Birger Eriksen-dagen

Godt spørsmål. Jeg har ikke tenkt å gjøre det. Jeg har rundt 45 liter som jeg tenker å tappe over på to 23 liters PET-ballonger for ettergjæring med WLP099. Jeg kommer bare til å tømme en pose WLP099 i hver av dem før jeg tapper om. På den måten tenker jeg det blir nok oksygen til at gjæren klarer å starte opp.

Grunnen til at jeg spurte var et jeg "frykter" at resterende sukker ikke er særlig gjærbart. Ved å tilsette litt sukkerlake så får jeg ihvertfall fjernet oksygenet som er tatt opp ved omstikking.

Den andre delen av batchen planlegger jeg å sende rett på flasker sammen med cbc-1 og litt sukkerlake. Igjen håper jeg at det ikke er for mye restsukker som er gjærbart slik at det ender som håndgranater.
 
Grunnen til at jeg spurte var et jeg "frykter" at resterende sukker ikke er særlig gjærbart.

Det trenger du ikke frykte, wlp099 tar seg av det
Jeg har prøvd wlp099 en gang før for lenge siden, da pitchet jeg en aktiv starter på en RIS som hadde gått stuck
Endte på 1.000 og 17%
 
Grunnen til at jeg spurte var et jeg "frykter" at resterende sukker ikke er særlig gjærbart. Ved å tilsette litt sukkerlake så får jeg ihvertfall fjernet oksygenet som er tatt opp ved omstikking.

Den andre delen av batchen planlegger jeg å sende rett på flasker sammen med cbc-1 og litt sukkerlake. Igjen håper jeg at det ikke er for mye restsukker som er gjærbart slik at det ender som håndgranater.

Restsukker som ikke er gjærbart klarer vel ikke å lage håndgranater?
 
Restsukker som ikke er gjærbart klarer vel ikke å lage håndgranater?

Men dersom WLP007 har gitt opp på grunn av alkoholen er det vel mulig at det fremdeles finnes gjærbart sukker som cbc-1 vil kunne gjære? Målte til 1.040 på torsdag og etter det var det vært lite aktivitet i gjærlåsen. Får ta en ny måling i kveld.
 
Men dersom WLP007 har gitt opp på grunn av alkoholen er det vel mulig at det fremdeles finnes gjærbart sukker som cbc-1 vil kunne gjære? Målte til 1.040 på torsdag og etter det var det vært lite aktivitet i gjærlåsen. Får ta en ny måling i kveld.
Cbc-1 skal være veldig kresen på sukkeret nettopp for å unngå det problemet. Burde gå fint.
 
Det er noe med et øl som smaker godt uten lagring eller kullsyre ved 20 grader... :D

IMG_20200421_202119.jpg

Flasket i dag. ABV etter alternativ formel ble 12,1%. Desidert sterkeste øl jeg har brygget noensinne. Verdt å merke seg at Sigmunds Voss Kveik klarte utgjæring på 70%. Synes ikke det er galt. Blir likevel spennende å se om det blir noe naturlig karbonering å snakke om. Tror det kan ta noen uker.
 
Blir likevel spennende å se om det blir noe naturlig karbonering å snakke om. Tror det kan ta noen uker.
Tenker det går bra, de fleste kveikene tåler høyere ABV enn 12%. MEN, jeg sleit litt med karboneringen i fjor både med WLP007 og Skare. Endte opp med å jekke flaskene etter to uker og tilsette CBC-1. Da blei det mer fart på sakene. Hadde nok gjort det samme bare på flaskedagen om jeg skulle karbonere naturlig denne gangen også. Nå står det to 19L og en halv 9L i garasjen med 0,8 bar, der skal de få stå ei god uke før jeg flasker med mottrykk.
 
Min fra i fjor var borte vekk før 17. Mai. Rakk å karbonere det i det minste.
Tror jeg skal klare å styre meg. Det der var tross alt kun hydrometerprøven.

Har fortsatt 11 flasker Anderssens Torpedo fra i fjor. Kan vel heller drikke den. Ikke så verst øl, det heller. :) Før Birger har fått lagret seg litt, så er vel fjorårsølet faktisk litt bedre.
 
Tror jeg skal klare å styre meg. Det der var tross alt kun hydrometerprøven.

Har fortsatt 11 flasker Anderssens Torpedo fra i fjor. Kan vel heller drikke den. Ikke så verst øl, det heller. :) Før Birger har fått lagret seg litt, så er vel fjorårsølet faktisk litt bedre.

Skulle vel bare mangle at AT ikke er så verst, når vi snakker med opphavsmannen til ølet :D
 
Målte min Birger i dag. Den er mer mørk gråsvart enn svart asfalt, men gjennomsynlig er den definitivt ikke! Og herlighet for en nydelig duft som møtte meg da jeg åpna lokket (I[emoji3590]kveik). I følge alternativ beregning over her, er den nå på 10.24 %. Så selv om det ble noen poeng under på OG, så skulle den likevel være innafor?
 
Tilbake
Topp