20 grader.
På høyere SG er det helt off.
 
Ferdig å skylle, 60 liter til kok. Så kommer jeg på noe når jeg ser krukkene med natron, kalk og klorid....

Men smaksjustreringene gjør du jo i koket, so not to worry:). Du gjør ikke noen store katastrofer i mesken! Om jeg ikke husker feil, så meska bryggosofene med pH på 4,5 uten at noen kjente noen forskjell;).
 
Preboil SG. 1.098 med refraktometer, utvannet 50/50. Finner ikke igjen low gravity hydrometeret mitt, søkk vekk :(. Target var 1.098 så jeg er iallefall ikke langt off om målingen var off.
 
Jeg har hat det hydrometeret i iallefall fem år, vokter det som en unge, men nå er det borte. Mistenker at dama har "ryddet" igjen.

Forsiktig! Jeg mistenkte Marit for å ha lagt halvannen meter silikonslange på et "lurt" sted her om dagen - men så fant jeg den heldigvis igjen på bunnen av karet med desinfeksjonsvæske før jeg rakk å gå ut med anklagene:p.
 
Tilbake
Topp