...og så gikk det åt skogen med rekrutten som så kjekt meldte seg til førstegangstjeneste. Denne postingen kunne vært i tabbetråden, men den hører vel hjemme her som en rapport fra fronten.
Planen var å meske ca 8,3kg malt på Grainfather med no-sparge. Jeg baserte oppskriften på kun 60% meskeeffektivitet, siden jeg skulle kjøre no-sparge, og det skulle gitt ca 13 liter postboil med OG på 1.119. Alle oppskriftskalkulatorer for Grainfather fortalte at 23,5 liters meskevann skulle fungere. Det skulle da gi 17 liter vørter preboil. Meskeskjemaet var på totalt 120 minutter inkl. innmesk og utmesk, og alt var timet og tilrettelagt for at jeg skulle rekke dette i løpet av kvelden. Helt etter planen skulle dette ikke gå.
Etter at mesking var over, hevet jeg maltrøret, lot vørteren sige langsom ut av røret og ned i kokekjelen under.
Jeg rørte også litt rundt for å gi utløp for evt. stuck mash. Når alt virket "tørt", så løftet jeg bort maltrøret og plasserte det i eget kar for å samle opp de aller siste restene. Allerede hadde det gått ganske lang tid, og da jeg kikket ned i kokekaret så jeg noe rart... Det var kun 14 liter der! 3 liter manglet. Den første tanken var at det var mye som fortsatt skulle renne fra maltrøret, men det så ikke slik ut. Panikken begynte å bre seg. Så kom tabbetanken: "
Det meste fra mesken er sikkert trukket ut, det er bare å tilsette vann."
Jeg regnet med at jeg kanskje kunne få ca 1 liter til fra maltrøret og tilsatte så to liter kokende vann til kokekjelen (14 + 2 + 1 = de ønskede 17 liter). Først nå når jeg hadde 16 liter klar til kok fikk jeg åndsnærværelse til å ta en SG. Husker ikke tallet nå, men det var selvsagt ALT for lavt. Sukkeret jeg trengte var selvsagt fortsatt i maltrøret. Jeg begynte febrilsk å regne på koketider (3 liter avkok i timen på GF), og nå fant jeg selvsagt riktig strategi, nemlig å forsøke å få ut mest mulig ved å gi opp no-sparge og rett og slett skylle maltrøret med mer skyllevann for å få ut mer godsaker. Dette gikk ganske greit, men jeg kunne dessverre ikke koste på meg mer enn 3 liter til (totalt 19 liter) og jeg skulle rekke å koke det ned til 13 liter igjen. Hadde jeg IKKE tilsatt kokende vann i kjelen, kunne jeg ha skylt ut fem liter vørter istedenfor to liter vann og tre liter vørter.
Resultatet ble smertelig klart etter at kok var gjennomført. Jeg hadde oppnådd verdens dårligste meskeeffektivitet på kun 50%. OG ble 1.099.
Nå sitter jeg og skal vaske utstyret og setter min lit til en bataljon fra Voss som skal gjøre om sukkerarter til ABV. Dersom de klarer en utgjæring på 76% eller bedre (FG ned til 1.023 eller lavere), så holder det til BE-standarden. Dessverre er det alt for tidlig å si noe om det går.
Hva har gjort dette (mulige årsaker):
* tilsetting av vann til kok istedenfor å skylle malt til vørter (dårlig beslutning)
* gammel malt (nesten et år gammel)
* lite tid til koking (jeg kunne trukket ut mer vørter og kokt bort mer vann med mer tid)
Hva har jeg lært:
* Aldri, aldri, aldri tilsette kokende vann til vørter for å få opp volum når målet er høy OG.
* Det er alltid mulig å ombestemme seg om man har tenkt no-sparge hvis man får litt lite vørter.
Satser på mer innsiktsfulle beslutninger til neste år.
Fargen er det ihvertfall ikke noe å si på. (Her er en skvett i bunnen av hydrometerrøret)