Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
SG 1.033 etter 44 timer.
Gi det to døgn ville jeg sagt. 007 trenger temperatur og oksygen, hvis ikke dropper den ut. Den gjæren der spiser oksygen som bare rakkeren. Du har unnagjort den mest kritiske fasen når du har gått ned 50 poeng allerede.
I’m inHvem brygget i år? Så kan jeg oppdatere første posten i tråden.
Jeg brygget, men tror kanskje ikke mitt forsøk blir noen ekte Birger (Yeast Bay Sigmund Voss Kveik har vist seg å gi gjennomgående relativt høy FG hos meg). Ellers tror jeg regnearket i første post er godt oppdatert.Hvem brygget i år? Så kan jeg oppdatere første posten i tråden.
Jeg brygget, men tror kanskje ikke mitt forsøk blir noen ekte Birger. Ellers tror jeg regnearket i første post er godt oppdatert.
Tapper du fra fran på gjærinskaret? Eller med hevert direkte fra gjærinskaret? Eller stikker du om til flaskebøtte?Dette er kanskje et greit øl å stikke om når hovedgjæringen er gjort unna?
Det blir mye trub å gugge i dunken som sikkert ikke gjør noe galt om det er der.
Men det blir kanskje enklere å tappe på flaske når det ikke er så mye som kan virvles opp?
Bruker ikke å stikke om vanligvis, men kanskje denne gangen.
No worries. Jeg har alternativt navn på lur som hedrer samme hendelse uten å trekke inn Birger på øl med ensifret ABV.I Birgers ånd er det bedre å gjør et forsøk enn å bare være passiv - i så måte en ekte Birger
Ja jeg tapper fra kran.Tapper du fra fran på gjærinskaret? Eller med hevert direkte fra gjærinskaret? Eller stikker du om til flaskebøtte?
Om du tapper fra kran, ville jeg lagt noe under karet slik at trub legger seg i bakkant.
Du tilsetter vel sukkerlake/speise i hver flaske?
Da tror jeg det går fintJa jeg tapper fra kran.
Problemet med trub blir kanskje ikke så stort som jeg ser for meg.
Så bare for meg at det ble rensligere hvis jeg tappet om først. Dette ølet blir stående til først på Mai da jeg reiser på jobb Mandag.
Tenkte å bikke karet bakover ja.
Bruker å tilsette sukkerlake eller speise i hver flaske.
Jeg har brukt Yeast Bay Sigmunds Voss Kveik en stund nå, og har blant annet brukt den i to sesonger av juleøl. Jeg synes ikke holdbarheten på flaske er noe annerledes enn for annen gjær. Fjorårets juleøl ble brygget i april 2018, smakte nydelig allerede etter 3-4 måneder og holdt smaksbildet gjennom jula. Jeg avsluttet faktisk 9. april med en flaske av dette juleølet, og det var fortsatt godt, nesten et år etter.Det dufter himmelsk i øleskapet, og klukkingen er på vei nedover. Jeg gleder meg enormt til å prøvesmake (SG). Hvor lenge er det fornuftig å la denne stå på flaske, med tanke på at den er gjæret med Voss kveiken? Jeg har ingen erfaring med den fra tidligere. Forrige års BE ble jo bare bedre og bedre, frem til ca 10 mnd.
Hadde en belgisk juleøl som var gjæra med kveik, den var like god seks måneder etter bryggedato. Noen kveiker blir syrlige ved lagring, og endrer litt smakspreg. Det kommer nok også an på oppskrift og prosess.Det dufter himmelsk i øleskapet, og klukkingen er på vei nedover. Jeg gleder meg enormt til å prøvesmake (SG). Hvor lenge er det fornuftig å la denne stå på flaske, med tanke på at den er gjæret med Voss kveiken? Jeg har ingen erfaring med den fra tidligere. Forrige års BE ble jo bare bedre og bedre, frem til ca 10 mnd.
Hadde en belgisk juleøl som var gjæra med kveik...
Hehe nei, men en lav pitch med Lida på 35C gav meg greit med estere og litt fruktighet. Jeg kalte den Belwegian Farmhouse Strong Ale.Da var den vel ikke belgisk?