Birger Eriksen-dagen

link i post #1
Usj. OG på 1.110 ?! Jeg trodde det var ABV på over 10% som var kriteriet...

Oh well. Har rapportert mitt brygg, så får vi se om det blir en Birger eller ikke. Litt lav OG som kunne vært hevet med sukker, men har ikke lyst på noe sukkerbidrag i denne, selv om det ville reddet ABV. Smaken er tross alt viktig også, så får jeg heller finne på et kreativt navn om jeg ikke når 10%.
 
Sist redigert:
Med motstrømskjøler har du ikke så mye valg. Da kjøler du på veg til gjæringskaret.
Når man kjøler helt (tilnærmet) ned til pitch temperatur i kokekjelen kan man la trub og humlegrums bunnfelle før man overfører til gjæringskaret.
Så er det diskusjon om det er bra eller mindre bra å ha med av alt trub over til gjæringskaret.

Bunnhøster man gjær så får man en renere gjærkake dersom det overføres så lite trub til gjæringskaret.
Vel jeg sirkulerer gjennom motstrømskjøler tilbake i kokekjelen. I går tok det 17min ned til 17 grader. Deretter lar jeg det stå en times tid før jeg overfører til gjæringskaret.


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Vel jeg sirkulerer gjennom motstrømskjøler tilbake i kokekjelen. I går tok det 17min ned til 17 grader. Deretter lar jeg det stå en times tid før jeg overfører til gjæringskaret.

Selvfølgelig. Kortslutning fra min side.
Det går selvfølgelig helt greit å gjøre slik du har gjort.


edit: jeg brukte 16 minutter for å kjøle ned til 20 grader med spiralkjøler.
Sirkulerte med pumpe for å få whirlpool/bevegelse i vørteren mens jeg kjølte.
 
Med motstrømskjøler har du ikke så mye valg. Da kjøler du på veg til gjæringskaret.
Når man kjøler helt (tilnærmet) ned til pitch temperatur i kokekjelen kan man la trub og humlegrums bunnfelle før man overfører til gjæringskaret.
Så er det diskusjon om det er bra eller mindre bra å ha med av alt trub over til gjæringskaret.

Bunnhøster man gjær så får man en renere gjærkake dersom det overføres så lite trub til gjæringskaret.
Med Grainfather (som jeg bruker) og humlefilter, så filtreres det på to steder allerede i bryggeren. Når jeg i tillegg bruker en kjøkkensil når jeg tapper i gjæringskaret, så blir det fint lite igjen.

Jeg bunnhøster neppe Birger Eriksen uansett (de soldatene er veteraner etter jobben de har gjort), så for meg er ikke bunnhøsting relevant her. Jeg har likevel bunnhøstet mange av de andre bryggene mine og så lenge jeg ikke har tilsetninger i gjæringskaret (f.eks. tørrhumling), så blir gjæren temmelig ren. Har forsøkt å vaske gjæren, men det er lite grums å spore, så det har jeg sluttet med. Velger heller hvilke brygg jeg vil høste fra (en bunnhøsting holder til mange fremtidige brygg når jeg fryser ned gjæren).
 
Sist redigert:
14 liter 1086 på 11 kg malt. Hva blir det, 30% utbytte? Nok en jævlig bryggedag.

Skal kjøpe et glass molasses, da blir estimert OG 1100, akkurat ihht til krav.

Forøvrig 40g Magnum på 60, og 50g Fuggles på 30. Super Irish moss. 90 sek O2.

Vi får sette opp et sambrygg i BW-bryggeriet neste år.
 
Litt sukker fra @bjartenataas må til.
e35fdbd3b8adba1bfdc5a59d8c01b835.jpg

Er det Taiada-varianten? Hvis du får en snert med ingefær, vet du hvor den kommer fra.
 

Ja, kaldtrukket. Kunne egentlig brukt mindre, for den har en heftig evne til å sette farge.

Det er en oppskalert 1890 Truman Export stout fra Ron Pattinson’s Shu Up About Barclay Perkins. Det er også Kinn Bresjnev, men de har kun 70 IBU. Dvs, oppskriften har ikke kaldtrekking av malt, men syns den er litt askebeger når den er fersk.
 
Ang. temperatur så pitchet jeg på ca 20 grader, og flyttet inn i skap på 37 grader. Luftoppvarming av vørteren burde gi sakte nok start opp til 37 grader og så tipper jeg at Voss-kveiken driver tempen opp til rundt 39-40 grader i bøtta. Burde være utgjæret på 3-4 dager. ;)

Satser på flasking etter en uke, ellers må den vente til over påske, og da blir det fort nesten tre uker i gjæringsbøtta, og det vet jeg ikke om jeg tør med kveiken.
 
Tilbake
Topp