Birger Eriksen-dagen

Hvis Yeast Bay Sigmunds Voss Kveik avslutter litt høyt, kunne det kanskje vært interessant å kjøre en split-batch, og hive brett i den ene halvparten etter endt gjæringen med kveiken. Hmm hmm Noen som har testet dette?
 
Hvis Yeast Bay Sigmunds Voss Kveik avslutter litt høyt, kunne det kanskje vært interessant å kjøre en split-batch, og hive brett i den ene halvparten etter endt gjæringen med kveiken. Hmm hmm Noen som har testet dette?
Må understreke at det kun er min erfaring med YB:SVK at den avslutter med høy FG. Når det gjelder original Gjernes-kveik, så spriker erfaringstallene for utgjæring i alle retninger, noe som vel først og fremst tyder på at gjæren alene ikke er eneste faktor som spiller inn for utgjæring. Tillegg: Det hører også med til historien at jeg ikke har fått overkarbonering i etterkant, så det er ekte FG, og ikke sånn at gjæren har tatt en "pust i bakken" for så å komme tilbake som overkarbonering eller flaskebomber.

Leste et sted at man ved å koke lenge kan få mer ugjærbart sukker. I jakten på høy OG, så hender det jo gjerne at man koker litt ekstra, men hvis det da gjør at FG blir høyere også, så er det kanskje en dårlig deal om man ift. stil jakter en bestemt ABV også? Noen lærde her inne kan sikkert mer om dette med ugjærbart sukker og koking enn meg.

Jeg er ellers glad i split batch for å teste ting, men ikke så glad i brett-øl, så her får noen andre ta utfordringen.
 
Sist redigert:
@LarsUlv
Må understreke at det kun er min erfaring med YB:SVK at den avslutter med høy FG. Når det gjelder original Gjernes-kveik, så spriker erfaringstallene for utgjæring i alle retninger, noe som vel først og fremst tyder på at gjæren alene ikke er eneste faktor som spiller inn for utgjæring.

Leste et sted at man ved å koke lenge kan få mer ugjærbart sukker. I jakten på høy OG, så hender det jo gjerne at man koker litt ekstra, men hvis det da gjør at FG blir høyere også, så er det kanskje en dårlig deal om man ift. stil jakter en bestemt ABV også? Noen lærde her inne kan sikkert mer om dette med ugjærbart sukker og koking enn meg.

Jeg er ellers glad i split batch for å teste ting, men ikke så glad i brett-øl, så her får noen andre ta utfordringen.

Av egne erfaringer så har ikke lang koketid SÅ mye å si for gjærbarheten. Noe, men hvis man har mistet f.eks 6 poeng på FG (random tall), så vil jeg mene at det er ikke alene grunn til å tenke på kokingen. Munnfylden er mye mer påvirket enn FG'en. Det kan bli to forskjellige øl, selv om FG kanskje er så lite som to poeng off hvis man bruker en gjær som ikke bare spiser småsukker, og har kokt ene versjonen noen timer lengre enn den andre.
 
@LarsUlv


Av egne erfaringer så har ikke lang koketid SÅ mye å si for gjærbarheten. Noe, men hvis man har mistet f.eks 6 poeng på FG (random tall), så vil jeg mene at det er ikke alene grunn til å tenke på kokingen. Munnfylden er mye mer påvirket enn FG'en. Det kan bli to forskjellige øl, selv om FG kanskje er så lite som to poeng off hvis man bruker en gjær som ikke bare spiser småsukker, og har kokt ene versjonen noen timer lengre enn den andre.
I fjor kokte jeg i 5 timer og ganske hardt.
I år kokte jeg i 3 timer, litt lettere kok.

Selv om maltbasen er helt lik, tror jeg det blir vanskelig å sammenligne disse to ølene.
 
Jeg gikk fra fem timer tidligere, til 75 minutter på 9-april brygget i fjor, og det var to helt forskjellige øl. Samme OG-ish. Men kun to forsøk med samme gjær, brukte 007 tidligere, de tre siste har vært us-05.
007 har stoppet på 1.032 som regel, us-05 på 1.028, men noe av det kan også tilskrives litt lavere OG på 05 bryggene ifht 007, men 05 bryggene har hatt veldig lik OG.
 
Sist redigert:
Nå har min nådd temp for å putre av gårde. Ga den oksygen og servomyces for noen timer siden, og er på 18 grader. Har måttet fylle på starsan tre ganger siden kl 12. Må skifte gjærlås til en en tre-piece.
 
Nå har min nådd temp for å putre av gårde. Ga den oksygen og servomyces for noen timer siden, og er på 18 grader. Har måttet fylle på starsan tre ganger siden kl 12. Må skifte gjærlås til en en tre-piece.
Bytt til whiskey i låsen. Det skummer ikke vekk.
 
Wiskey funker greit det i gjærlåsen. Men er like greit den står tom til det slutter å blåse orkan nedi der, så kan man fylle på og følge med.
 
Ser ut som at min har stoppa på 1.032. Kun ett poeng videre ned fra i går på samme tid. 67% utgjæring.. Noe lavt, hadde håpt å komme ned under 30 tallet. Har samtidig falt ned på 30.4 grader. Den får uansett stå til tirsdag-onsdag over helga.
 
Ser ut som at min har stoppa på 1.032. Kun ett poeng videre ned fra i går på samme tid. 67% utgjæring.. Noe lavt, hadde håpt å komme ned under 30 tallet. Har samtidig falt ned på 30.4 grader. Den får uansett stå til tirsdag-onsdag over helga.
1.032 er helt greit for dette ølet. Rundt der er ganske norm.
 
Mitt øl har gjæret ned til 1028 og klukker forsiktig videre. Smakte såvidt på det. Fyttikatta hvor bittert
Spekulerer faktisk om jeg skal lage et par liter vørter i morgen og tilsette.
Vil bitterheten dempe seg litt med kullsyre i??
 
Mitt øl har gjæret ned til 1028 og klukker forsiktig videre. Smakte såvidt på det. Fyttikatta hvor bittert
Spekulerer faktisk om jeg skal lage et par liter vørter i morgen og tilsette.
Vil bitterheten dempe seg litt med kullsyre i??


Hvis du har holdt deg på kalkulert (minimum, har du gått langt over?) 100 IBU så ikke vær bekymret for det. Men samtidig så kan jeg ikke si at jeg har oppfattet det som spesielt bitter noen gang fra gjæring til ferdig øl. Det gir ca 0.9 BU:GU.

Kanskje du har tappet mye trub og nå kjenner nå hvordan trub+brukt humle smaker som? Har du tappet trub og du har fått det i prøven din så smaker det helt ufyselig.

100 IBU er iallefall på en måte "helt ok" for dette ølet. Det skal lagres lenge, og IBU'ene er kalkulerte, tipper hvis man hadde sendt det til lab så hadde vi alle bommet mildt sagt veldig grovt.
 
Sist redigert:
Min Birger har nå gjæret ned fra 1.131 til ca 1.080 og er dermed allerde på 8,2% ABV.
Utgjæringsgraden er nå 39%

Vis vedlegget 40250

Den har nå gjæret på 16 grader i 48 timer og aktiviteten har roet seg littegrann ned.
Jeg måtte faktisk frem med tørkekluten i dag tidlig, men det begrenset seg til litt søl oppå lokket som hadde kommet opp gjennom gjærlåsen.

Nå er spørsmålet, på tide å begynne å øke temperaturen mot 20 grader?
Og ett til, en dose med oksygen nå?

Innspill?

Ned 15-16 poeng siste døgn
Fra ca 1.080 til 1.064-ish

Totalt OG 1.131 til SG 1.064, 67 poeng på 3 døgn.
I fjor var 70 poeng unnagjort på 2 døgn. Litt mer kontrollert i år.

2019-04-12 19.49.52.jpg
 
Tilbake
Topp