LarsUlv
Norbrygg-medlem
Grovkalibret blowoff er nok å anbefale.Jeg havner på rett under 40 liter på et Speidel 60l-kar. Spørs om ikke det blir årrntli blåwåff altså
Eller gjære lavt til å begynne med. Det ser ut for å virke hos meg.
Grovkalibret blowoff er nok å anbefale.Jeg havner på rett under 40 liter på et Speidel 60l-kar. Spørs om ikke det blir årrntli blåwåff altså
Hahahaha! Jaja... Birger hissig og bestemt. Visst fanden skal der brukes blowoff.Fint å aldri lære. Håper dette går bra.
Haha, omtrent samtlige sliter med for lite headspace ^^,
Jeg har holdt temperaturen i sjakk på 16 grader og det er jeg glad for, ellers hadde jeg nok hatt vaskejobb jeg også.Har temperatur rast i taket under gjæringa eller har dere greid å holde en kostant temperatur?
Med 12-13 liter headspace holder jeg meg flytende fremdeles...
Vis vedlegget 40231
Men det er ikke mye fribord igjen
Vis vedlegget 40230
Jeg har holdt temperaturen i sjakk på 16 grader og det er jeg glad for, ellers hadde jeg nok hatt vaskejobb jeg også.
Får vel ta å høste inn litt krausen og vaske gjærlåsen.
Da har det blitt bakt her i husetArtig prosjekt. Her i huset er det Marit som står ffor brødbakinga - det er det det goe grunner for! - men jeg har prøvd å få henne med på noe sånt. Vil gjerne ha en rapport.
Da har det blitt bakt her i huset
Både mors vanlige hjemmebakte brød og fars Birger'n Brø
Oppskrift:
1 liter mask
0,7 liter Birger Eriksen vørter (varmet opp fordi den hadde stått i kjøleskap natten over)
1 spiseskje salt
Hvetemel til passelig konsistens
En skvett melk for å kjøle ned deigen til rett pitchetemperatur
1 pose Iduns blå tørrgjær
Stekt på 210 grader i 75 minutter med et bakepapirark på toppen siste 15 minutter
Vis vedlegget 40234
Vis vedlegget 40235
Det smaker ganske så fortreffelig, men en del søtere enn vanlig matpakkebrød
Er ikke tvil om at det skal brygges egen vørter til julens vørterbrød, blir ikke noe Ringnes Vørteøl i år
Vis vedlegget 40236
Pitchet på 30C, gikk opp til 34C i løpet av natta. Holder den der, tenker jeg.Har temperatur rast i taket under gjæringa eller har dere greid å holde en kostant temperatur?
Du brukte ikke kveik som brødgjær, altså?Da har det blitt bakt her i huset
Både mors vanlige hjemmebakte brød og fars Birger'n Brø
Oppskrift:
1 liter mask
0,7 liter Birger Eriksen vørter (varmet opp fordi den hadde stått i kjøleskap natten over)
1 spiseskje salt
Hvetemel til passelig konsistens
En skvett melk for å kjøle ned deigen til rett pitchetemperatur
1 pose Iduns blå tørrgjær
Stekt på 210 grader i 75 minutter med et bakepapirark på toppen siste 15 minutter
Vis vedlegget 40234
Vis vedlegget 40235
Det smaker ganske så fortreffelig, men en del søtere enn vanlig matpakkebrød
Er ikke tvil om at det skal brygges egen vørter til julens vørterbrød, blir ikke noe Ringnes Vørteøl i år
Vis vedlegget 40236
Nei, orket ikke.Du brukte ikke kveik som brødgjær, altså?
Dunken står i et rom i kjelleren foreløpig. Det holder 16 grader og dunken ligger på 17 grader.Har temperatur rast i taket under gjæringa eller har dere greid å holde en kostant temperatur?
Den prøver seg men BrewPi holder den i tøylene.Har temperatur rast i taket under gjæringa eller har dere greid å holde en kostant temperatur?
Jammen, du hadde jo allerede tatt av mye krauzen...Nei, orket ikke.
Da er det greit å ha en pakke tørrgjær i bakhånd