Birger Eriksen-dagen

Alt vel. Satte opp tempen litt.
fced2334b9e642f2519495d07e1c3e52.jpg
http://cloud.tapatalk.com/s/5cae57f9119a5/received_593037534495699.mp4

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Satte min på 16 grader, men siden jeg var trøtt på slutten (01:30), isolerte jeg karet... noe jeg aldri gjør i kjøleskap. Når bøtte-temp steg, hadde den et isolert lag mot ambient temp i kjøleskapet, og raste opp til 22 grader. Derav problemet.
Har også et stort serveringsfat jeg alltid setter under bøtta når jeg brygger med Belgisk gjær... og den glemte jeg også. Den hadde da hindret at det rant gjennom hele skapet og ut på gulvet.
To feil som straffet seg :-/
https://forum.norbrygg.no/threads/brew-hacks.33737/page-3#post-370770 (se post #57)
 
Sist redigert:
Tror ikke jeg klarer å fylle opp fatet en gang, ser bare lite ut i bøtta. Mistet det som så ut som en hektoliter øl da jeg skulle tappe, droppet å ta med det som stod i slangene siden det stod natten over (sikker 0 betydning). Gikk for 72t opp til 19c i år etter en revudering fordi jeg var møkk lei at jeg ALLE gangene har måttet tørke dritten til Birger alle andre gangene, men det hadde jeg da altså ikke trengt pga svinnet denne gang.
 
Og så glemte jeg å ha oppi Servomyces. Rusten ja. Får se hvis det blir noe forskjell ifht før mtp gjæringen.
 
Min Birger har nå gjæret ned fra 1.131 til ca 1.080 og er dermed allerde på 8,2% ABV.
Utgjæringsgraden er nå 39%

2019-04-11 20.08.20.jpg

Den har nå gjæret på 16 grader i 48 timer og aktiviteten har roet seg littegrann ned.
Jeg måtte faktisk frem med tørkekluten i dag tidlig, men det begrenset seg til litt søl oppå lokket som hadde kommet opp gjennom gjærlåsen.

Nå er spørsmålet, på tide å begynne å øke temperaturen mot 20 grader?
Og ett til, en dose med oksygen nå?

Innspill?
 
Min Birger har nå gjæret ned fra 1.131 til ca 1.080 og er dermed allerde på 8,2% ABV.
Utgjæringsgraden er nå 39%

Vis vedlegget 40250

Den har nå gjæret på 16 grader i 48 timer og aktiviteten har roet seg littegrann ned.
Jeg måtte faktisk frem med tørkekluten i dag tidlig, men det begrenset seg til litt søl oppå lokket som hadde kommet opp gjennom gjærlåsen.

Nå er spørsmålet, på tide å begynne å øke temperaturen mot 20 grader?
Og ett til, en dose med oksygen nå?

Innspill?

Siste dose oksygen rett før high krausen er min greie iallefall. Du kan øke tempen litt, 18-19 ca? men jeg ville ventet til du er på ca 1.050 før du drar den til slutt-tempen, alt etter hvilken gjær forsåvidt. Gjør deg en tjeneste og skrive ned SG-tallene, så du har track på hvor mye den har gjæret pr døgn, til senere High Gravity brygg. Mine har gått på ca 18 poeng pr døgn fritt etter hukommelsen de første dagene.
 
Den er vel på eller litt over high krausen.

WLP007

Logger jo for harde livet her jo :D
Første SG prøven etter pitch nå forsåvidt

Ja forsåvidt på. Kan være at jeg har blitt lurt av ekstra skummet rett etter ny dose 02. Men på ja. Etter er the forbidden zone for meg, men dette er kun teoretisk, aldri prøvd.
 
Tilbake
Topp