Birger Eriksen-dagen

Jeg endte på 1.114. Husker ikke helt hva jeg endte på i fjor, for jeg har tustet bort notatene for det brygget. Måtte bytte noen småting i maltblandingen, og gikk for kveik, så likt som fjoråret blir det uansett ikke.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
...og så gikk det åt skogen med rekrutten som så kjekt meldte seg til førstegangstjeneste. Denne postingen kunne vært i tabbetråden, men den hører vel hjemme her som en rapport fra fronten.

Planen var å meske ca 8,3kg malt på Grainfather med no-sparge. Jeg baserte oppskriften på kun 60% meskeeffektivitet, siden jeg skulle kjøre no-sparge, og det skulle gitt ca 13 liter postboil med OG på 1.119. Alle oppskriftskalkulatorer for Grainfather fortalte at 23,5 liters meskevann skulle fungere. Det skulle da gi 17 liter vørter preboil. Meskeskjemaet var på totalt 120 minutter inkl. innmesk og utmesk, og alt var timet og tilrettelagt for at jeg skulle rekke dette i løpet av kvelden. Helt etter planen skulle dette ikke gå.

Etter at mesking var over, hevet jeg maltrøret, lot vørteren sige langsom ut av røret og ned i kokekjelen under.
20190407_birger-nosparge.jpg
Jeg rørte også litt rundt for å gi utløp for evt. stuck mash. Når alt virket "tørt", så løftet jeg bort maltrøret og plasserte det i eget kar for å samle opp de aller siste restene. Allerede hadde det gått ganske lang tid, og da jeg kikket ned i kokekaret så jeg noe rart... Det var kun 14 liter der! 3 liter manglet. Den første tanken var at det var mye som fortsatt skulle renne fra maltrøret, men det så ikke slik ut. Panikken begynte å bre seg. Så kom tabbetanken: "Det meste fra mesken er sikkert trukket ut, det er bare å tilsette vann."
Star-Trek-Picard.jpg
Jeg regnet med at jeg kanskje kunne få ca 1 liter til fra maltrøret og tilsatte så to liter kokende vann til kokekjelen (14 + 2 + 1 = de ønskede 17 liter). Først nå når jeg hadde 16 liter klar til kok fikk jeg åndsnærværelse til å ta en SG. Husker ikke tallet nå, men det var selvsagt ALT for lavt. Sukkeret jeg trengte var selvsagt fortsatt i maltrøret. Jeg begynte febrilsk å regne på koketider (3 liter avkok i timen på GF), og nå fant jeg selvsagt riktig strategi, nemlig å forsøke å få ut mest mulig ved å gi opp no-sparge og rett og slett skylle maltrøret med mer skyllevann for å få ut mer godsaker. Dette gikk ganske greit, men jeg kunne dessverre ikke koste på meg mer enn 3 liter til (totalt 19 liter) og jeg skulle rekke å koke det ned til 13 liter igjen. Hadde jeg IKKE tilsatt kokende vann i kjelen, kunne jeg ha skylt ut fem liter vørter istedenfor to liter vann og tre liter vørter.

Resultatet ble smertelig klart etter at kok var gjennomført. Jeg hadde oppnådd verdens dårligste meskeeffektivitet på kun 50%. OG ble 1.099. :(

Nå sitter jeg og skal vaske utstyret og setter min lit til en bataljon fra Voss som skal gjøre om sukkerarter til ABV. Dersom de klarer en utgjæring på 76% eller bedre (FG ned til 1.023 eller lavere), så holder det til BE-standarden. Dessverre er det alt for tidlig å si noe om det går.

Hva har gjort dette (mulige årsaker):
* tilsetting av vann til kok istedenfor å skylle malt til vørter (dårlig beslutning)
* gammel malt (nesten et år gammel)
* lite tid til koking (jeg kunne trukket ut mer vørter og kokt bort mer vann med mer tid)

Hva har jeg lært:
* Aldri, aldri, aldri tilsette kokende vann til vørter for å få opp volum når målet er høy OG.
* Det er alltid mulig å ombestemme seg om man har tenkt no-sparge hvis man får litt lite vørter.

Satser på mer innsiktsfulle beslutninger til neste år.

Fargen er det ihvertfall ikke noe å si på. (Her er en skvett i bunnen av hydrometerrøret)
20190409_Birger-hydrosamplerest.jpg
 
Sist redigert:
Jeg brukte 90 minutt på 17 liter skyllevann. Og lot det renne av i en time. Traff da med 0.8 liter / kilo absorbering i malt. 1.082 før kok, noe under mitt håp men greit med 80% meskeeffektivitet i smekk fullt maltrør.
 
Amatørenes aften i kveld. Bommet grovt på Grain Absorption, fikk en liter for mye, vil ikke ha mer i bøtta enn det jeg skal ha så det blir nedkok = ekstra tid. Har latt det renne av i over en og en halv time, uten skylling.
 
Er ikke det bare flott speise du har der da @Miguel? :)

Jeg fater det, orker ikke speise og også ta risken på å bomme på karboneringen. Jeg kan jo egentlig bare koke ihht plan, men har vondt i sjelen av å legge igjen en liter ekstra ifht planlagt, synd, for den lette kroppen fra i fjor var veldig fin, denne blir litt tyngre.
 
Dette har jeg aldri gjort før. Men jeg gidder rett og slett ikke, har blitt for gammel det siste året. Koker, kjøler ned, legger på lokk og tapper i morgen. Orker ikke vente på bunnfellingen. Ble alt for sent, startet kl 18.00 med innmesk.
 
Ferdig ryddet. Endte på 1.104. 3 timer mesk. 3 timer kok.
Birger ble en reste-Birger. Ble kvitt mye malt og resten av risskallene.
ada0256775773069ab260c50a3d164cc.jpg
 
Sist redigert:
OG 1.018, ish, målt med tre bryggesjappehydrometere samt refraktometer. Men kan jo aldri vite iom at jeg ikke finner lab-hydrometeret. Men deromkring, stemmer vel sånn ca opp mot volum etc. Ikke så viktig uansett så lenge det er "nok". 64% meskeeffektivitet no sparge med de tallene. Ekstra mesketid og senere tilsetning av malt hjalp nok, men iom at jeg gjorde begge samtidig vet jeg ikke hvordan fordele effekten av de.
 
Da ble det 13.7 liter til gjæring med OG på 1113.
Kommer til å spe ut med 2 liter vann i morgen. Da ligger den på 1100 ca.
Vørteren smaker, hmmm bittert.... Kanskje for mye.
IBU er regnet ut til 100 hvis jeg sper den ut med 2 liter i morgen
 
Glemte forresten å si det, men til tross for tabbe som førte til skuffende OG, så smakte vørteren svært godt. Fin balanse mellom sødme og bitterhet, og mye smak. Lovende, altså, selv om det kanskje ikke blir en Birger.
 
14 liter 1086 på 11 kg malt. Hva blir det, 30% utbytte? Nok en jævlig bryggedag.

Skal kjøpe et glass molasses, da blir estimert OG 1100, akkurat ihht til krav.

Forøvrig 40g Magnum på 60, og 50g Fuggles på 30. Super Irish moss. 90 sek O2.
 
Hva er forresten greia med å vente på bunnfellingen? Jeg ser to stykker har nevnt det nå.
Etter kok kjører jeg i gang motstrømskjøler umiddelbart. Først kjøler jeg tilbake i kjelen for å ta hele batchen ned under 80 grader, og deretter kjører jeg rett i gjæringskaret gjennom en sil. Med 800 micron humlefilter i kjelen og sil, så er det ikke mye grums som kommer over i gjæringskaret. Går jeg glipp av noe viktig ved å gjøre det på den måten?
 
Hva er forresten greia med å vente på bunnfellingen? Jeg ser to stykker har nevnt det nå.
Etter kok kjører jeg i gang motstrømskjøler umiddelbart. Først kjøler jeg tilbake i kjelen for å ta hele batchen ned under 80 grader, og deretter kjører jeg rett i gjæringskaret gjennom en sil. Med 800 micron humlefilter i kjelen og sil, så er det ikke mye grums som kommer over i gjæringskaret. Går jeg glipp av noe viktig ved å gjøre det på den måten?

Med motstrømskjøler har du ikke så mye valg. Da kjøler du på veg til gjæringskaret.
Når man kjøler helt (tilnærmet) ned til pitch temperatur i kokekjelen kan man la trub og humlegrums bunnfelle før man overfører til gjæringskaret.
Så er det diskusjon om det er bra eller mindre bra å ha med av alt trub over til gjæringskaret.

Bunnhøster man gjær så får man en renere gjærkake dersom det overføres så lite trub til gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp