LarsUlv
Norbrygg-medlem
Hvilket Google-ark?
link i post #1
Hvilket Google-ark?
Med ferdig bryggedag klokka halv to venta jeg littegrann med dokumentasjon. Skare/Lida kveik mixen er stått opp noen timer før meg høres det ut som. Grovkalibrede og taktfaste klukk fra gjærlåsen nå sju timer etter pitch.Det er bare fire på google-arket. Ble det ikke flere iår?
Usj. OG på 1.110 ?! Jeg trodde det var ABV på over 10% som var kriteriet...link i post #1
Det er det. 10% / 1.100, EBC og IBU på >100.Usj. OG på 1.110 ?! Jeg trodde det var ABV på over 10% som var kriteriet...
Vel jeg sirkulerer gjennom motstrømskjøler tilbake i kokekjelen. I går tok det 17min ned til 17 grader. Deretter lar jeg det stå en times tid før jeg overfører til gjæringskaret.Med motstrømskjøler har du ikke så mye valg. Da kjøler du på veg til gjæringskaret.
Når man kjøler helt (tilnærmet) ned til pitch temperatur i kokekjelen kan man la trub og humlegrums bunnfelle før man overfører til gjæringskaret.
Så er det diskusjon om det er bra eller mindre bra å ha med av alt trub over til gjæringskaret.
Bunnhøster man gjær så får man en renere gjærkake dersom det overføres så lite trub til gjæringskaret.
Vel jeg sirkulerer gjennom motstrømskjøler tilbake i kokekjelen. I går tok det 17min ned til 17 grader. Deretter lar jeg det stå en times tid før jeg overfører til gjæringskaret.
Det er det. 10% / 1.100, EBC og IBU på >100.
Med Grainfather (som jeg bruker) og humlefilter, så filtreres det på to steder allerede i bryggeren. Når jeg i tillegg bruker en kjøkkensil når jeg tapper i gjæringskaret, så blir det fint lite igjen.Med motstrømskjøler har du ikke så mye valg. Da kjøler du på veg til gjæringskaret.
Når man kjøler helt (tilnærmet) ned til pitch temperatur i kokekjelen kan man la trub og humlegrums bunnfelle før man overfører til gjæringskaret.
Så er det diskusjon om det er bra eller mindre bra å ha med av alt trub over til gjæringskaret.
Bunnhøster man gjær så får man en renere gjærkake dersom det overføres så lite trub til gjæringskaret.
Oppdatert.Det er bare fire på google-arket. Ble det ikke flere iår?
14 liter 1086 på 11 kg malt. Hva blir det, 30% utbytte? Nok en jævlig bryggedag.
Skal kjøpe et glass molasses, da blir estimert OG 1100, akkurat ihht til krav.
Forøvrig 40g Magnum på 60, og 50g Fuggles på 30. Super Irish moss. 90 sek O2.
Det er bare fire på google-arket. Ble det ikke flere iår?
Vi får sette opp et sambrygg i BW-bryggeriet neste år.
Jeg brygger i kveld!Det er bare fire på google-arket. Ble det ikke flere iår?
Litt sukker fra @bjartenataas må til.
Ja, men den lå som en graut i bunnen av kjelen, så tror ikke så mye er med. Smakte på den, og reagerte ikke på ingefær da... Kanskje jeg er immunEr det Taiada-varianten? Hvis du får en snert med ingefær, vet du hvor den kommer fra.
@bjartenataas 10% svartmalt?