Må understreke at det kun er min erfaring med YB:SVK at den avslutter med høy FG. Når det gjelder original Gjernes-kveik, så spriker erfaringstallene for utgjæring i alle retninger, noe som vel først og fremst tyder på at gjæren alene ikke er eneste faktor som spiller inn for utgjæring. Tillegg: Det hører også med til historien at jeg ikke har fått overkarbonering i etterkant, så det er ekte FG, og ikke sånn at gjæren har tatt en "pust i bakken" for så å komme tilbake som overkarbonering eller flaskebomber.Hvis Yeast Bay Sigmunds Voss Kveik avslutter litt høyt, kunne det kanskje vært interessant å kjøre en split-batch, og hive brett i den ene halvparten etter endt gjæringen med kveiken. Hmm hmm Noen som har testet dette?
Må understreke at det kun er min erfaring med YB:SVK at den avslutter med høy FG. Når det gjelder original Gjernes-kveik, så spriker erfaringstallene for utgjæring i alle retninger, noe som vel først og fremst tyder på at gjæren alene ikke er eneste faktor som spiller inn for utgjæring.
Leste et sted at man ved å koke lenge kan få mer ugjærbart sukker. I jakten på høy OG, så hender det jo gjerne at man koker litt ekstra, men hvis det da gjør at FG blir høyere også, så er det kanskje en dårlig deal om man ift. stil jakter en bestemt ABV også? Noen lærde her inne kan sikkert mer om dette med ugjærbart sukker og koking enn meg.
Jeg er ellers glad i split batch for å teste ting, men ikke så glad i brett-øl, så her får noen andre ta utfordringen.
I fjor kokte jeg i 5 timer og ganske hardt.@LarsUlv
Av egne erfaringer så har ikke lang koketid SÅ mye å si for gjærbarheten. Noe, men hvis man har mistet f.eks 6 poeng på FG (random tall), så vil jeg mene at det er ikke alene grunn til å tenke på kokingen. Munnfylden er mye mer påvirket enn FG'en. Det kan bli to forskjellige øl, selv om FG kanskje er så lite som to poeng off hvis man bruker en gjær som ikke bare spiser småsukker, og har kokt ene versjonen noen timer lengre enn den andre.
Bytt til whiskey i låsen. Det skummer ikke vekk.Nå har min nådd temp for å putre av gårde. Ga den oksygen og servomyces for noen timer siden, og er på 18 grader. Har måttet fylle på starsan tre ganger siden kl 12. Må skifte gjærlås til en en tre-piece.
Bytt til whiskey i låsen. Det skummer ikke vekk.
Lang vei fra polet der ute i provinsene?Den flaska jeg måtte hadde måttet dratt på polet for å kjøpe hadde sikkert blitt tom før den kom i nærheten av vannlåsen.
Lang vei fra polet der ute i provinsene?
Ja, heller du i deg en flaske whisky på ti minutter er det på tide å koble inn AKAN.Neida, tar bare ti min å kjøre. Det var egentlig mer for å være litt morsom, på en eller annen måte.
Kunne jo kjøpt en sånn miniflaske på noen få cl, tyllet i meg den og ringt de.Ja, heller du i deg en flaske whisky på ti minutter er det på tide å koble inn AKAN.
AlkoholmisbrukBytt til whiskey i låsen. Det skummer ikke vekk.
Man drikker det jo etterpå, da.Alkoholmisbruk
1.032 er helt greit for dette ølet. Rundt der er ganske norm.Ser ut som at min har stoppa på 1.032. Kun ett poeng videre ned fra i går på samme tid. 67% utgjæring.. Noe lavt, hadde håpt å komme ned under 30 tallet. Har samtidig falt ned på 30.4 grader. Den får uansett stå til tirsdag-onsdag over helga.
Mitt øl har gjæret ned til 1028 og klukker forsiktig videre. Smakte såvidt på det. Fyttikatta hvor bittert
Spekulerer faktisk om jeg skal lage et par liter vørter i morgen og tilsette.
Vil bitterheten dempe seg litt med kullsyre i??
Min Birger har nå gjæret ned fra 1.131 til ca 1.080 og er dermed allerde på 8,2% ABV.
Utgjæringsgraden er nå 39%
Vis vedlegget 40250
Den har nå gjæret på 16 grader i 48 timer og aktiviteten har roet seg littegrann ned.
Jeg måtte faktisk frem med tørkekluten i dag tidlig, men det begrenset seg til litt søl oppå lokket som hadde kommet opp gjennom gjærlåsen.
Nå er spørsmålet, på tide å begynne å øke temperaturen mot 20 grader?
Og ett til, en dose med oksygen nå?
Innspill?