Hei! Muligens denne posten også kvalifiserer til tråden bryggetabber, men det blir nå opp til dere å bestemme!
Jeg har vel ikke "offisielt" presentert meg her på forumet heller, men har gjennom det siste året satt stor pris på og nytt godt av de enorme mengder informasjon som finnes i forumets ulike tråder. Brygget litt i studietiden tidlig på 90-tallet, og tok opp igjen tråden for ca. to år siden, og er nå på brygg nr 31.
Som gammel marinegast (tjenestegjorde på Karljohansvern) var det obligatorisk for meg at jeg også måtte brygge "Birger Eriksen" 9.april, og bryggedagen gikk strålende med OG 1.11 (dobbeltmesk på 36 liters BIAB).
For å trå til skikkelig var planen å kjøre på med amyloglukosidase, champagnegjær og demerarasukker ala Dark Horizon i etterkant. Har også et nytt eikefat stående, som brygget skal innom etter gjæring. Pitchet WLP007, og på dag to tilsatte jeg amyloglukosidase, og fikk utgjæring ned til ca 1.015!! På dag 5 tilsatte jeg 700g demerarasukker og champagnegjær(Edelmans flytende) med ny påfølgende utgjæring til ca 1.015. På dag 7 nye 700g sukker, og ny utgjæring til ca 1.1013. Dette skulle gi noe sånt som et tillegg i OG på 0.022 totalt OG 1.132 og FG 1.015, som gir ca. 15,4% abv.
Var Blücher senket? Det skulle jo to kanonskudd og to torpedoer til i 1940 så jeg bestemte meg for å fyre av en ladning til på 700g sukker til. SG steg til 1.022 igjen men nå var det slutt, gjæringen har stoppet opp. FG på 1.022 er jo ingen krise i seg selv, men når jeg smaker på ølet nå så smaker det utrolig søtt (Nesten som Baileys likør)! Etter mine beregninger skal nå ølet være ca 15.9% (OG 1,143 - FG 1,022). Bør jeg prøve å få til mer utgjæring for å få ett tørrere øl, i såfall med hvilken gjær? Eller er det bare å få tvangskarbonert det, og tappet det på flaske? Eller har jeg rett og slett ødelagt min Birger??